Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej!
Ibland är det smidigt att lägga in lite text i de pdf-er man läser. Noterade idag att filerna då går från att vara några hundra kilobyte till 15-20 Mb. Denna skillnad uppstår efter första ordet jag lägger till, har alltså inte skrivit så mycket att denna ökning är motiverad.
Preview sparar PDF-filen med 1.3-standard (Acrobat 4.x) dvs väldigt gammal standard. Kompabilitet med annan mjukvara är en prioritet.
Det kan vara så enkelt som att en nyare fil är mycket bättre på att komprimera filen. Du lägger till något enkelt och sparar med Preview och vips är den en Acrobat 4-fil.
Preview sparar PDF-filen med 1.3-standard (Acrobat 4.x) dvs väldigt gammal standard. Kompabilitet med annan mjukvara är en prioritet.
Det kan vara så enkelt som att en nyare fil är mycket bättre på att komprimera filen. Du lägger till något enkelt och sparar med Preview och vips är den en Acrobat 4-fil.
Om du skriver ut den ändrade filen med Förhandsvisning till en ny PDF så finns det något val för Quarz-förminskning i de menyerna. Det tar ned storleken.
Jag skriver med telefonen nu så jag kunde inte dubbelkolla.
Jag tog en titt nu i OS X 10.11 och Quartz finns inte med i skriv ut-rutan längre (men går att peta dit med Automator antagligen).
Gör så här med PDF-filen du gjort ändringar i med Förhandsvisning.
- Håll ned Alt-tangenten och klicka Arkiv. Nu byts Spara ut mot valet Spara som...
- GÅ till Spara som... och välj enligt bild nedan