Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Fantasy IX – en mobil återblick till rollspelens guldålder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nionde delen i Final Fantasy-sagan är tveklöst en av de allra bästa, och övergången till mobil version har mestadels skett smärtfritt.

Läs hela artikeln här

När ska dessa FF spelen komma till ATV4 då? Blir lite frustrerad när flera sådana här spel inte släpps till den. Ska jag spela ett sånt här spel så ska det vara på tvn med riktig kontroll. Vill inte sitta med liten skärm och skärmkontroller.

Man tycker ju att det borde vara enkelt för de att porta det till ATV4an, men det kanske finns någon begränsning? (vet att det har varit/är någon begränsning på hur stor en app får vara men har hört att det bara är initialt och att spelet sen kan ladda ner mer data)

Edit: sen om man skulle köpa detta nu under rean så kan man ju ge sig på att den dagen det skulle dyka upp på ATVn så kommer man klart att få köpa det en gång till.
Så, nu har jag klagat och jämrat mig tillräckligt för idag. Men det är ju snart ny dag ?

Ursprungligen av Sledde:

När ska dessa FF spelen komma till ATV4 då? Blir lite frustrerad när flera sådana här spel inte släpps till den. Ska jag spela ett sånt här spel så ska det vara på tvn med riktig kontroll. Vill inte sitta med liten skärm och skärmkontroller.

Man tycker ju att det borde vara enkelt för de att porta det till ATV4an, men det kanske finns någon begränsning? (vet att det har varit/är någon begränsning på hur stor en app får vara men har hört att det bara är initialt och att spelet sen kan ladda ner mer data)

Edit: sen om man skulle köpa detta nu under rean så kan man ju ge sig på att den dagen det skulle dyka upp på ATVn så kommer man klart att få köpa det en gång till.
Så, nu har jag klagat och jämrat mig tillräckligt för idag. Men det är ju snart ny dag ?

Köp en konsol eller installera en emulator.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-03-04 09:51
Ursprungligen av Sledde:

När ska dessa FF spelen komma till ATV4 då? Blir lite frustrerad när flera sådana här spel inte släpps till den. Ska jag spela ett sånt här spel så ska det vara på tvn med riktig kontroll. Vill inte sitta med liten skärm och skärmkontroller.

Man tycker ju att det borde vara enkelt för de att porta det till ATV4an, men det kanske finns någon begränsning? (vet att det har varit/är någon begränsning på hur stor en app får vara men har hört att det bara är initialt och att spelet sen kan ladda ner mer data)

Edit: sen om man skulle köpa detta nu under rean så kan man ju ge sig på att den dagen det skulle dyka upp på ATVn så kommer man klart att få köpa det en gång till.
Så, nu har jag klagat och jämrat mig tillräckligt för idag. Men det är ju snart ny dag ?

Kan bara stämma in i din åsikt om spelkontroller, föredrar också det även om FFIX faktiskt fungerar överraskande bra på touch-skärm. Eftersom Square Enix inte har uttalat sig i ärendet kan vi bara spekulera runt varför det inte blir en ATV4-version. Det kanske inte anses vara värt investeringen i utveckling med anpassning för plattformen och bra stöd för handkontroller.

Det som känns mer troligt är att Square Enix inte har kunnat/velat dela upp FFIX för att kringgå begränsningen på nedladdningsstorlek. Precis som du är inne på så kan företag kringgå den initiala begränsningen genom att bara göra en mindre nedladdningsfil tillgänglig i affären, och när den väl är installerad på din ATV4 så laddar den ner extradata i efterhand. Men eftersom FFIX är en paketering av ett äldre spel skulle det förmodligen innebära allt för mycket arbete att stycka upp spelets data så att den går att lägga till i efterhand, spelet är ju inte byggt för det.

Apple har dessutom lagt in krav på att tvOS-appar ska lägga ut merparten av apparnas data i Icloud, och att lokal datalagring inte är garanterad. Det kan nog också ha något med beslutet att inte släppa FFIX till tvOS att göra.

Apples riktlinjer: https://developer.apple.com/library/prereleas...

Där står det bland annat:
"The maximum size of an Apple TV app is limited to 200 MB. Moreover, your app can only access 500 KB of persistent storage that is local to the device (using the NSUserDefaults class). Outside of this limited local storage, all other data must be purgeable by the operating system when space is low."

Ursprungligen av barbapappa_86:

Köp en konsol eller installera en emulator.

Ok, och vilken konsol eller emulator kan jag spela denna nya versionen på då? Hittade bara att det kommer till Steam senare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-03-04 14:33
Ursprungligen av Sledde:

Ok, och vilken konsol eller emulator kan jag spela denna nya versionen på då? Hittade bara att det kommer till Steam senare.

Du kan köpa spelet i Sonys PSN-affär, det vill säga den digitala mjukvarubutiken på Playstation 3 och Playstation Vita. Då kan du spela det med fysiska kontroller, och spelet är något billigare där också. Om du inte äger konsolerna blir det däremot lite dyrare

Du kan även köpa spelet på fysisk skiva, den ursprungliga Playstation-versionen alltså, och välja att spela denna på PS3 eller i emulator på pc om du så vill. En bra Playstation-emulator är PCSX2 som, om du faktiskt äger spelet, inte bryter mot några regler vid användning.
http://pcsx2.net/

PC-versionen av Final Fantasy IX släpps som du säger på Steam, men den mobila versionen för IOS och Android går inte att emulera.

Ursprungligen av ekloev:

Du kan köpa spelet i Sonys PSN-affär, det vill säga den digitala mjukvarubutiken på Playstation 3 och Playstation Vita. Då kan du spela det med fysiska kontroller, och spelet är något billigare där också. Om du inte äger konsolerna blir det däremot lite dyrare

Du kan även köpa spelet på fysisk skiva, den ursprungliga Playstation-versionen alltså, och välja att spela denna på PS3 eller i emulator på pc om du så vill. En bra Playstation-emulator är PCSX2 som, om du faktiskt äger spelet, inte bryter mot några regler vid användning.
http://pcsx2.net/

PC-versionen av Final Fantasy IX släpps som du säger på Steam, men den mobila versionen för IOS och Android går inte att emulera.

Ja det blev genast både dyrt och/eller krångligt. Har bara ATV4 och PC och äger inte spelet längre. Hade det när det släpptes och spelade det då men det är sålt för länge sedan tyvärr. Hade även kunnat tänka mig att använda "fusken" för att snabba upp spelandet då familjen tar tid i anspråk. Har ju redan plöjt ner över 100h i spelet innan på att maxa utrustning så det är mest att hänföras av historien jag är ute efter.

Sen är det ju inte bara detta spelet som finns på iPhone/iPad som hade passat perfekt på ATV4 med handkontroll.

Ursprungligen av ekloev:

Du kan köpa spelet i Sonys PSN-affär, det vill säga den digitala mjukvarubutiken på Playstation 3 och Playstation Vita. Då kan du spela det med fysiska kontroller, och spelet är något billigare där också. Om du inte äger konsolerna blir det däremot lite dyrare

Du kan även köpa spelet på fysisk skiva, den ursprungliga Playstation-versionen alltså, och välja att spela denna på PS3 eller i emulator på pc om du så vill. En bra Playstation-emulator är PCSX2 som, om du faktiskt äger spelet, inte bryter mot några regler vid användning.
http://pcsx2.net/

PC-versionen av Final Fantasy IX släpps som du säger på Steam, men den mobila versionen för IOS och Android går inte att emulera.

Finns ju även en ruskigt bra emulator till OS X som kan hantera både Playstationkontroller och Final Fantasy 9. OpenEmu.

1
Bevaka tråden