Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här är Iphone SE

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så synd att sonen hela tiden rycker min 4S ifrån mig hela tiden. Nu är jag tvungen att skaffa en SE...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-22 14:31
Ursprungligen av xms67:

Tycker SE verkar hyperintressant. Även om jag nu vant mig vid den lite för stora 6:an. Hur är batterikapaciteten melon 6S och SE? Borde vara till SE:s fördel va'?

Sedan är det liiite roligt att läsa allas glädje över en "liten" telefon. När jag klagade på 6:an och alla gånger jag skrivit om mitt velande har den absoluta majoriteten sagt - Äää, 6:an har ju perfekt storlek, det är så här det ska svara, bästa storleken ever... Om jag nu överdriver lite..;) Men det visar att Apple leder kunderna och inte tvärtom. Det Apple tar fram älskas. Tar de fram en stor telefon älskas den och de som klagar får väldigt lite medhåll. Tar de senare fram en mindre telefon älska den... Det är bara att buga och bock inför den position Apple lyckats etablera!

Jag kan trösta dig med att jag fortfarande absolut inte vill ha en mindre skärm på min iPhone än 4,7" (inte större heller, 5,5" är alldeles för stort).
Lite mindre sorgekanter vore inte dumt dock.

  • Medlem
  • 2016-03-22 14:41
Ursprungligen av tooobe:

Jag kan trösta dig med att jag fortfarande absolut inte vill ha en mindre skärm på min iPhone än 4,7" (inte större heller, 5,5" är alldeles för stort).
Lite mindre sorgekanter vore inte dumt dock.

Egentligen så kvittar skärmstorlek utan det är yttermått som är viktiga. Då Apple generellt har rätt låg screen to body ratio så är ryktet om touch ID direkt i skärmen till iPhone 7 ytterst intressant

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-03-22 18:47
Ursprungligen av xms67:

Sedan är det liiite roligt att läsa allas glädje över en "liten" telefon. När jag klagade på 6:an och alla gånger jag skrivit om mitt velande har den absoluta majoriteten sagt - Äää, 6:an har ju perfekt storlek, det är så här det ska svara, bästa storleken ever... Om jag nu överdriver lite..;) Men det visar att Apple leder kunderna och inte tvärtom. Det Apple tar fram älskas. Tar de fram en stor telefon älskas den och de som klagar får väldigt lite medhåll. Tar de senare fram en mindre telefon älska den... Det är bara att buga och bock inför den position Apple lyckats etablera!

Vissa av oss har faktiskt (tro det eller ej) övervägt att byta tillverkare sedan många års användning av iPhone just på grund av för stora skärmar. Jag vägrade sexan, jag vägrade 6S. Började snegla lite åt Lumia-hållet för Android gillar jag inte alls. Men TACK OCH LOV för eventet igår. Ekosystemet kan fortsätta vara komplett

När iPhone 3G kom kändes den stor jämfört med min tidigare "smarta" SonyEricsson. Sedan kändes iPhone 4 som det perfekta formatet. Men känslan att hålla femman, 5C och 5S med 4" i 16:9 (rätta mig om jag har fel) istället för typ 4:3 fick åtminstone mig att tycka att det var den ultimata storleken. Så långt bestämde Apple över mig i valet. Men det stannade där. Har bytt skärm och batteri inte bara en utan två gånger i min 5S. Tidigare har jag bara bytt till nästa modell. Det säger väl allt? (Ja, jag är smått överväldigad av gårdagens event)

Enligt phoneArena så släpps den i bl.a. Sverige tidigt i april.
http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-S...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-22 20:44
Ursprungligen av tooobe:

Jag kan trösta dig med att jag fortfarande absolut inte vill ha en mindre skärm på min iPhone än 4,7" (inte större heller, 5,5" är alldeles för stort).
Lite mindre sorgekanter vore inte dumt dock.

Ursprungligen av PaO:

Egentligen så kvittar skärmstorlek utan det är yttermått som är viktiga. Då Apple generellt har rätt låg screen to body ratio så är ryktet om touch ID direkt i skärmen till iPhone 7 ytterst intressant

Ursprungligen av JohannesKBA:

Vissa av oss har faktiskt (tro det eller ej) övervägt att byta tillverkare sedan många års användning av iPhone just på grund av för stora skärmar. Jag vägrade sexan, jag vägrade 6S. Började snegla lite åt Lumia-hållet för Android gillar jag inte alls. Men TACK OCH LOV för eventet igår. Ekosystemet kan fortsätta vara komplett

När iPhone 3G kom kändes den stor jämfört med min tidigare "smarta" SonyEricsson. Sedan kändes iPhone 4 som det perfekta formatet. Men känslan att hålla femman, 5C och 5S med 4" i 16:9 (rätta mig om jag har fel) istället för typ 4:3 fick åtminstone mig att tycka att det var den ultimata storleken. Så långt bestämde Apple över mig i valet. Men det stannade där. Har bytt skärm och batteri inte bara en utan två gånger i min 5S. Tidigare har jag bara bytt till nästa modell. Det säger väl allt? (Ja, jag är smått överväldigad av gårdagens event)

Jag är ju en iPhone 6 vägrare som till slut ändå köpte en 6S och är jättenöjd..?. Men skulle jag bytt idag från 5S skulle jag inte tvekat en sekund att ta en SE. Tycker nog det är den perfekta storleken. Men nu är jag ju van med lite större...

Annars tycker jag mest det är fascinerande hur lojala många "Applefanatiker" är. Frågan är om någon annan tillverkar har så många obrottsligt lojala, eller näst intill obrottsligt lojala, kunder?

Ursprungligen av xms67:

Jag är ju en iPhone 6 vägrare som till slut ändå köpte en 6S och är jättenöjd..?. Men skulle jag bytt idag från 5S skulle jag inte tvekat en sekund att ta en SE. Tycker nog det är den perfekta storleken. Men nu är jag ju van med lite större...

Annars tycker jag mest det är fascinerande hur lojala många "Applefanatiker" är. Frågan är om någon annan tillverkar har så många obrottsligt lojala, eller näst intill obrottsligt lojala, kunder?

Jag gick från 5S till iPhone 6 och var inte säker på storleken men trivdes riktigt bra med den i handen.

När tjejens mobil gick sönder beslutade jag att testa en iPhone 6S plus och ge tjejen 6an och är inte nöjd.
5,5 är tok för stort och jag kommer aldrig vänja mig tror jag, som tur är kan jag byta in den om 6 månader till iPhone 7(?).

Vet inte om jag skulle fixa att gå tillbaka till 4 tum igen även om jag kan tycka det är charmigt med en liten mobil.

Vad gäller Apple-fanatiker vs andra lojala fanatiker är det väl Microsoft som kommer närmast med samsung i hälarna.
Vi som nyttjar Apple/iOS har ju inget smörgåsbord av storlekar och andra valmöjligheter när det senaste släpps.
I android-lägret hoppar de bara över till nästa märke om det är något som svider för mycket.

Var till en början helt ointresserad ev en SE, men nu.. Ja.. Kanske.. ? Han en 6 Plus idag som jag gillar, men en SE med så pass bra hårdvara är lockande. Den är ju snygg och grymt tålig. Min 5S används fortfarande.

Har 2 frågor.....
Vad står beteckningarna för? T ex varför SE och inte 5...någonting?
Jag har en bekant som påstår att det finns olika storlekar på iPhone 5. Kan detta stämma? Finns det någon sida där man kan se storlekar och egenskaper på samtliga iPhones?

  • Medlem
  • 2016-03-23 09:20

Special Edition. Vet inte varför.

Ursprungligen av calinou:

Har 2 frågor.....
Vad står beteckningarna för? T ex varför SE och inte 5...någonting?

Special Edition.

Ursprungligen av calinou:

Jag har en bekant som påstår att det finns olika storlekar på iPhone 5. Kan detta stämma? Finns det någon sida där man kan se storlekar och egenskaper på samtliga iPhones?

Din bekant har fel.

Ursprungligen av keptang:

Special Edition.

Din bekant har fel.

Då är det bara iPhone 6:or som det är olika storlekar. Jag skulle vilja se en jämförelse som enligt länken för samtliga och in bara senaste modeller. Hittar tyvärr inte.
http://www.apple.com/se/iphone/compare/
För mig är det konstig att dem har gjort SE enligt 5:an storlek och inte 6:an (den minsta)

Ursprungligen av calinou:

Då är det bara iPhone 6:or som det är olika storlekar. Jag skulle vilja se en jämförelse som enligt länken för samtliga och in bara senaste modeller. Hittar tyvärr inte.
http://www.apple.com/se/iphone/compare/
För mig är det konstig att dem har gjort SE enligt 5:an storlek och inte 6:an (den minsta)

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/

Tack för länken. Att man ska behöva kolla där för att få en jämförelse.
Storleken som anges på SE-modellen skiljer sig på några millimeter jämfört mot tabellen här.

Ursprungligen av calinou:

...För mig är det konstig att dem har gjort SE enligt 5:an storlek och inte 6:an (den minsta)

För att det finns en marknad för telefoner som är mindre än 6 och 6s. Inget konstigt alls.

Ursprungligen av rhesus:

De flesta iPhones tål en del vatten, jag har blött ner mina ordentligt ändå från originalmodellen och de har fortsatt fungera U.A. Högtalaren är det som är mest känsligt för fukt enligt min erfarenhet.

Jag har haft kondensproblem med två iPhones. Det ledde till att 'ficklampan' lyste konstant. Den gick inte att släcka. Cykling i gryningen var allt som skulle till.

  • Medlem
  • 2016-03-24 09:23
Ursprungligen av rhesus:

De flesta iPhones tål en del vatten, jag har blött ner mina ordentligt ändå från originalmodellen och de har fortsatt fungera U.A. Högtalaren är det som är mest känsligt för fukt enligt min erfarenhet.

Ursprungligen av ArtAudio:

Jag har haft kondensproblem med två iPhones. Det ledde till att 'ficklampan' lyste konstant. Den gick inte att släcka. Cykling i gryningen var allt som skulle till.

Som du ser så är rhesus inlägg något motsägelsefullt. Trots att de har blötts ned ordentligt och fortsatt fungera utan anmärkning så vet hen att berätta att högtalaren är som mest känslig för fukt. Det återstår att se hur man kan få ihop det, rent sakligt. Sanningen ligger närmare din, att Apples Iphone har varit väldigt känsliga för både fukt och stötar. Gradvis håller nu Apple på att göra dem mindre känsliga för sådant, i alla fall fukt, vilket är bra.

Ursprungligen av calinou:

För mig är det konstig att dem har gjort SE enligt 5:an storlek och inte 6:an (den minsta)

Om man ska göra en mindre telefon kan den inte vara lika stor som en som redan finns*.

* Med reservation för att 5s redan finns.

Yes, kommer redan i vecka 15. Om 1vecka och några dagar.... Rosa Guld 64 GB

Klarade aldrig och vänja mig vid 6 seriens Designe.

Finns visst i butikerna redan från 6 april.

Vad tror ni? Kommer 7 serien likna mer på denna SE och 5 serien. Eller 6 serien?

  • Medlem
  • 2016-04-01 17:37
Ursprungligen av MacMarkus:

Yes, kommer redan i vecka 15. Om 1vecka och några dagar.... Rosa Guld 64 GB

Klarade aldrig och vänja mig vid 6 seriens Designe.

Finns visst i butikerna redan från 6 april.

Vad tror ni? Kommer 7 serien likna mer på denna SE och 5 serien. Eller 6 serien?

Utvecklad 6S-design tror jag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-01 17:44
Ursprungligen av MacMarkus:

Yes, kommer redan i vecka 15. Om 1vecka och några dagar.... Rosa Guld 64 GB

Klarade aldrig och vänja mig vid 6 seriens Designe.

Finns visst i butikerna redan från 6 april.

Vad tror ni? Kommer 7 serien likna mer på denna SE och 5 serien. Eller 6 serien?

Mitt "problem" är att jag gillar designen på 6:orma men storleken på 5:orma..?. Även om jag nu vant mig vid 6:ans storlek. Men designen på 6:an tycker jag är överlägsen. Så olika man kan tycka..?

  • Medlem
  • 2016-04-01 20:05
Ursprungligen av MacMarkus:

Yes, kommer redan i vecka 15. Om 1vecka och några dagar.... Rosa Guld 64 GB

Klarade aldrig och vänja mig vid 6 seriens Designe.

Finns visst i butikerna redan från 6 april.

Vad tror ni? Kommer 7 serien likna mer på denna SE och 5 serien. Eller 6 serien?

Om man skall tro på rykten så ser den väldigt lik ut 6S utan antennlinjerna, tunnare och utan hörlursuttag. Önskemål kan ju vara
- Bättre skärm
- Bättre kamera
- Snabbladdning
- IP68
- Trådlösladdning

Oled kommer nog inte förrän 2017 så det blir IPS

Frågan är om batteritid blir bättre eller sämre då den troligen blir tunnare. Är ett misstag med tunnare och sämre batteritid tycker jag

Prestanda är aldrig ett problem med iPhone och IOS

Downsizing, is that the new key-world?

Tesla Model 3
https://m.youtube.com/watch?v=Q4VGQPk2Dl8

Till den som ev. tänker uppdatera från 5S till SE. (Som mig)

https://m.youtube.com/watch?v=tiPzrWW1PeY

  • Medlem
  • 2016-04-03 18:27

Det är nog bara Apple som kan få upphetsade kunder till en ny mobil som ser precis ut som en gammal modell. Snacka om starkt varumärke.

Utseendet är klassiskt. Dessutom finns det många som inte gillar stora telefoner, utan vill ha en 4-tummare med uppgraderad hårdvara.

iPhone SE känns som en produkt som, mer än någon annan på senare tid, uppfyller en hel checklista på vad kunderna har efterfrågat.

  • Medlem
  • 2016-04-03 18:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Utseendet är klassiskt. ...

Så kan man också uttrycka att det är en gammal modell med "nytt" inkråm (ett hopkok av delar från gamla modeller plus någon ny del).

Ursprungligen av alix:

Så kan man också uttrycka att det är en gammal modell med "nytt" inkråm (ett hopkok av delar från gamla modeller plus någon ny del).

Vad är det för hopkok från tidigare modeller från 5S (och tidigare modeller) som finns i SE på insidan?

Senast redigerat 2016-04-03 19:35
Bevaka tråden