Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App-tips ATV4

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-25 21:19

Försökt motstå lockelsen och nöja mig med mina ATV3, men föll till slut.

Plex och Netflix är inlagt, ska testa HBO i helgen. Viaplay skippar jag tillsvidare.
Vad mer ska man fylla upp med? Blev en 64GB nu när mediamarkt hade erbjudande på dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-25 22:26

Infuse, Fit brain från Rosetta Stone, Earthlapse.

Fylla upp och fylla upp. Du har ju köpt 64:an för att den aldrig kommer att fyllas upp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-25 23:09

Infuse verkar inte vara någon mening med när jag använder plex, ska testa de andra!

Nej, 32GB hade säkert räckt och blivit över men 200:- i skillnad kan jag leva med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-29 09:49

Någon som fått Easy CCTV att funka? Min visar inga bilder.
Smart att använda iPhone för att konfigurera appen
https://itunes.apple.com/se/app/easy-cctv/id1...

Kan det vara så, rent tekniskt att C Mores iPhone-app fungerar bättre att airplaya till en ATV4 än till 3:an?
Har någon ört något om när en C More-app kan vara klar till ATV4? Eller att TV4 appens kanal-del, får med C More-sändningarna.

Köpte min ATV4 i lördags. Förutom SVT, TV4, HBO, Netflix och Magine Live - tänkte jag testa FE (File Explorer) eller jag har tagit ner den, men inte konfat den ännu. Har inte prövat något spel ännu.

Ursprungligen av pjnorman:

Kan det vara så, rent tekniskt att C Mores iPhone-app fungerar bättre att airplaya till en ATV4 än till 3:an?
Har någon ört något om när en C More-app kan vara klar till ATV4? Eller att TV4 appens kanal-del, får med C More-sändningarna.

Kolla med C-more, TV4, alt Bonnier Broadcasting.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-01 19:47
Ursprungligen av Json_81:

Infuse verkar inte vara någon mening med när jag använder plex, ska testa de andra!

Bra stöd för subtitles, vilket värdelöst nog Plex inte klarar av att hantera smidigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-02 11:08
Ursprungligen av zinned:

Bra stöd för subtitles, vilket värdelöst nog Plex inte klarar av att hantera smidigt.

Vad tycker du är fel? Bryr mig inte så mycket om subs, hittar plex en engelsk sub får den vara på annars går det bra ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-03 06:57
Ursprungligen av Json_81:

Vad tycker du är fel? Bryr mig inte så mycket om subs, hittar plex en engelsk sub får den vara på annars går det bra ändå.

Infuse han en kanonlösning för subtitles, vilket Plex är värdelöst på. Plex hittar inga subs men Infuse hittar ALLTID och dessutom kan man välja den genom ett uppslag mot opensubtitles.org direkt under uppspelningen, Plex klarar inte ens att hitta subtitles när mediet läggs till och den hämtar metadatan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-03 09:28
Ursprungligen av zinned:

Infuse han en kanonlösning för subtitles, vilket Plex är värdelöst på. Plex hittar inga subs men Infuse hittar ALLTID och dessutom kan man välja den genom ett uppslag mot opensubtitles.org direkt under uppspelningen, Plex klarar inte ens att hitta subtitles när mediet läggs till och den hämtar metadatan.

Aldrig haft problem med att plex inte hittar subs jag lagt in manuellt.
För mig laddar den subs automatiskt ibland iaf, jag antar att det beror på att den är känsligare för att filen ska ha rätt namn?

Subs bryr jag mig inte om som sagt, men kollade hemsidan och det såg ju helt klart snyggt ut så får testa iaf

Håller med @zinned, Plex har en värdelös lösning för subtitles.

Ursprungligen av zinked:

Plex klarar inte ens att hitta subtitles när mediet läggs till och den hämtar metdatan.

Varför skulle detta vara ett problem?

En funktion jag inte saknar iaf då alla subtitles följer med när jag rippar mina BD med MakeMKV.

Finns det ens någonsin en giltig anledning att använda opensubtitetles.org?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-03 20:30
Ursprungligen av Json_81:

Aldrig haft problem med att plex inte hittar subs jag lagt in manuellt.
För mig laddar den subs automatiskt ibland iaf, jag antar att det beror på att den är känsligare för att filen ska ha rätt namn?

Subs bryr jag mig inte om som sagt, men kollade hemsidan och det såg ju helt klart snyggt ut så får testa iaf

"Ibland" håller inte, det ska ske varje gång eller att man iaf direkt kan få dem att laddas ner från nätet när man satt igång videon. Det klarar inte "avancerade" Plex. Det tycker jag är väldigt svagt av en annars kompetent mjukvara.

Ursprungligen av Borttaget:

Varför skulle detta vara ett problem?

En funktion jag inte saknar iaf då alla subtitles följer med när jag rippar mina BD med MakeMKV.

Finns det ens någonsin en giltig anledning att använda opensubtitetles.org?

Man kanske inte tippar från BD/DVD ?

Senast redigerat 2018-07-23 14:40
Ursprungligen av zinned:

Man kanske inte tippar från BD/DVD ?

Då gör man fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-03 21:38
Ursprungligen av Borttaget:

Då gör man fel.

Jaså?

Senast redigerat 2018-07-23 14:40
Ursprungligen av Borttaget:

Varför skulle detta vara ett problem?

En funktion jag inte saknar iaf då alla subtitles följer med när jag rippar mina BD med MakeMKV.

Finns det ens någonsin en giltig anledning att använda opensubtitetles.org?

Det är alltid lika intressant när någon gör ett svepande uttalande och dömmer ut alla andras eventuella användningsfall utifrån sitt eget. Jag har en hörselskada och behöver stöd av textningen för att kunna följa med i programmet. Synd att det inte är en giltig anledning.

Ursprungligen av Borttaget:

Då gör man fel.

Det finns gott om media som inte finns på BD eller DVD.

Senast redigerat 2018-07-23 14:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är alltid lika intressant när någon gör ett svepande uttalande och dömmer ut alla andras eventuella användningsfall utifrån sitt eget. Jag har en hörselskada och behöver stöd av textningen för att kunna följa med i programmet. Synd att det inte är en giltig anledning.

Det finns gott om media som inte finns på BD eller DVD.

Väl bekomme. Slit det med hälsan

jag har en syn på saken och jag finner inte något annat svar.

Rätta mig istället med förklaring och ex.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-04 12:24
Ursprungligen av zinned:

"Ibland" håller inte, det ska ske varje gång eller att man iaf direkt kan få dem att laddas ner från nätet när man satt igång videon. Det klarar inte "avancerade" Plex. Det tycker jag är väldigt svagt av en annars kompetent mjukvara.

Det håller som sagt för mig, utom om jag skulle stöta på något icke engelskt/svenskt men det är sällsynt.
Lagt in infuse och tagit en snabbtitt.
Ser bra ut, men jag gillar klient-server lösningen på plex, jag använder andra enheter med.
Ska testa om plex-servern via DLNA fungerar bra, men sist jag gav mig på det med PS3 och smart-tv var det uselt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-04 13:50
Ursprungligen av Json_81:

Det håller som sagt för mig, utom om jag skulle stöta på något icke engelskt/svenskt men det är sällsynt.
Lagt in infuse och tagit en snabbtitt.
Ser bra ut, men jag gillar klient-server lösningen på plex, jag använder andra enheter med.
Ska testa om plex-servern via DLNA fungerar bra, men sist jag gav mig på det med PS3 och smart-tv var det uselt.

Jag använder Plex server tillsammans med Infuse, så klart.

Vad det gäller subtitles så har jag inga som helst problem med språket, jag hade själv kunnat köra utan. Det finns dock flera situationer med behov av subtitles, t ex när min lille påg ligger o sover. Lite svårt att hänga med med knappt något ljud om man inte har text. Sedan ett annat scenario, där jag har lurar men fjällan tittar samtidigt. Då behöver hon texten för att hänga med utan ljud, vilket i sig är fine för henne.

Inget av ovanstående fungerar utan subtitles.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-04 20:49
Ursprungligen av zinned:

Jag använder Plex server tillsammans med Infuse, så klart.

Vad det gäller subtitles så har jag inga som helst problem med språket, jag hade själv kunnat köra utan. Det finns dock flera situationer med behov av subtitles, t ex när min lille påg ligger o sover. Lite svårt att hänga med med knappt något ljud om man inte har text. Sedan ett annat scenario, där jag har lurar men fjällan tittar samtidigt. Då behöver hon texten för att hänga med utan ljud, vilket i sig är fine för henne.

Inget av ovanstående fungerar utan subtitles.

Jo, jag förstår att subtitles kan vara en viktig funktion. När min dotter blir större kanske det blir viktigt här med (med usla svenska subs, får nog börja prioritera att lära henne engelska ).

  • Medlem
  • 2016-03-16 09:53

Jag kör med Plex-server på min Mediadator och skulle igår prova Plex. Det mesta startade upp fint, utom vissa filmer som ej startade, utan bara stod och buffrade.
Kan ju bero på att det är stora filer som tar en stund att ladda in.

Tänkte då prova Infuse, men har ingen lust att betala 109 kronor för något som kanske fungerar.
Finns det inget sätt att testa Infuse först för att se om det fungerar? När jag försöker starta en film får jag ett meddelande om att uppgradera till Pro för 109 kronor och sedan är det stopp.

Ursprungligen av Nifa:

Jag kör med Plex-server på min Mediadator och skulle igår prova Plex. Det mesta startade upp fint, utom vissa filmer som ej startade, utan bara stod och buffrade.
Kan ju bero på att det är stora filer som tar en stund att ladda in.

Tänkte då prova Infuse, men har ingen lust att betala 109 kronor för något som kanske fungerar.
Finns det inget sätt att testa Infuse först för att se om det fungerar? När jag försöker starta en film får jag ett meddelande om att uppgradera till Pro för 109 kronor och sedan är det stopp.

Infuse fungerar klockrent, så du behöver inte testa Tror inte att gratisversionen fungerar att testa faktiskt. Jag fastnade på samma sak.

Mer intressant är kanske varför du har problem med din Plex-server. Exakt vilken maskin är det som servern är installerad på? Tänk på att ATV4 inte kan spela upp alla format, så servern kan behöva omvandla formatet på median om det är i ett annat format än vad ATV4 gillar.

Citat:

MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

  • Medlem
  • 2016-03-16 10:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Infuse fungerar klockrent, så du behöver inte testa Tror inte att gratisversionen fungerar att testa faktiskt. Jag fastnade på samma sak.

Hej,
Tack för ditt svar.

Ok, funderar på att köpa Infuse, men om Plex kan fungera till 100 % så behövs ju inte den investeringen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mer intressant är kanske varför du har problem med din Plex-server. Exakt vilken maskin är det som servern är installerad på? Tänk på att ATV4 inte kan spela upp alla format, så servern kan behöva omvandla formatet på median om det är i ett annat format än vad ATV4 gillar.

Vad gäller min Plex-server:

  • Den är installerad på min HTPC med Win 10, alltså inte en NAS med Linux eller liknande. Den har kraftfull hårdvara.

  • Den står på övervåningen i huset och streamar således till min ATV4.

Behöver jag göra en inställning i serverprogramvaran i Plex för att denna omvandling av formatet skall ske?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-03-16 10:34

Kör både plex och infuse.

Önskar inte infuse behövdes men som sagt:

1) Smidigt sätt att ladda ner subtitles om plex missar vilket den gör ibland
2) DTS och 5.1 ljud

  • Medlem
  • 2016-03-16 10:46
Ursprungligen av dfgh:

Kör både plex och infuse.

Önskar inte infuse behövdes men som sagt:

1) Smidigt sätt att ladda ner subtitles om plex missar vilket den gör ibland
2) DTS och 5.1 ljud

Läste nyss MacWorlds jämförelse mellan Plex & Infuse: http://macworld.idg.se/2.1038/1.644809/apple-....

Det lutar åt att jag ändå köper Infuse också. 109 kronor är egentligen inget att bråka om, dessutom kan man ju ånga sitt köp i Apple Store (även för Apple TV?)

Ursprungligen av Nifa:

Läste nyss MacWorlds jämförelse mellan Plex & Infuse: http://macworld.idg.se/2.1038/1.644809/apple-....

Det lutar åt att jag ändå köper Infuse också. 109 kronor är egentligen inget att bråka om, dessutom kan man ju ånga sitt köp i Apple Store (även för Apple TV?)

Ångerrätten gäller endast om något är fel på appen etc.

  • Medlem
  • 2016-03-16 15:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ångerrätten gäller endast om något är fel på appen etc.

Jag har ångrat köp på App Store för iOS genom distansköplagen.

Gäller det andra regler för Apple Store för ATV?

Ursprungligen av Nifa:

Jag har ångrat köp på App Store för iOS genom distansköplagen.

Gäller det andra regler för Apple Store för ATV?

Du har rätt verkar det som. Dock en nyhet för mig:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.603233/apple-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-16 21:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Infuse fungerar klockrent, så du behöver inte testa Tror inte att gratisversionen fungerar att testa faktiskt. Jag fastnade på samma sak.

Jag kör ENDAST gratisversionen, inga problem alls.

Hade det inte varit för Plex totala ointresse för subtitles så hade Plex kunnat vara ett alternativ.

1
Bevaka tråden