Jag har lagt ut mitt bekymmer på NAS-tillverkarens (Buffalo) egna användarforum nu, någon där borde känna till anledning och lösning. För jag har letat igenom alla (?) möjliga behörighets-inställningar som jag kan se nu och får det inte att bli rätt.
Att det har med behörigheter att göra kan slås fast. Går jag in i NASen via Buffalos gränssnitt och webben så är resultatet detsamma som det jag ser i Finder. En admin-inloggning ger att jag ser allt men en inloggning via mitt eget konto ger access till allt utom nämnda mapp (jag ser mappen - men inte innehållet).
Det egna kontot (hustrun har också fått ett) ger i Finder nu f ö en egen hårddisk-symbol/disk under Enheter i Finder.
En workaround är därför att man från nämnda webgränssnitt kan kopiera hela Documents-mappen och dess innehåll till just mitt eget konto/"disk" i Finder. Det funkar, har testat - men det är inte där jag vill ha dessa filer, de skall vara tillgängliga för både hustrun och mig, tänker jag just nu. (Kan såklart pilla med varianter på den strukturen.)
Men det känns inte betryggande ändå, så länge jag inte kan få en förklaring på varför det blivit som det blivit.
Vet inte hur men månne finns det någon koppling till att jag på iMacen är inloggad personligen - men kan inte se det för NASen har ju sina egna konton. Dessutom är jag alltid (även nu, mig veterligen) admin i alla sammanhang. Inkl för NASen.