Jag tror inte det någonsin kommer att bli "stort" att prata med datorer - liksom det aldrig blev "stort" med videosamtal. Varför? Jo, en mycket stor del av jordens befolkning VILL INTE videochatta (förutom att det ofta inte är praktiskt) - man föredrar röstsamtal och text för kommunikation. Detsamma med att snacka med datorer; det VILL man inte...jag ser ingen snacka med Siri och händer det så är det ungarna på skolgården som bara lattjar med det för att se om Siri hittar på nå't kul. Det är en effekt. En "grej".
Det finns situationer där det är toppen så klart; bilförare kan ge och ta info utan att släppa ratten. Men...hur stort är det egentligen? I delar av USA där man lever en betydande del av sitt liv bakom en bilratt så är det givetvis "stort"...men globalt sett? Och...när bilarna kör av sig själv så faller den fördelen bort också.
Jag är imponerad av den virtuella intelligensen bakom detta och att man använder hela webben som info-bas och att språkigenkänningen börjar bli riktigt bra...och att många funktionshindrade kan ha nytta av detta...men det är inte det jag menar; jag menar: hur "stort" är det egentligen? Är det en paradigm-grej (som touchscreen var t.ex.)? Jag gissar: Nej. Det är en nog så fantastisk utveckling, men det är en liten sidogrej enligt mig. Som att man kan tända och släcka lampor hemma...eller kolla termostaten...inget av större betydelse och grejer som nästan ingen använder eller någonsin kommer att använda. Garnityr. Bonus-grejer. Latjolajban. Kul.
Facetimevideosamtal gör jag flera gånger i veckan - jag har kontakt med släktingar på andra kontinenter. Inte telefonsamtal, utan kontakt. Dottern sprider glädje och är delaktig i ett videosamtal, röstsamtal är för henne något som kommer senare.
Hon växer upp med det, och jag kommer aldrig komma i närheten av hur naturligt det är för henne att videochatta, fastän jag försöker.
Siri är i mitt tycke, udda eller dum. Och det är rätt udda att prata med en maskin. Men som teknikutvecklingen ser ut idag så kommer vi prata med maskiner mer och mer, oavsett om man vill eller inte. Boka tid hos läkaren, enklare supportsamtal eller ringa efter taxi kommer ske talandes med en robot inom ett par år.
Varför är Siri dum? Jo, för jag inte vant mig ännu. Kanske tar det en generation.