Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är El Capitan egentligen?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-03 16:30

Det är ju två helt skilda produkter. TM sparar ju även gamla versioner, så man kan gå tillbaka flera månader (beroende på storlek på disken). CCC är ju mer en ögonblicksbackup.

Ursprungligen av onnyt:

Fördelen med CCC är att rasar din systemdisk så bootar du bara upp från din backupp och är igång direkt. Med Time Machine måste du installera om systemet på en ny disk och sedan göra en recover från backupp. Av den anledningen kör jag bara med CCC.

Var ligger din backup? externt någon annanstans?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-12-04 16:37
Ursprungligen av calinou:

Var ligger din backup? externt någon annanstans?

På en extern disk. Jag har ställt in CCC så att jag får en påminnelse var tionde dag. Jag klonar min systemdisk rätt av. Sparar inget gammalt alls. Vill bara ha en ögonblickskopia. Vill man ha att CCC skall spara gamla kopior av ändrade filer går det att ställa in med. Då fungerar det lite grand som Time Machine.

Ursprungligen av onnyt:

På en extern disk. Jag har ställt in CCC så att jag får en påminnelse var tionde dag. Jag klonar min systemdisk rätt av. Sparar inget gammalt alls. Vill bara ha en ögonblickskopia. Vill man ha att CCC skall spara gamla kopior av ändrade filer går det att ställa in med. Då fungerar det lite grand som Time Machine.

Då har du väl inte bara sparat på denna? för man ska väl ha flera platser man har sina backup? på molnet kanske? vad för extern disk använder du?

• Medlem
  • 2015-12-06 12:20
Ursprungligen av calinou:

Då har du väl inte bara sparat på denna? för man ska väl ha flera platser man har sina backup? på molnet kanske? vad för extern disk använder du?

Jag har bara en backupp av min systemdisk. Finns ingen anledning för mig att ha mer än en. Använder en WD 2TB Fire Wire disk. Mina riktigt viktiga filer som alla mina foton har jag på externa diskar av typen WD USB3 2TB. Den har jag två backupp-kopior av.

Molnet är inget för mig. Min internetuppkoppling är så långsam att det säkert skulle ta minst ett år för att backa upp allt

Det är ju lätt att stirra sig blind på boot-up tider men helt plötsligt tar det en dryg minut för min 2011 MBP (Crucial MX100 SSD, 8gb RAM) att boota upp (stoppar klockan när dropbox synkat klart). Upplever definitivt att 10.11.2 trögade ner boot tiden en del. Nu startat jag inte om datorn speciellt ofta så det är väl inte hela världen sålänge den känns rapp under användning.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-12 22:26

Har du kollat så att rätt disk är vald som Startupdisk i Systeminställningarna?

Har helt plötsligt fått sjuka problem med badbollande. Gäller allt ifrån Safari/iTunes användande eller enkla manövrar i finder som att ta bort mappar eller flytta en fil. Kör 10.11.2 den enda ändringen jag gjort senaste dagarna är att jag flyttade docken till vänster sida på höjden istället för centralt i mitten. Har ny bytt tillbaka men upplever fortfarande mycket badbollar (en hitills medan jag skrivit detta inlägg). Kör en Crucial MX100 SSD som systemdisk (har dock ej aktiverat trim ännu så förhoppningsvis är det det som är problemet, ska bara göra en time machine kopia först).

Ursprungligen av kenjon:

Har du kollat så att rätt disk är vald som Startupdisk i Systeminställningarna?

Jag har bara en disk i datorn eller vad menar du?

• Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-18 09:26
Ursprungligen av onnyt:

Inte då men jag använder nästan allt dagligen.

Användare
WiFi
Symbolvisare
Bluetooth
iChat
Time Machine
SoundSource
Bartender
Growl
Dropbox
Caffeine
Cobook
1Password
Shazam
Clear Day
TVShows
Who's On My WiFi
Infinite
CCC
Istat Menus
Google Drive
Box Sync

I Mavericks blev det även Xtrafinder men den funkar inte längre.

Använder du verkligen Time Machine-ikonen och CCC-ikonen dagligen?

• Medlem
  • 2015-12-18 14:49
Ursprungligen av zinned:

Använder du verkligen Time Machine-ikonen och CCC-ikonen dagligen?

Nej faktiskt inte. Time Machine använder jag inte alls längre så den är väck numera. CCC används väll inte dagligen men veckovis i alla fall.

Grejen var ju inte att jag använde allt utan hur jäkla svårt det är att urskilja när allt ser ut som flugskit. Av någon anledning är allt grått istället för färgglatt. Jag förstår då inte vitsen med det. Att man inte själv kan få välja är faktiskt det värsta med den här förbannade likriktningen.

Ursprungligen av onnyt:

Fungerar nästan problemfritt. Hade lite krångel med Canon/Epson skrivare men fick det att funka med lite hacks. Sedan har vi det här med utseendet och vissa funktioner som Apple ändrat på men det är sånt man vänjer sig vid. Bara lära om. Det som är jobbigast för mig är att i stort sett alla ikoner i menyraden är en enda grå soppa. Förr var det ju lite färgglatt och då hade i alla fall jag lättare för att hitta.

Klart att det kanske lättare att hitta ifall ikonerna är i färg! Standard-ikonerna har ju alltid varit gråa.

El Capitan har rullat ett tag nu. Hur tycker ni det fungerar? Är det någon viktig programvara som fortfarande inte fungerar och hur är det med hastigheten?

Jag har en iMac mid-2011, 3,1 GHz Intel Core i5, 12 GB 1333 MHz DDR3. Kommer den orka El Capitan?

Ursprungligen av Theodor:

El Capitan har rullat ett tag nu. Hur tycker ni det fungerar? Är det någon viktig programvara som fortfarande inte fungerar och hur är det med hastigheten?

Jag har en iMac mid-2011, 3,1 GHz Intel Core i5, 12 GB 1333 MHz DDR3. Kommer den orka El Capitan?

Det viktigaste är att ha en SSD istället för HDD. Min MBP från 2011 rullar på bra men då har jag en SSD som operativ disk.

Ursprungligen av JoelBurman:

Det viktigaste är att ha en SSD istället för HDD. Min MBP från 2011 rullar på bra men då har jag en SSD som operativ disk.

Jag har ingen SSD. Blir det långsamt då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-21 12:14

Jag har ingen SSD. Blir det långsamt då?

Jag har en ny iMac med fushion drive, den funkar bra!

Ursprungligen av Gnulia:

Jag har en ny iMac med fushion drive, den funkar bra!

Jag har AMD Radeon HD 6970M 1024 MB.

Theodor: Svårt att svara på. Det mesta går snabbare och stabilare med en SSD disk. Skulle verkligen rekommendera den uppgraderingen oavsett vilken version av OSX du kör.

Theodor: Svårt att svara på. Det mesta går snabbare och stabilare med en SSD disk. Skulle verkligen rekommendera den uppgraderingen oavsett vilken version av OSX du kör.

Uppgradera till SSD verkar lite bökigt om jag ska vara ärlig, men visst vore det bra. Bara att leta information i alla diskussioner på nätet verkar vara ett par veckors jobb.

Uppgradera till SSD verkar lite bökigt om jag ska vara ärlig, men visst vore det bra. Bara att leta information i alla diskussioner på nätet verkar vara ett par veckors jobb.

Eller så kollar du på ifixit.com.

• Medlem
  • 2016-01-21 13:33

Efter miserabla Yosemite så har jag nedgraderat båda mina macar (cMPB 2011 och Mac Mini 2012) till Mavericks funderar nu om det är värt att uppgradera till El Capitan? När jag tittar i svenska Appstore så har El Capitan 29 5:or men också 20 1:or. Vad är er erfarenhet? Kommer jag ångra uppgradering om jag hatade Yosemite.

Användningsområde är kontorsarbete för MBP (med några specifika programvaror som har med mitt yrke att göra) Minin har jag som HTPC. MPB har SSD disk och 8gb ram. Minin har HDD och 8gb ram.

Jag tyckte som du om Yoseshite och förväntade mig därför en El Crapitan. Jag hade bestämt mig för att sluta med Mac OS X. Men jag blev förälskad direkt, efter att ha testat på en partition. Nöjd med precis allt. Ska man uppgradera bör man dock kolla om ens program är kompatibla, det kan man göra här: https://roaringapps.com/apps

Tråd rensad på off topic, var trevliga mot varandra. Tack.

• Medlem
  • 2016-01-22 23:19

Har nu hjälpt en vän med iMac sen2009 att uppgradera till El Capitan. Funkar bra eller lika segt som innan. Är nog mer minne som gäller. För att kunna supporta har jag krupit till korset och själv lämnat Maverics. Man kan streta emot några år men förr eller senare måste man följa med om man inte vill bli en isolerad ö. Jag jublar inte över E C men det mesta är ok. Vart tog säker radering tagit vägen etc.
Det handlar nog mest att programmera om vanemänniskan i dig. Inte alltid så enkelt då ryggmärgen med åren verkar växa till på hjärnans bekostnad

Jag skulle verkligen vilja uppgradera till El Capitan för att få möjligheten att se två arbetsytor samtidigt och för roligare anteckningar, men det verkar inte som att Wacoms drivrutiner polar med Clip Studio Paint ännu, av allt att döma. Mycket frustrerande.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-23 17:18
Ursprungligen av Manglobe:

Jag skulle verkligen vilja uppgradera till El Capitan för att få möjligheten att se två arbetsytor samtidigt och för roligare anteckningar, men det verkar inte som att Wacoms drivrutiner polar med Clip Studio Paint ännu, av allt att döma. Mycket frustrerande.

Kom en uppdatering i dec, har den fixat strulet? Har Pen&Touch och senaste OS X om du vill att jag ska prova Clip Studio åt dig?

Ursprungligen av reboot81:

Kom en uppdatering i dec, har den fixat strulet? Har Pen&Touch och senaste OS X om du vill att jag ska prova Clip Studio åt dig?

Det vore i och för sig awesome, men har för mig att det är Cintiq + Clip Studio som skapar någon vajsing med tryckkänsligheten. Å andra sidan tycker jag att själva tryckkänsligheten borde funka likadant på en Pen&Touch (är det f.d. Bamboo, nuvarande Intuos Draw du syftar på?) som på en tryckkänslig skärm, med tanke på att även den kan användas som enbart ritplatta...

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-23 19:08
Ursprungligen av Manglobe:

Det vore i och för sig awesome, men har för mig att det är Cintiq + Clip Studio som skapar någon vajsing med tryckkänsligheten. Å andra sidan tycker jag att själva tryckkänsligheten borde funka likadant på en Pen&Touch (är det f.d. Bamboo, nuvarande Intuos Draw du syftar på?) som på en tryckkänslig skärm, med tanke på att även den kan användas som enbart ritplatta...

Har en Intous Pen & Touch medium. Osäker men jag tror att alla "budgetplattor" med 4 knappar är samma hårdvara i botten.

EDIT: Funkar finfint, dock har jag inte "tilt" på min platta så jag kunde inte prova det.

Senast redigerat 2016-01-23 21:03
Bevaka tråden