Att jämföra nexus 5x med iPhone 6s är inte rikigt rättvist.. Snarare är det det nexus 6p som ska jämföras, då det är de telefonerna som båda ligger i toppsegmentet..
Jag har Android privat och iPhone på jobbet. Saknar tre saker på min iphone..
1: att kunna arrangera apparna på hemskärmen i den ordning och plats jag vill. Tex ha vissa appar nere i högra hörnet och vissa i vänstra övre hörnet. Det borde vara ganska lätt att få till utan att riskera flytet i ios.
2: att kunna gömma appar som jag inte vill ha och som inte går att avinstallera, som tex podcast appen. Detta utan att behöva göra en mapp som heter papperskorg och lägga den på en sista sida av hemskärmen. Botde gå att lösa med att i inställningarna ha en program-inställning med visa/dölj-knapp för varje program.
3: när man ska slå ett telefonnummer, så ska jag kunna trycka på siffrorna och få fram namn från telefonboken kombinerat med nummer från telefonboken.
Tex om jag vill ringa Anna, så trycker jag på 2,6,6,2 (bokstäverna A, n, n, a finns på dessa knappar) och får upp Anna som namnförslag, men samtidigt får jag upp förslag på nummer som har siffrorna 2662 i den ordningen i numret. Detta funkar otroligt smidigt i Android och borde inte heller vara svårt att implementera i ios.
På så sätt är det lika lätt att slå ett nummer oavsett om man kan numret eller om man bara har namnet till den man vill ringa... Och båda alternativen gör man från nummerpaden..