- Redaktionen
- Skribent ●
Oculus Rift kommer inte att få stöd för OS X och Mac förrän Apple släpper en tillräckligt bra dator, enligt Oculus VR-grundaren Palmer Luckey.
Att ni har valet "Nej, Macar är tillräckligt dyra och duger som de är" är, no offence, ett idiotiskt alternativ. Att säga bättre prestanda i maskinerna måste öka kostnaden på dem behöver inte alls vara sant. Apple fallet allt mer ned i "bang for the buck" och borde verkligen skärpa sig.
Det sorgliga i kråksången är att på iOS-sidan har man fattat grejen med en balanserad produkt i form av CPU / GPU / DISK-prestanda. Överlag lever där alla komponenter i "harmoni" tillskillnad från sig ett smärre missfoster som en MacBook Pro 13" Retina som börjar gråta så fort grafikkortet måste jobba lite.
Apple måste skärpa sig helt klart. Det är riktigt bra när större aktörer gör dessa uttalande. Även Blizzard har sagt man inte kommer släppa "Overwatch" till OSX just på grund av dåligt stöd i både hård- och mjukvara.
Att ni har valet "Nej, Macar är tillräckligt dyra och duger som de är" är, no offence, ett idiotiskt alternativ. Att säga bättre prestanda i maskinerna måste öka kostnaden på dem behöver inte alls vara sant. Apple fallet allt mer ned i "bang for the buck" och borde verkligen skärpa sig.
Det sorgliga i kråksången är att på iOS-sidan har man fattat grejen med en balanserad produkt i form av CPU / GPU / DISK-prestanda. Överlag lever där alla komponenter i "harmoni" tillskillnad från sig ett smärre missfoster som en MacBook Pro 13" Retina som börjar gråta så fort grafikkortet måste jobba lite.
Apple måste skärpa sig helt klart. Det är riktigt bra när större aktörer gör dessa uttalande. Även Blizzard har sagt man inte kommer släppa "Overwatch" till OSX just på grund av dåligt stöd i både hård- och mjukvara.
Nu har ju Apples laptops klart bättre GPU än övriga "ultrabooks" i o m att Apple använder Intels GT3-konfiguration där nästan alla andra kör GT2 så tycker att jämförelsen på laptopsidan haltar lite. Apples laptops är faktiskt väldigt välbalanserade med stora GPUn från Intel och PCIe-SSDer med NVMe-stöd. VR kan idag däremot inte köras på laptops.
Jämförelsen mellan Mac Pro och PC-sidan är däremot glasklar. AMDs D700 är ju bara ett Radeon HD7970 vilket släpptes 2012. Dags att klämma in något vassare.
Att ni har valet "Nej, Macar är tillräckligt dyra och duger som de är" är, no offence, ett idiotiskt alternativ. Att säga bättre prestanda i maskinerna måste öka kostnaden på dem behöver inte alls vara sant. Apple fallet allt mer ned i "bang for the buck" och borde verkligen skärpa sig.
Det sorgliga i kråksången är att på iOS-sidan har man fattat grejen med en balanserad produkt i form av CPU / GPU / DISK-prestanda. Överlag lever där alla komponenter i "harmoni" tillskillnad från sig ett smärre missfoster som en MacBook Pro 13" Retina som börjar gråta så fort grafikkortet måste jobba lite.
Apple måste skärpa sig helt klart. Det är riktigt bra när större aktörer gör dessa uttalande. Även Blizzard har sagt man inte kommer släppa "Overwatch" till OSX just på grund av dåligt stöd i både hård- och mjukvara.
Du har rätt, det måste inte bli dyrare. Vi resonerade som så att Apple är duktiga på att ta betalt, väldigt måna om sina marginaler. Bättre grafikkort skulle därmed kunna innebära ett påslag liknade hur de gör med Retina-skärmar.
Först och främst ska nog VR mogna lite. Det kommer att dröja många år framöver innan VR ens börjar bli "vanligt". Saker och ting tweakas förhoppningsvis till att inte kräva så hutlösa specifikationer.
Sen vi som kör macbooks...har vi någonsin trott att vi ska köra VR?
Nej, vi väljer Apple's produkter för att de fungerar i alla väder, till skillnad från hur Windows-datorer kan bete sig.
Sen ser jag väldigt få skäl till Apples prislapp på sina produkter, i förhållande till vad de kan ge i ren prestanda.
Ta sen Microsofts nya flaggskepp, DirectX 12. Än så länge finns det inga fullskaliga titlar som använder just DirectX 12. Windows 10's största nyhet (bortsett från att det är så jävla fult) och fortfarande ingen som orkar skriva koden till DirectX 12.
Bra där...
Som vanligt dribblade Apple bort sig själva med en lika överambitiös som överkomplicerad desktop-maskin.
Framtiden (sedan flera år egentligen) för beräkningskraft ligger i parallellisering. Det finns helt enkelt inte någon "engineering envelope" att stuva ner fler kärnor och kylning av dessa i denna ytterst begränsande formfaktor. Salt på såren är att man kan drutta in ett GTX970 i gamla mac pro och sas tutat och kört..
Det är banne mig på tiden att gamla hederliga aluminium mac pro officiellt petar IIci som all-time bäst mac..?
Som vanligt dribblade Apple bort sig själva med en lika överambitiös som överkomplicerad desktop-maskin.
Framtiden (sedan flera år egentligen) för beräkningskraft ligger i parallellisering. Det finns helt enkelt inte någon "engineering envelope" att stuva ner fler kärnor och kylning av dessa i denna ytterst begränsande formfaktor. Salt på såren är att man kan drutta in ett GTX970 i gamla mac pro och sas tutat och kört..
Det är banne mig på tiden att gamla hederliga aluminium mac pro officiellt petar IIci som all-time bäst mac..?
Jag håller med dig, även om jag inte använde Apple på 'den tiden'. Däremot skulle jag uppskatta om Apple införde en stationär dator (inte nya Mac Pro) som inte kostade närma 100 000kr för att konkurrera med en Windows dator för en tiondel av priset - men samtidigt lämnade öppet att kunna ändra hårdvara lite som man själv ville.
Jag menar, vad kan vi göra idag? Byta RAM och hårddisk...?
Först och främst ska nog VR mogna lite. Det kommer att dröja många år framöver innan VR ens börjar bli "vanligt". Saker och ting tweakas förhoppningsvis till att inte kräva så hutlösa specifikationer.
Sen vi som kör macbooks...har vi någonsin trott att vi ska köra VR?
Nej, vi väljer Apple's produkter för att de fungerar i alla väder, till skillnad från hur Windows-datorer kan bete sig.
Sen ser jag väldigt få skäl till Apples prislapp på sina produkter, i förhållande till vad de kan ge i ren prestanda.
Ta sen Microsofts nya flaggskepp, DirectX 12. Än så länge finns det inga fullskaliga titlar som använder just DirectX 12. Windows 10's största nyhet (bortsett från att det är så jävla fult) och fortfarande ingen som orkar skriva koden till DirectX 12.
Bra där...
Det är faktiskt flera stora titlar på gång till DirectX 12 till skillnad från Metal. Bra där!
Jag håller med dig, även om jag inte använde Apple på 'den tiden'. Däremot skulle jag uppskatta om Apple införde en stationär dator (inte nya Mac Pro) som inte kostade närma 100 000kr för att konkurrera med en Windows dator för en tiondel av priset - men samtidigt lämnade öppet att kunna ändra hårdvara lite som man själv ville.
Jag menar, vad kan vi göra idag? Byta RAM och hårddisk...?
Det som är frustrerande är just att Apple inte ger oss några val. Skulle Apple ha en "desktop" som var en rimlig storlek med snarlika aukustiska förutsättning som MacPro:n, men hade hade ett par (2-4) 2.5" diskplatser och möjlighet att byta ut GPU:n, och att systemet kanske hade ett påslag kanske 20% mot konkurrenterna kontra 200% så tror jag man hade kunnat locka många människor. Men det vill inte Apple. De envisas med überslim to the point of burning up. Jag förstår inte varför Apple inte kan ha både och. iMacen har sin plats, MacBooken har sin plats, MacBook Pro:n har sin plats… Varför kan inte Apple tillgodose den enklaste datorn för?
VR (3D-spel) är våldsamt krävande och jag förstår varför Occulus sätter sina miniminvå relativt högt. Dock är det synd att Apple på datornsidas hårdvara kör en ständig "catch up" i mångt och mycket.
MacPro'n idag borde heta MacPro Mini, ha 2st M2-disk platser och möjlighet att byta GPU:n på ett normalt sätt. Den skulle också då kunna vara baserad på i5 / i7 plattformen.
MacPro'n borde göra en re-entry med mer flexibilitet. Det behöver inte vara fläskberget vi hade förr men gärna något mellan osthyvlaren och soptunnan, fortsätta vara Xeon baserad men ha mer val.
Det som är frustrerande är just att Apple inte ger oss några val. Skulle Apple ha en "desktop" som var en rimlig storlek med snarlika aukustiska förutsättning som MacPro:n, men hade hade ett par (2-4) 2.5" diskplatser och möjlighet att byta ut GPU:n, och att systemet kanske hade ett påslag kanske 20% mot konkurrenterna kontra 200% så tror jag man hade kunnat locka många människor. Men det vill inte Apple. De envisas med überslim to the point of burning up. Jag förstår inte varför Apple inte kan ha både och. iMacen har sin plats, MacBooken har sin plats, MacBook Pro:n har sin plats… Varför kan inte Apple tillgodose den enklaste datorn för?
VR (3D-spel) är våldsamt krävande och jag förstår varför Occulus sätter sina miniminvå relativt högt. Dock är det synd att Apple på datornsidas hårdvara kör en ständig "catch up" i mångt och mycket.
MacPro'n idag borde heta MacPro Mini, ha 2st M2-disk platser och möjlighet att byta GPU:n på ett normalt sätt. Den skulle också då kunna vara baserad på i5 / i7 plattformen.
MacPro'n borde göra en re-entry med mer flexibilitet. Det behöver inte vara fläskberget vi hade förr men gärna något mellan osthyvlaren och soptunnan, fortsätta vara Xeon baserad men ha mer val.
Tror att en sådan produkt skulle kannibalisera på Mac Mini, iMac och Mac Pro. Sedan tappar de möjligtvis intäkter på om man själv skulle kunna byta grafikkort, moderkort etc. istället för att köpa en ny dator.
Trist, men det är mina 2 cent.
Funderar själv på att bygga mig min andra hackintosh, men skulle såklart föredra om Apple kunde erbjuda motsvarande istället.
Tror att en sådan produkt skulle kannibalisera på Mac Mini, iMac och Mac Pro. Sedan tappar de möjligtvis intäkter på om man själv skulle kunna byta grafikkort, moderkort etc. istället för att köpa en ny dator.
Trist, men det är mina 2 cent.
Funderar själv på att bygga mig min andra hackintosh, men skulle såklart föredra om Apple kunde erbjuda motsvarande istället.
De senaste åren har Apple inte gjort annat än att implementera en ny cpu och fortsatt ha en extremt prislapp, men precis som du (och många andra) skulle jag önska en mer flexibel dator. Apple är extremt kunniga och gör fruktansvärt stabila datorer; att skapa en flexibel stationär (Mac Pro är INTE flexibel...) så hade vi nog sett en rush både i konsumtion och utveckling för underhållning (läs: spel).
Just nu saknas det ren och skär datorkraft för att hänga med om man inte kör Hackintosh...många utvecklare vet detta och det är väldigt få som utvecklar spel till OS X av samma anledning.
Det finns ju inte ens en ny dator att köpa! Mac pro är snart två-och-ett-halvt och önskar sig en ponny i julklapp!
*ny från fabrik. Du fattar. Problemet är enligt mig inte att apple är långsamma på att uppgradera deras produktlinje, snarare att de inte erbjuder det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
De senaste åren har Apple inte gjort annat än att implementera en ny cpu och fortsatt ha en extremt prislapp, men precis som du (och många andra) skulle jag önska en mer flexibel dator. Apple är extremt kunniga och gör fruktansvärt stabila datorer; att skapa en flexibel stationär (Mac Pro är INTE flexibel...) så hade vi nog sett en rush både i konsumtion och utveckling för underhållning (läs: spel).
Just nu saknas det ren och skär datorkraft för att hänga med om man inte kör Hackintosh...många utvecklare vet detta och det är väldigt få som utvecklar spel till OS X av samma anledning.
Delar inte din menig i en rush i konsumtion och utveckling så som spel.
Möjligtvis så har tåget redan gått för att ta andelar i tex maskiner för spelmarknaden och att de fokuserar på tex iPhone, vilket är tydligt att de faktiskt gör. Apple TV har fått lite "kärlek" IOM den senaste uppgraderingen, men där har de långt kvar om det ens ska kunna vara i samma liga som PC.
Man kan bara spekulera, men lika tråkigt för det är det att man inte erbjuds bättre möjligheter och får titta på "fullösningar".
Hackintosh odyl hemmabyggen är ingen idé i längden. Som andra påpekar har utvecklare fattat galoppen att Apple inte är intresserad av segmentet och omdirigerar sina resurser till andra mer tillförlitliga plattformar. Lika bra att överge skeppet innan skorna blir blöta.
*ny från fabrik. Du fattar. Problemet är enligt mig inte att apple är långsamma på att uppgradera deras produktlinje, snarare att de inte erbjuder det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Nej, jag förstår inte. Om Apple hade klarat av att uppdatera MP någongång under de senaste 807 dagarna hade ju denna diskussion inte ens funnits..?
Delar inte din menig i en rush i konsumtion och utveckling så som spel.
Möjligtvis så har tåget redan gått för att ta andelar i tex maskiner för spelmarknaden och att de fokuserar på tex iPhone, vilket är tydligt att de faktiskt gör. Apple TV har fått lite "kärlek" IOM den senaste uppgraderingen, men där har de långt kvar om det ens ska kunna vara i samma liga som PC.
Man kan bara spekulera, men lika tråkigt för det är det att man inte erbjuds bättre möjligheter och får titta på "fullösningar".
Spelmarknaden är och har alltid varit styrd av Windows (DirectX), detta går dessutom hand-i-hand med Apple's bottensegment vad gäller grafik. Med tiden har Microsoft vunnit en väldigt stor del av kakan medan Apple hängt kvar i lastgamla versioner av OpenGL som inte klarat av ett dyft i jämförelse.
Nu väljer inte konsumenten Apple för att spela på, utan ett märke som går att lita på och verkligen håller i jämförelse.
MEN...hade Apple påbörjat toppsegmentet vad gäller ren kraft, så kanske. Vi har Vulcan runt hörnet och bara väntas att sätta tänderna i.
Själv valde jag Apple för musikens skull. Det finns inget som är så värdelöst som Microsoft's API'er vad gäller 'latency'. Microsoft skryter om DirectX och det första som gavs ut (som dessutom är först ut med DX12) har varit en fullständig flopp på precis alla plan.
Inte ens Microsoft själva kan applicera DX12 på sina egna produkter och mångfalden andra utvecklare anser att det är för krångligt att koda till. Men Microsoft fortsätter att pusha uppgradering till Windows 10.
Apple, däremot...bara fungerar. Nästa steg; prestandatronen.
Spelmarknaden är och har alltid varit styrd av Windows (DirectX), detta går dessutom hand-i-hand med Apple's bottensegment vad gäller grafik. Med tiden har Microsoft vunnit en väldigt stor del av kakan medan Apple hängt kvar i lastgamla versioner av OpenGL som inte klarat av ett dyft i jämförelse.
Nu väljer inte konsumenten Apple för att spela på, utan ett märke som går att lita på och verkligen håller i jämförelse.
MEN...hade Apple påbörjat toppsegmentet vad gäller ren kraft, så kanske. Vi har Vulcan runt hörnet och bara väntas att sätta tänderna i.
Själv valde jag Apple för musikens skull. Det finns inget som är så värdelöst som Microsoft's API'er vad gäller 'latency'. Microsoft skryter om DirectX och det första som gavs ut (som dessutom är först ut med DX12) har varit en fullständig flopp på precis alla plan.
Inte ens Microsoft själva kan applicera DX12 på sina egna produkter och mångfalden andra utvecklare anser att det är för krångligt att koda till. Men Microsoft fortsätter att pusha uppgradering till Windows 10.
Apple, däremot...bara fungerar. Nästa steg; prestandatronen.
Agree to disagree Jag hoppas såklart att jag har fel.
Nu väljer inte konsumenten Apple för att spela på, utan ett märke som går att lita på och verkligen håller i jämförelse.
Ja, många av oss konsumenter kanske resonerade så för några år sedan. Nu mer blir det svårare och svårare att säga att det går att lita på Apple, och att deras produkter verkligen håller i jämförelse. Apple fortsätter leda i enhetligt ekosystem och en nära nog sömlös integrering mellan de egna produktleden. Men nog tycker jag att man har börjat kasta ur sig sämre produkter med större felmarginal på hårdvarusidan. Har nog aldrig haft så mycket bekymmer med Apples prylar som jag har nu mer. Och vet fler som känner likadant.
Så nja, jag vet inte. Själv rör jag mig bort från Apple nu mer och tillbaka till Microsoft och viss del linux.
MEN...hade Apple påbörjat toppsegmentet vad gäller ren kraft, så kanske. Vi har Vulcan runt hörnet och bara väntas att sätta tänderna i.
Ja, Apple slår väl in vulcan med iPhone 8 eller senare.. hehe.. de kan ju inte plötsligt börja bli moderna..
Agree to disagree Jag hoppas såklart att jag har fel.
Absolut, det är en skön del av det här forumet. Användarbasen får lov att ha sina åsikter och funderingar utan att för den delen bli påhoppad.
Jag tror dock inte Apple tänker ligga på latsidan - åtminstone hoppas jag inte att så är fallet.
Ja, många av oss konsumenter kanske resonerade så för några år sedan. Nu mer blir det svårare och svårare att säga att det går att lita på Apple, och att deras produkter verkligen håller i jämförelse. Apple fortsätter leda i enhetligt ekosystem och en nära nog sömlös integrering mellan de egna produktleden. Men nog tycker jag att man har börjat kasta ur sig sämre produkter med större felmarginal på hårdvarusidan. Har nog aldrig haft så mycket bekymmer med Apples prylar som jag har nu mer. Och vet fler som känner likadant.
Så nja, jag vet inte. Själv rör jag mig bort från Apple nu mer och tillbaka till Microsoft och viss del linux.
Ja, Apple slår väl in vulcan med iPhone 8 eller senare.. hehe.. de kan ju inte plötsligt börja bli moderna..
Det där med Vulcan skulle inte förvåna mig det minsta, faktiskt.
Men jag älskar ekosystemet kring Apple. I mitt arbete fungerar det som en dröm, dygnet runt. Olyckligt (oavsett vad man använder) att det ska krångla.
Apple har ett trevligt andrahandsvärde som gör att det inte blir så nedrans dyrt att faktiskt "byta upp sig". Det är bara den där första gången som det svider lite extra i plånboken.
Jag är dessutom ingen 'gamer'. Jag har ett PS4 med några enkla spel (Dark Souls!) som ska bli en fröjd att streama till datorn sen.
Kolla tråden på FZ om Palmers utlåtande vad gäller Apple och dåliga datorer. Hela artikeln är en clickbait som bara väntar på att eskalera i en tråkig stämning.
Kolla tråden på FZ om Palmers utlåtande vad gäller Apple och dåliga datorer. Hela artikeln är en clickbait som bara väntar på att eskalera i en tråkig stämning.
Du får gärna skicka en länk i PM till tråden.
Skickat. Tror det blev rätt, annars är det den andra artikeln på FZ.
När skribenten dessutom använder ordvalen "burn!" och "bra dator", har man inte som skribent att göra på Sveriges största nyhetssida för spel.
I klass med Aftonbladet och N24...sorgligt.
Nej, jag förstår inte. Om Apple hade klarat av att uppdatera MP någongång under de senaste 807 dagarna hade ju denna diskussion inte ens funnits..?
Spelar ingen roll om de hade uppdaterat den.
De kan inte få i tillräckligt bra grafikkort ändå pga storlek och värme.
Tror att en sådan produkt skulle kannibalisera på Mac Mini, iMac och Mac Pro. Sedan tappar de möjligtvis intäkter på om man själv skulle kunna byta grafikkort, moderkort etc. istället för att köpa en ny dator.
Trist, men det är mina 2 cent.
Funderar själv på att bygga mig min andra hackintosh, men skulle såklart föredra om Apple kunde erbjuda motsvarande istället.
Möjligt. Men jag tror inte de skulle konkurrera med med iMac / MacPro än MacBook konkurrerar med MacBook Air ellr MacBook Retina 13". Produkten skulle inte vara en 5000 SEK maskin utan den skulle snarare ligga i 15 000 SEK segmentet likt iMac. Selling point är simpel - allt i ett / elegans med iMac, mer flexibilitet och prestanda på "Desktop Mac". Den skulle potentiellt äta av MacPro's kaka, även om vi i sammanhanget skulle jämföra en 4-core single GPU maskin mot en 6-18-core, förslagsvis dual CPU och dual GPU.
Apple förlorade i höstas två potentiella kunder (jag och min tjej) som istället köpte PC. Gillar jag Windows? Nej. Men jag har en maskin som presterar bättre i spel än Apples utbud för 40 000 SEK där min maskin gick på ungefär 15 000 SEK. För jobbet har vi till vår 3D-resurs fått välja HP / Windows. Apples utbud är för klent / dyrt. Jag hoppas inte jag blir tvungen att byta plattform där...
Apple förlorade i höstas två potentiella kunder (jag och min tjej) som istället köpte PC. Gillar jag Windows? Nej. Men jag har en maskin som presterar bättre i spel än Apples utbud för 40 000 SEK där min maskin gick på ungefär 15 000 SEK. För jobbet har vi till vår 3D-resurs fått välja HP / Windows. Apples utbud är för klent / dyrt. Jag hoppas inte jag blir tvungen att byta plattform där...
Det är lite det den heta tråden handlar om; prestanda.
De flesta vet ju att just Mac inte är fokuserade kring rå prestanda och precis som du skriver så vill du spela.
Själv kör jag bara småspel som Hearthstone, Starcraft och Civilization 5 på min Air någon gång i veckan med vänner. Har ett PS4 som jag ibland lirar Dark Souls på, annars blir det inte mycket spelande för min del.
Jag lägger hellre tiden på mina barn.
Men min Air är mitt slott. Brutal SSD, ett perfekt ekosystem med resten av hemmet och PS4's möjlighet snart att streama till OS X lär vara guld.
Ta sedan Apple TV (har två), en AirPlay förstärkare i högklass och en Time Capsule som sköter backup och nätverk...det är svårt att hitta ett liknande ekosystem för PC/Windows.
Som vanligt dribblade Apple bort sig själva med en lika överambitiös som överkomplicerad desktop-maskin.
Framtiden (sedan flera år egentligen) för beräkningskraft ligger i parallellisering. Det finns helt enkelt inte någon "engineering envelope" att stuva ner fler kärnor och kylning av dessa i denna ytterst begränsande formfaktor. Salt på såren är att man kan drutta in ett GTX970 i gamla mac pro och sas tutat och kört..
Det är banne mig på tiden att gamla hederliga aluminium mac pro officiellt petar IIci som all-time bäst mac..?
Nja IIci den är tuff att slå.
Det som är frustrerande är just att Apple inte ger oss några val. Skulle Apple ha en "desktop" som var en rimlig storlek med snarlika aukustiska förutsättning som MacPro:n, men hade hade ett par (2-4) 2.5" diskplatser och möjlighet att byta ut GPU:n, och att systemet kanske hade ett påslag kanske 20% mot konkurrenterna kontra 200% så tror jag man hade kunnat locka många människor. Men det vill inte Apple. De envisas med überslim to the point of burning up. Jag förstår inte varför Apple inte kan ha både och. iMacen har sin plats, MacBooken har sin plats, MacBook Pro:n har sin plats… Varför kan inte Apple tillgodose den enklaste datorn för?
VR (3D-spel) är våldsamt krävande och jag förstår varför Occulus sätter sina miniminvå relativt högt. Dock är det synd att Apple på datornsidas hårdvara kör en ständig "catch up" i mångt och mycket.
MacPro'n idag borde heta MacPro Mini, ha 2st M2-disk platser och möjlighet att byta GPU:n på ett normalt sätt. Den skulle också då kunna vara baserad på i5 / i7 plattformen.
MacPro'n borde göra en re-entry med mer flexibilitet. Det behöver inte vara fläskberget vi hade förr men gärna något mellan osthyvlaren och soptunnan, fortsätta vara Xeon baserad men ha mer val.
Jo, Apple hade en sådan, Cube men apple hade fel målgrupp, istället för en G4 borde de ha på den tiden satt in en G3 och dragit ner priset på såvis. iMac G4 lanserades hela två år senare än Cube.
Med Cube kunde man iaf i teorin byta grafikkort, minns dock inte om den hade en eller två platser för hårddisk.
Vi behöver en Mac, alltså bara mac, inte i, mini eller pro. Cube var just rätt formfaktor, men målgruppen var inte konsumenter utan till kontors knösar, just den grupp som inte bryr sig hur datron är byggd.
Jo, Apple hade en sådan, Cube men apple hade fel målgrupp, istället för en G4 borde de ha på den tiden satt in en G3 och dragit ner priset på såvis. iMac G4 lanserades hela två år senare än Cube.
Med Cube kunde man iaf i teorin byta grafikkort, minns dock inte om den hade en eller två platser för hårddisk.
Vi behöver en Mac, alltså bara mac, inte i, mini eller pro. Cube var just rätt formfaktor, men målgruppen var inte konsumenter utan till kontors knösar, just den grupp som inte bryr sig hur datron är byggd.
Problemet med Power Mac G4 Cube var att den kostade lika mycket som Power Mac G4 men var sämre på alla sätt och vis förutom storleken. Den sålde pga det våldsamt dåligt.
I teorin kan du i MacPro 2013 byta både CPU, GPU, RAM och DISK. Maskinen är bara så sjukt "unik" att det i praktiken är otroligt svårt. RAM och DISK finns, CPU går om man vill leka bygg-farbror. GPU lär aldrig hända.
Problemet med Power Mac G4 Cube var att den kostade lika mycket som Power Mac G4 men var sämre på alla sätt och vis förutom storleken. Den sålde pga det våldsamt dåligt.
Exakt fel målgrupp, tog som sagt 2 år efter det för imac att få G4 processor. Cuben borde ha varit en G3 maskin. Alltså en iMac med utbytbart grafikkort och utbytbara diskar. Priset skulle ha kunnat vara ungefär samma som för en iMac med skärm. Men de satte in G4 2 år innan det var möjligt till ett vettigt konsument pris.
För datorn borde ha riktat sig till konsumenter, men det var aldrig Apples målgrupp med den datorn. Och målgruppen den riktade sig till fanns egentligen inte. Det är få VD:n som tänker på vilken dator som står på deras skrivbord. Som sagt all som kunde köpa cuben köpte Power Mac istället. De som ville ha cuben hade inte råd utan köpte iMac.