Om ett par veckor kommer (äntligen) fiber att vara indragen i vårt hus, och det är nu dags att fixa så att internetåtkomst är så optimal som möjligt. Jag skulle verkligen uppskatta om den/de som kan det här skulle kunna ge mig lite konkreta tips kring det jag funderar kring.
Huset: treplanshus (i trä), vilket egentligen borde tala för att slippa dra TP-kabel, men dagens WiFi-lösning är mycket dålig på sina håll. I arbetsrummet (där fibern kommer att dras in) kommer en Airport Time Capsule (gen5) att stå (med trådad kabel till datorn). På samma våning har vi sedan en smart-TV + multirom-ljudlimpa. Till TV:n vill jag helst dra tråd eftersom WiFi-signalen är mycket svag i det rummet. I nuläget kör jag Telias TV-Homeplug-lösning, men vill helst skippa den när vi får riktig fart.
På ovanvåning & i källare vill jag också ha så bra wifi-täckning som möjligt, och naturligtvis ha samma SSID överallt i huset.
Så, hur kopplar jag? Vad behöver jag köpa för speciell TP-sladd? Cat6, eller 5? Möjligtvis måste jag dra sladd ut igenom yttervägg & sedna in igen, beroende på hur lätt det är att borra på olika platser. Kommer det trådlösa nätverket verkligen att få samma SSID om jag väljer "extend network (eller vad det nu heter) i Airport Admin Utility? Jag vill ju slippa att byta nätverk på telefonen när man rör sig mellan våningsplanen. Funkar det att köpa valfri Gigabit-switch & koppla in i Airport TC för att sedan dra sladd till de olika våningsplanen?
Kolla på bifogad PDF, som förhoppningsvis är tydlig nog.
För övrigt köpte jag för ett tag sedan en Asus-router som enligt alla specifikationer skulle vara oerhört bra på alla sätt & vis, men den ger inte alls bättre täckning än den två år gamla Airport TC jag alltså planerar att fortsätta köra.