Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skäl till att byta till nyaste Apple-TV

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-24 17:49

Har gamla generationen av ATV och är väldigt nöjd.

Nu kan man ju ladda ner appar till nya ATV. Hur mycket använder ni som har den det? Känner ni att det är skäl att köpa en ny eller finns andra goda skäl?

Spel t.ex känns ju lite kul men hur fungerar det?

Den gamla versionen? Finns tre versioner innan den nya.

Jag köpte främst den nya pga Plex, sen vad du behöver en ny till när du redan är nöjd, det kan nog bara du svara på.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-24 20:06

Jag syftade på 3:e generationen. Eftersom jag undrar vad möjligheten att ladda ner appar tillför så spelar det väl ingen roll vilken av de äldre jag har?

Det jag undrade var om möjligheten att ladda ner appar egentligen tillför något. T.ex. kan man ladda ner HBO:s app väl om man är intresserad av den (vilket jag inte är).

Självklart kan du inte veta om jag har mer nytta av den nya. Det jag undrade var om andra som uppgraderat upplevt att det var värt pengarna. Skillnaden mot tidigare med appar m.m. är trots allt ganska stor.

Ursprungligen av larsp777:

Jag syftade på 3:e generationen. Eftersom jag undrar vad möjligheten att ladda ner appar tillför så spelar det väl ingen roll vilken av de äldre jag har?

Det jag undrade var om möjligheten att ladda ner appar egentligen tillför något. T.ex. kan man ladda ner HBO:s app väl om man är intresserad av den (vilket jag inte är).

Självklart kan du inte veta om jag har mer nytta av den nya. Det jag undrade var om andra som uppgraderat upplevt att det var värt pengarna. Skillnaden mot tidigare med appar m.m. är trots allt ganska stor.

Du förstår väl att det är en väldigt udda fråga då behovet är subjektivt? Vilken nytta gör det dig om hundra personer beskriver deras nytta av ATV4 om ingen av dem bidrar till ditt behov?

Kan du inte utrycka ett specifikt behov så skulle jag säga att du inte behöver en ny ATV.

Är det inspiration till ett behov du inte har så är det mer lönt att googla på vilka appar det finns i butiken.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-24 21:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du förstår väl att det är en väldigt udda fråga då behovet är subjektivt? Vilken nytta gör det dig om hundra personer beskriver deras nytta av ATV4 om ingen av dem bidrar till ditt behov?

Kan du inte utrycka ett specifikt behov så skulle jag säga att du inte behöver en ny ATV.

Är det inspiration till ett behov du inte har så är det mer lönt att googla på vilka appar det finns i butiken.

Med ditt resonemang skulle det var meningslöst att läsa recensioner överhuvudtaget, eftersom det är den som gör recensionen som upplever produkten.

Jag förväntade mig ett svar ungefär som:

Upplever att man nytta av TV-tjänster som HBO eftersom man slipper använda airplay. Spel har man ingen nytta av för det är svårt att styra med nya fjärrkontrollen.

Andra appar som jag upplever som nyttiga är av typen xyz.

Att bara googla vilka appar som finns är knappast särskilt upplysande om man inte vet hur det fungerar på nya ATV.

Ditt svar är lika meningslöst som när man svarar med "Google is your friend".

Alla vet att "Google is your friend" men ibland får man inga träffar, ibland får man för många.

Därför går man till ett forum där man antar att det finns människor som har ett special-intresse och antagligen specialkunskaper.

Vill ingen svara så fine, ingen skada skedd.

Svar som dina slösar bara med din och min tid.

Dessutom öppnar du med att dumförklara mig eftersom jag inte kan säga vilket "äldre ATV" som jag har.

Ursprungligen av larsp777:

...Dessutom öppnar du med att dumförklara mig eftersom jag inte kan säga vilket "äldre ATV" som jag har.

För det första så är det inte dumförklaring att ställa en fråga. Han sökte bara lite kompletterande information. Ju mer info i frågeställningen, desto bättre kvalitet på svaren.

Och för det andra så var det en klart relevant fråga. Du frågar efter skäl att byta, och då är det naturligtvis relevant att veta vad du ska byta från. Ju äldre modell, desto fler skäl att byta.

Ursprungligen av larsp777:

Har gamla generationen av ATV och är väldigt nöjd.

Nu kan man ju ladda ner appar till nya ATV. Hur mycket använder ni som har den det? Känner ni att det är skäl att köpa en ny eller finns andra goda skäl?

Spel t.ex känns ju lite kul men hur fungerar det?

Jag köpte ATV4 av den främsta anledningen att jag inte hade någon innan och inte ens en smart tv. De funktioner jag främst använder är SVT play, TV4 play och AirPlay. Dessa finns väl även till gamla atv så ingen anledning till byte. Finns väl inga fler svenska playappar utom då betalkanalerna som HBO, Netflix och liknande men jag har inget sådant ändå.
Använder även appen infuse som är ungefär som plex för att kolla film. Grymt smidig tycker jag och saknar man en mediespelare är detta kanske värt en uppgradering.
Spel är kul att testa men föredrar att köra på iPad i så fall. Men ett helt ok billigt alternativ är det ju ändå men spelar väldigt lite så har ingen större åsikt om detta. Kommer säkert fler bra appar på sikt så jag tror de flesta gott kan fortsätta med atv3 ett tag till. Bättre fjärr kan jag ju lägga till också

Känns iallafall som att det lilla minnet räcker och blir över om man nu ändå väljer en atv4

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-25 00:39
Ursprungligen av NicklasC:

Jag köpte ATV4 av den främsta anledningen att jag inte hade någon innan och inte ens en smart tv. De funktioner jag främst använder är SVT play, TV4 play och AirPlay. Dessa finns väl även till gamla atv så ingen anledning till byte. Finns väl inga fler svenska playappar utom då betalkanalerna som HBO, Netflix och liknande men jag har inget sådant ändå.
Använder även appen infuse som är ungefär som plex för att kolla film. Grymt smidig tycker jag och saknar man en mediespelare är detta kanske värt en uppgradering.
Spel är kul att testa men föredrar att köra på iPad i så fall. Men ett helt ok billigt alternativ är det ju ändå men spelar väldigt lite så har ingen större åsikt om detta. Kommer säkert fler bra appar på sikt så jag tror de flesta gott kan fortsätta med atv3 ett tag till. Bättre fjärr kan jag ju lägga till också

Känns iallafall som att det lilla minnet räcker och blir över om man nu ändå väljer en atv4

Tack för ett upplysande inlägg!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-25 08:19

Jag tycker det var värt för att få Plex.
Använder HBO med. Tyvärr är Netflix appen sämre än i ATV3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-25 08:50

Bortsätt från tjafset är tråden intressant. Jag har ATV2 och funderar på att byta upp mig. Men har samtidigt lite svårt att motivera mig tillräckligt mycket. Den främsta anledningen till byte eller det jag är minst nöjd med på ATV2 är att den är för långsam. Om man te.x. spolar bakåt och trycker på play så ska den tänka ett tag(för länge) innan den kör igång filmen. Jag vet inte om detta är systemet eller hårdvarans fel? Är ATV4 snabbare?

Utöver att ladda ned appar och högre upplösning på filmer, vilka är fördelarna? En nackdel är väl färre utgångar?

Till sist; hur använder ni Plex? Den är ju väldigt populär, samtidigt har jag lite svårt att förstå att så många har behov av den. Tänker att jag måste missa hur den används eller till vad.

Ursprungligen av xms67:

Bortsätt från tjafset är tråden intressant. Jag har ATV2 och funderar på att byta upp mig. Men har samtidigt lite svårt att motivera mig tillräckligt mycket. Den främsta anledningen till byte eller det jag är minst nöjd med på ATV2 är att den är för långsam. Om man te.x. spolar bakåt och trycker på play så ska den tänka ett tag(för länge) innan den kör igång filmen. Jag vet inte om detta är systemet eller hårdvarans fel? Är ATV4 snabbare?

Utöver att ladda ned appar och högre upplösning på filmer, vilka är fördelarna? En nackdel är väl färre utgångar?

Till sist; hur använder ni Plex? Den är ju väldigt populär, samtidigt har jag lite svårt att förstå att så många har behov av den. Tänker att jag måste missa hur den används eller till vad.

Jag vet inte om jag missförstår dig om plex men tolkar som att du inte vet vad det är för typ av app. Det är en mediespelare liknande vlc men som automatiskt gör att dina sparade filmer får en oerhört snygg struktur och förklaring av filmerna. Kolla gärna här eller googla lite bilder om plex.
https://www.youtube.com/watch?v=t41BTZf9-xk
Jag har filmer på en NAS server som tyvärr inte är tillräckligt kraftig för plex så jag använder infuse istället som funkar på liknande sätt.

Jag bytte från tredje generationens ATV till nyaste och jag vet inte jag är direkt nöjd. Den nya är så pass dyr och jag tycker inte det var värt det.

Apparna som finns är mest trams och spelen är värdelösa. Mina söner tycker iofs att vissa av spelen är roliga och de spenderar en del tid med att spela. Själv kollar jag bara Netflix, Youtube och SVT Play och det funkade lika bra på den gamla maskinen.

Så mitt råd är: Köp inte.

Ja jag har varit skeptisk ända sen Apple presenterade den. Jag beställde den då när den lanserades, men avbeställde den sen dagen efter. Såg heller inga "behov". Jag fultankar en del filmer men köper filmer jag tycker är höjdarfilmer. Mästerverk köper jag på BluRay.
Men nu till sist så beställde jag en Apple tv4, 64 GB ändå. Lite grisen i säcken men det jag hoppas på är att cover flow är större och bättre samt att stödet för surroundljud är bättre. Sen får man väl se vad det är för mumbo jumbo-appar, som jag oxå misstänker är trams. Jag kommer iaf ha kvar atv3 och ha den i sovrummet för jag har alltid velat ha två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-25 10:36
Ursprungligen av larsp777:

Nu var det inte geni-delen som jag syftade på med Sheldon...

Jag fattar att du vill att jag ska beskriva ett behov, så att du kan svara på om den nya ATV uppfyller det behovet.

Nej, något direkt behov har jag inte. Kanske om jag ville se på HBO genom en app istället för via airplay.

Dock kan man som jag skrev ev. finna glädje i de nya funktioner som finns i senaste ATV, utan att ha ett direkt behov.

Därför undrade jag om någon upplevt att uppgraderingen var värd pengarna.

Beklagar att du fått en del dryga svar i tråden, helt värdelöst imho. För att svara på din fråga från ett annat perspektiv så kan jag säga att jag inte har sett värdet i att uppgradera till nya Apple TV 4. Jag har faktiskt inte ens testat den. Men jag har inte kunnat hitta något jag skulle använda den nya till som jag inte kan göra på den gamla. Jag använder inte fler appar än de som Apple lagt till på gamla Apple TV, dvs Tv4play, Netflix. Annars använder jag Airplay. Jag har faktiskt köpt en till (begagnad) Apple TV 3 efter att nya 4:an lanserats, SÅ lite tycker jag att nya Apple TV:n tillför. Fjärrkontrollen ser krångligare ut, jag behöver inte touch på den (men har som sagt inte provat den).

De största anledningarna till att jag kommer uppgradera i framtiden är nog att mjukvarustödet kommer vara fattigt för gamla Apple TV (har det redan upphört tom?) och när Siri kommer på svenska kommer det nog bli ganska smidigt.

Har man behov av mediaappar som t.ex Plex eller Infuse för att spela upp media från NAS eller lokalt så kan nya Apple TV såklart vara värt det, men det har inte jag alls.

@larsp777 Jag köpte en ATV4 enbart för att jag vill ha valfriheten.
Har fungerat bra med ATV3 men just att kunna ladda hem appar gjorde det tveklöst omöjligt för mig att låta bli.

Har laddat ned Plex, HBO nordic, Viaplay, SVT play, TV4 play, Infuse, DR tv, Youtube och spelet Oceanhorn.
De två mest använda apparna är i nuläget Plex och HBO nordic.

@xms67 Plex använder jag på så vis att alla Blu-ray filmer jag köper rippas och läggs på en NAS.
Därefter får en Mac mini som agerar Plex-server dela ut alla filmerna till spelarna på ATV, iPhone/iPad.

Man kan fråga sig varför jag sitter och gör detta jobb. För mig tar det nämligen runt 1 till 1 ½ timme innan jag har en färdig rip med det ljud och textning jag vill ha.

Jo, just för att det förenklar för framtiden. Jag kommer åt mina filmer på så gott som alla enheter. De är även tillgängliga över Internet.
Känns bättre när man har tillgång till hela sitt bibliotek var man än är istället för halvan som är köpt via iTunes store.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-25 13:33

PLEX, TED och en kameraövervakningsapp är de jag använder mest sedan jag bytte till ATV4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-25 14:20

Tack för svar om Plex. Jag som bara ser film via SVT/TV4Play, Netflix och HBO etc har väl inget behov av Plex? Inte som jag tolkar er. Ger inte mig något mervärde?

En annan fråga är om det är någon skillnad på filmkvaliteten på 3:An och 4:an? För mellan 2:an och 3:an är det väl det? Har 3:an samma utgångar som 2:an?

Ursprungligen av xms67:

Tack för svar om Plex. Jag som bara ser film via SVT/TV4Play, Netflix och HBO etc har väl inget behov av Plex? Inte som jag tolkar er. Ger inte mig något mervärde?

En annan fråga är om det är någon skillnad på filmkvaliteten på 3:An och 4:an? För mellan 2:an och 3:an är det väl det? Har 3:an samma utgångar som 2:an?

Det är ingen skillnad - nya Apple TV har inte fått stöd för 4K. Mellan 2 och 3 skiljer det, ja. ATV 2 har 720p medan ATV 3 har 1080p. ATV 3 har samma utgångar som ATV 2.

Jag är lite osäker på varför jag bytte från trean till fyran, men jag tror det har att göra med framtidssäkring som @Borttaget skriver tidigare. Dessutom tycker jag gränssnittet är snyggare och möjligheten att installera appar är bra, man riskerar inte att missa eventuella framtida killer-apps.

Annars använder jag mest streamingappar som Netflix (som är bättre på gamla ATV, hoppas de uppdaterar den snart), SVT Play, HBO, TV4 Play, Viaplay o s v.

Senast redigerat 2018-07-23 14:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-25 15:15

Vad är ett lämpligt pris på en begagnad 3:a? Någon som vill sälja..?

Ursprungligen av xms67:

Vad är ett lämpligt pris på en begagnad 3:a? Någon som vill sälja..?

En ny ATV 3 kostar 799,- så 400,- är kanske rimligt. Jag gav bort de två jag hade.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-25 16:01
Ursprungligen av tooobe:

Beklagar att du fått en del dryga svar i tråden, helt värdelöst imho. För att svara på din fråga från ett annat perspektiv så kan jag säga att jag inte har sett värdet i att uppgradera till nya Apple TV 4. Jag har faktiskt inte ens testat den. Men jag har inte kunnat hitta något jag skulle använda den nya till som jag inte kan göra på den gamla. Jag använder inte fler appar än de som Apple lagt till på gamla Apple TV, dvs Tv4play, Netflix. Annars använder jag Airplay. Jag har faktiskt köpt en till (begagnad) Apple TV 3 efter att nya 4:an lanserats, SÅ lite tycker jag att nya Apple TV:n tillför. Fjärrkontrollen ser krångligare ut, jag behöver inte touch på den (men har som sagt inte provat den).

De största anledningarna till att jag kommer uppgradera i framtiden är nog att mjukvarustödet kommer vara fattigt för gamla Apple TV (har det redan upphört tom?) och när Siri kommer på svenska kommer det nog bli ganska smidigt.

Har man behov av mediaappar som t.ex Plex eller Infuse för att spela upp media från NAS eller lokalt så kan nya Apple TV såklart vara värt det, men det har inte jag alls.

Tack för det och för alla andra relevanta svar. Beklagar också att tråden fick en tråkigt inriktning och det var kanske fel av mig att gå i polemik med den som först svarade. Kanske läste jag in en otrevlig ton som inte var menad.

Allt jag ville var att veta om jag hade nytta eller nöje av att ev. byta till ATV 4.

Som det känns just nu är det tveksamt att byta.

Netflix är en av de befintliga appar i ATV 3 som vi använder mest och är den sämre på ATV 4 låter det inte bra. Att kunna ladda ner appar låter just nu inte så lockande. Det är väl lite väntetid men inte så farligt.

I alla fall så lär vi nog behålla ATV 3 ett tag till.

Tycker det fungerar smidigt med Netflix. Även TV4 Play och SVT play har vi stor nytta av.

Kanske ändrar jag mig med framtida uppgraderingar.

Netflix-appen är sämre på det sätt att layouten förändrats och gjort bläddring mer svåröverskådligt. Däremot fungerar uppspelning lika bra som innan.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-03-25 18:28
Ursprungligen av Capeman:

Netflix-appen är sämre på det sätt att layouten förändrats och gjort bläddring mer svåröverskådligt. Däremot fungerar uppspelning lika bra som innan.

Ok, kan man i och för sig leva med. Fast just nu känns inte skälen att byta tillräckligt stora.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-03-25 18:47

För mig var att kunna köra Plex direkt på AppleTV absolut det som var drivande. Sen känns det ju rimligt med app-stöd och det kommer säkert komma fler bra appar (både spel och annat). Sök över applikationsgränserna är också stort, även om det än så länge är relativt begränsat implementerat (väntar på API:t och kanske framför allt att man kan söka även i hemmadelningen). Jag bor i Boston så Siri funkar utmärkt, använder det mest för att få spola i film/teve dock.

Samtidigt tycker jag att AppleTV 3 funkade helt utmärkt så för mig var det perfekt att flytta in den till teven i sovrummet och få Netflix, Hulu, Youtube och airplay där.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-03-25 19:15

Jag gillar fjärrkontrollen i ATV4. Den är nog det största lyftet. Gillar att kunna höja och sänka volymen på TV:n via kontrollen. Samt att stänga av och sätta på TV:n.
Spelar sporadiskt och tycker det fungerar bra men är ingen "gamer" så jag kanske inte skall uttala mig
Använder den för att titta på TV via Magine, SVT Play, Netflix, hyra film, Plex ibland. Osv.

Personligen tycker jag att det är ett jättehopp mellan ATV3 och ATV4, och jag är jättenöjd.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-03-25 19:19
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag gillar fjärrkontrollen i ATV4. Den är nog det största lyftet. Gillar att kunna höja och sänka volymen på TV:n via kontrollen. Samt att stänga av och sätta på TV:n.
Spelar sporadiskt och tycker det fungerar bra men är ingen "gamer" så jag kanske inte skall uttala mig
Använder den för att titta på TV via Magine, SVT Play, Netflix, hyra film, Plex ibland. Osv.

Personligen tycker jag att det är ett jättehopp mellan ATV3 och ATV4, och jag är jättenöjd.

Glömde att säga att jag också tycker fjärrkontrollen är väldigt trevlig, scrolla med touch är ohyggligt smidigt. Sen kan jag bara hålla med om kritiken mot att det är väldigt svårt att veta vad som är upp och ner på fjärren och jag kör med gummisnobbstricket. Det är ingen tvekan för mig att just i detta fallet har design fått gå före funktion tyvärr.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-03-25 19:26
Ursprungligen av Gurra:

Glömde att säga att jag också tycker fjärrkontrollen är väldigt trevlig, scrolla med touch är ohyggligt smidigt. Sen kan jag bara hålla med om kritiken mot att det är väldigt svårt att veta vad som är upp och ner på fjärren och jag kör med gummisnobbstricket. Det är ingen tvekan för mig att just i detta fallet har design fått gå före funktion tyvärr.

Händer givetvis att man plockar upp fjärren upp-och-ner, men man känner ju skillnad på ytorna, tycker du inte det?

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-03-25 19:32
Ursprungligen av JohannesKBA:

Händer givetvis att man plockar upp fjärren upp-och-ner, men man känner ju skillnad på ytorna, tycker du inte det?

Visst men det är lätt att klicka eller "flytta" med touch-ytan med bakre delen av handen om man plockar upp fjärren åt fel håll tycker jag. Inget stort problem på nå't sätt men onödigt att inte göra det tydligare bara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-25 22:51

Ingen som tagit upp det viktigaste skälet att köpa en ATV4, man får en ny leksak!

  • Medlem
  • 2016-08-10 17:48

Sitter själv här och klurar på "mervärdet" med att idag gå från ATV3 till 4. Den sistnämnda är ju framförallt rappare, både i uppstart och hantering. Sen har vi ju detta med appar; men de jag använder finns till ATV3 med. D-Play var ju enbart för premiumkunder (hur kunde jag tro något annat?).

Det känns som att jag har missat något.... Att spela spel gör jag hellre på någon av mina konsoller, och några direkt jätteanvändbara appar har jag inte hittat heller, men det beror nog på att jag inte förstått vad jag kan ha olika appar till. Tipsa gärna!

Streamar jag från min Macbook Pro, så har jag tidigare använt "Beamer", och jag har ingen aning om det nu med ATV4 finns bättre eller smidigare sätt att streama? Det har funkat kanon hittils. Det skulle iofs vara lite kul att direkt kunna hitta bilder, filmer osv...och direkt från ATV'n kunna visa / spela dessa direkt.

Plex! Det är många som nämner detta program...eller appen. Testade det på en PC för ett gäng år sedan, men tyckte det var lite rörigt och fick det inte att funka helt. Vet inte heller om jag riktigt förstod funktionen då heller. Men den kanske man kan testa?

Det finns inga fler appar att streama TV med, från staterna eller andra länder? =P Att kunna se "Karl Johan" direkt från NRK-appen är förstås guld, men jag känner att mer måste till för att uppgraderingen till ATV4 ska bli bestående.

Så - Vad har jag missat? Vilka möjligheter finns?

Senast redigerat 2016-08-10 18:14
Bevaka tråden