Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte söka i Mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade först en annan tråd (från Jonas Ludvigsson) och svaret från IngoX:

Ursprungligen av IngoX:

Förutom att bygga om brevlådan (vilket raderar lokala mail vid IMAP) kan man tvinga mailklienten till en lokal reindexering av databasen om man tex har problem med sökfunktionen.

Och har nu byggt om samtliga brevlådor samt gjort lokal reindexering, men inget hjälpte tyvärr.
Vad jag än skriver i Mails sökfält så hittas noll objekt.
Har även kollat Spotlight i Systeminställningar:
”E-post och meddelanden” är ikryssat och under Integritetsskydd är det tomt.

Har även kollat Apples hjälpavsnitt för El Capitan ”Om sökfunktionen inte hittar rätt brev” och ”Söka efter brev” https://support.apple.com/kb/PH22332?locale=s... men det hjälpte inte heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-13 14:46
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Kollade först en annan tråd (från Jonas Ludvigsson) och svaret från IngoX:
Och har nu byggt om samtliga brevlådor samt gjort lokal reindexering, men inget hjälpte tyvärr.
Vad jag än skriver i Mails sökfält så hittas noll objekt.
Har även kollat Spotlight i Systeminställningar:
”E-post och meddelanden” är ikryssat och under Integritetsskydd är det tomt.

Har även kollat Apples hjälpavsnitt för El Capitan ”Om sökfunktionen inte hittar rätt brev” och ”Söka efter brev” https://support.apple.com/kb/PH22332?locale=s... men det hjälpte inte heller.

Har det fungerat tidigare i El Capitan? kan du komma på något som kan ha påverkat efter att det senast fungerade?

Om du söker på något lämpligt ord via Spotlight, kommer det upp några träffar ur epost då? Mail-appen och Spotlight använder separata sökindex, så det är alltså fullt möjligt att sök via Spotlight funkar fastän det är problem i Mail.

Angående manuell reindexering av Mail, min tidigare länk är lite gammal, i och med uppgradering till El Capitan flyttas data i den dolda användarmappen från mappen V2 till en ny mapp V3. Aktuell plats för indexfilerna är alltså ~/Library/Mail/V3/Mail Data. Det är de tre filerna som börjar med "Envelope Index" som du ska radera (läs spara undan på annan plats så länge). Avsluta Mail innan du flyttar filerna, sedan öppnar du mailappen igen. Räkna med att indexeringen kan ta ganska lång tid om det är mycket mail. Det kan slöa ner datorn, så gör det när du inte behöver datorn till något brådskande.

Tillägg: Förresten, om du misstänker att det är fel på Mails index-filer och vill jämföra, så här ser de ut hos mig med OS X 10.11.4. Storlekarna varierar naturligtvis med hur mycket mail man har. Alla filerna har skapelsedatum 2011-08-07, troligen då jag instalerade OS X 10.7 Lion och har ärvts och uppdaterats sedan dess
Envelope Index (10,1 MB senast ändrad idag)
Envelope Index-shm (33 K senast ändrad två dagar sedan - när jag senast startade Mail?)
Envelope Index-wal (915 K senast ändrad idag)

Senast redigerat 2016-04-13 15:02
Ursprungligen av IngoX:

Har det fungerat tidigare i El Capitan? kan du komma på något som kan ha påverkat efter att det senast fungerade?

Om du söker på något lämpligt ord via Spotlight, kommer det upp några träffar ur epost då? Mail-appen och Spotlight använder separata sökindex, så det är alltså fullt möjligt att sök via Spotlight funkar fastän det är problem i Mail.

Angående manuell reindexering av Mail, min tidigare länk är lite gammal, i och med uppgradering till El Capitan flyttas data i den dolda användarmappen från mappen V2 till en ny mapp V3. Aktuell plats för indexfilerna är alltså ~/Library/Mail/V3/Mail Data. Det är de tre filerna som börjar med "Envelope Index" som du ska radera (läs spara undan på annan plats så länge). Avsluta Mail innan du flyttar filerna, sedan öppnar du mailappen igen. Räkna med att indexeringen kan ta ganska lång tid om det är mycket mail. Det kan slöa ner datorn, så gör det när du inte behöver datorn till något brådskande.

Tillägg: Förresten, om du misstänker att det är fel på Mails index-filer och vill jämföra, så här ser de ut hos mig med OS X 10.11.4. Storlekarna varierar naturligtvis med hur mycket mail man har. Alla filerna har skapelsedatum 2011-08-07, troligen då jag instalerade OS X 10.7 Lion och har ärvts och uppdaterats sedan dess
Envelope Index (10,1 MB senast ändrad idag)
Envelope Index-shm (33 K senast ändrad två dagar sedan - när jag senast startade Mail?)
Envelope Index-wal (915 K senast ändrad idag)

EL CAP
Yepp det har fungerat tidigare i El Capitan.
Har inte en susning vad jag kan ha gjort som ställt till det.
Jag har haft lite knas med Mail sedan jag installerade El Cap faktiskt.
Först var det en massa ”spökmall” som hämtades fast dom inte fanns (eller redan var hämtade. what ever)
Sedan var det Yahoo som ändrat sina säkerhetsinställningar vilket gjorde att jag inte kunde maila ut från Yahoo-adresser via smtp.tre, men det är fixat nu. Kan inte tänka mig att det har något med Sök att göra.

SPOTLIGHT
Spotlight söker faktiskt i Mail också, men är lite klumpigare tycker jag. Funkar bra som tillfällig nödlösning.
Men jag vill ju kunna söka direkt i Mail såklart.

V2 -> V3
Förstod det när jag följde din gamla länk efts V2 var nästan tom och V3 innehöll det som länken refererade till.
I övrigt har jag gjort exakt som du skriver.
Har nästan 10.000 mail (varför kan man fråga sig... ) och i princip samma siffror som du redovisar för Envelope-filerna.
Tar ca 6 minuter att reindexera. No big deal.

MEN
det funkar ändå inte att söka i Mail

Funderar på att blåsa hela HD:n och reinstallera från TimeMachine från då allting funkade. Har lite andra små problem också så det kanske är lika bra.
Fast om någon vet en bra lösning på varför det inte går att söka i Mail är det såklart bra om det postas här ifall någon annan åker på samma typ av problem.

Jag hade samma problem som Bapelsinmannen tidigare i år.

IngoX skriver att Spotlight och Mail.app har separata sökindex. Oavsett, hjälpte det mig att manuellt framtvinga en total omindexering av hela datorn medelst kommandot nedan i Terminal. GUI borde fungera men ibland verkar det som om man inte kan lita på det..

sudo mdutil -E /

Det kostar inget att prova!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag hade samma problem som Bapelsinmannen tidigare i år.

IngoX skriver att Spotlight och Mail.app har separata sökindex. Oavsett, hjälpte det mig att manuellt framtvinga en total omindexering av hela datorn medelst kommandot nedan i Terminal. GUI borde fungera men ibland verkar det som om man inte kan lita på det..

sudo mdutil -E /

Det kostar inget att prova!

Som jag förstår det http://osxdaily.com/2012/02/02/reindex-spotli... gäller detta endast Spotlight.
Hur påverkar det Mails sökindex?

Efter att ha provat allt jag kom på och andras tips – inget hjälpte tyvärr – fanns det ingen annan utväg än att bakdatera hela datorn från Time Machine. Det tog ett tag, men efter bakdateringen funkar allting helt perfekt igen.

1
Bevaka tråden