Hej!
Jag har en iMac 27 sent 2009.
För en tid sedan bytte jag ut min interna HD mot en SSD, och passade samtidigt på att stoppa in en intern Blu-Ray.
Allt funkar jättebra, men jag har en väldigt konstigt problem med BD-enheten. Den reagerar inte på att jag stoppar in skivor, om jag inte nyligen använt den.
Så här:
Om jag trycker in en skiva i BD-enheten, så händer ingenting. Datorn reagerar inte alls. Då tänker man kanske att sensorn som känner av att man har stoppat in skivan är kass, men nej.
Jag måste nämligen besöka någon programvara som "väcker" enheten. Om jag går till systemrapport och markerar "Skivbränning" så drar enheten gladeligen in allt jag ger den. Men så fort jag lämnar enheten tom i någon minut, så dör den helt.
Jag kan såklart starta någon annan app än systemrapport för att "väcka" enheten, sedan kan göra allt med den så länge jag inte lämnar den tom för länge.
Jag har såklart sökt och hittat många med liknande problem, fast då superdrive.
De lösningarna jag har hittat handlar om att via terminalen skriva kommandot "drutil eject" med skivan till hälften instucken, detta skall då resetta driven på nåt vis. Detta har inte fungerat för mig.
För mig handlar det mer om att Mac os inte "söker av" enheten om jag inte via någon app tvingar den först.
Detta är inget jättestort problem då enheten fungerar perfekt så länge jag inte lämnar den sysslolös för länge, men jag är väldigt nyfiken på vad som orsakar detta.
Så om någon har kännedom om vad detta kan vara så skulle jag bli oerhört tacksam för din kunskap :-).
Tack för hjälpen!!