Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur många pluttar (hörlursvolym) är säkert?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-04-25 19:41

kan man ha innan det blir för högt/skandande för örona? har apples hörlurar iphone 4

Senast redigerat 2016-04-26 09:29
  • Avstängd
  • 2016-04-25 20:01

Gör det ont=sänk volymen
Gör inte ont=med stor säkerhet inte skadligt.

Vid 11 pluttar varnar i alla fall senare versioner av iPhone för att volymen är hög.

Det är alltså 11 av 16, så knappt 75% av maxvolym. Men jag tror det beror på vilka lurar man använder också. Kan tänka mig att riktiga monsterlurar kräver mer kräm än än telefon orkar ge för att ge skador.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-26 09:27
Ursprungligen av Drive:

kan man ha innan det blir för högt/skandande för örona? har apples hörlurar iphone 4

Använd sunt förnuft. Du har bara två öron och de ska räcka hela livet ut.

Om volymen känns okej så är den nog okej. Den behöver inte vara högre än att man kan njuta av musiken.

Använd lurar med god dämpning av omgivningsljudet och gärna aktiv noise cancelling så behöver man inte ha så hög volym för att överrösta en bullrig miljö.

• Medlem
  • 2016-04-26 13:37

Som föregående talare har sagt, om det gör ont i öronen så är det för högt. Det är ju individuellt för oss alla. Jag har till exempel redan skadat mina öron, så jag har nog högre tröskel än du för när det gör ont.

Vad menar ni egentligen med "gör ont"?
Under hur många Motorhead-konserter har man känt av smärta i hörselapparaturen? Ingalunda säker ljudvolym iallfall, inte ens för pensionärer. Glöm det.

Tänk istället att du inte ska känna något obehag efter någon timmes lyssning så har du ett resonemang som fungerar.

Ljud över 85db kan vara skadligt för ett vanligt öra. I frankrike säger man ca 100db (dvs, det varierar). En vanlig konversation ligger på ca 60db.

Jag kör med två röda pluttar på min iPhone på väg och från jobbet. Gissningsvis så ligger den volymen över 85db. Har testat med tre röda pluttar, men fick känningar av svag smärta i öronen efter några minuter. Min slutsats är att i alla fall jag borde inte ligga på rött för att undvika allt för stor skada på mina öron.

1
Bevaka tråden