Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tv 4-fråga

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-02 11:12

Hej
Funderar på att skaffa en Apple TV 4 till mina teknikokunniga föräldrar.
De har idag min gamla Apple TV och använder den till SVT play osv.

Men såhär tänkte jag och vill veta om det går:
Om jag fixar nya Apple TVn till dem, finns det då någon app (typ VLC) som man kan ställa in en koppling till min WD My Cloud som jag har hemma? Skulle vilja ge dem tillgång till en mapp där som de kan kolla på mina hemgjorda filmer från.
Men de ska inte behöva göra annat än att starta appen och välja film, så jag vill göra inställningen en gång så att det är klart sen, om ni hänger med.

Skulle uppskatta förslag som är så pass omeckigt att en okunnig person kan våga ta sig an detta.

Tack så mycket för hjälp!

VLC finns till ATV4 och funkar fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-02 11:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

VLC finns till ATV4 och funkar fint.

så jag kan alltså göra exakt det jag menar här, sätta upp en mapp eller liknande som de alltid kommer åt i VLC? till min nätverkshårddisk på annan plats.

Ursprungligen av martenj:

så jag kan alltså göra exakt det jag menar här, sätta upp en mapp eller liknande som de alltid kommer åt i VLC? till min nätverkshårddisk på annan plats.

Osäker om det fungerar om din disk är utanför ditt nätverk, i sådana fall skulle jag rekommendera Plex.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-02 11:55
Ursprungligen av martenj:

så jag kan alltså göra exakt det jag menar här, sätta upp en mapp eller liknande som de alltid kommer åt i VLC? till min nätverkshårddisk på annan plats.

Ja, men du behöver se till att den mappen är nåbar från internet på något sätt. Tex via Plex, FTP, SMB - där de senare två inte direkt är att rekommendera ur säkerhetssynpunkt. Dessutom måste/bör man koppla en DNS-tjänst typ NoIP/DynDNS.

Min rekommendation är att du laddar upp filmen på youtube och delar det med deras användarnamn (epost) på youtube.
Du får en enklare lösning då du helt tar bort din utrustning ur lösningen, allt de behöver är en fungerande uppkoppling. Ställ in deras konto så att de prenumererar din på "kanal" så dyker filmerna upp i deras youtube app.

En annan lösning kan vara att använda iCloudbilddelning, men där är filmer begränsade i längd (5min) och kvalitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 11:59
Ursprungligen av martenj:

Skulle uppskatta förslag som är så pass omeckigt att en okunnig person kan våga ta sig an detta.

Tack så mycket för hjälp!

Om det ska vara riktigt enkelt för dem kanske iCloud-bilddelning kan vara ett alternativ, under förutsättning att det bara är korta videosnuttar du vill dela. Och det fungerar troligen med deras nuvarande Apple-TV

Citat:

iCloud-bilddelning har stöd för videofiltyperna MP4 och QuickTime och videofilformaten H.264 och MPEG-4. Videor kan vara upp till fem minuter långa och levereras med en upplösning på upp till 720p.

Vanliga frågor om iCloud-bilddelning

Edit: +1 på Youtube-lösningen i förra inlägget

Senast redigerat 2016-05-02 12:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-09 14:25

Tack för svar alla.
Men om jag bara vill att de ska komma åt min My Cloud, och kunna spela film därifrån - hur löser jag detta? vill helst inte hålla på med youtube, icloud och andra ställen, mer än där jag redan lägger allt. Så det vore klart smidigast.

Ursprungligen av martenj:

Tack för svar alla.
Men om jag bara vill att de ska komma åt min My Cloud, och kunna spela film därifrån - hur löser jag detta? vill helst inte hålla på med youtube, icloud och andra ställen, mer än där jag redan lägger allt. Så det vore klart smidigast.

Absolut enklast verkar vara att installera Plex på din WD My Cloud. Kolla KB 12949 på WD's supportsida. Sedan slår du på Plex Sharing och skapar ett Library för just de filmer dina föräldrar ska komma åt. Denna delar du sedan ut till dem.

Med Plex installerat på Apple TV kan de sedan komma åt den utdelningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-10 11:07
Ursprungligen av selar_77:

Absolut enklast verkar vara att installera Plex på din WD My Cloud. Kolla KB 12949 på WD's supportsida. Sedan slår du på Plex Sharing och skapar ett Library för just de filmer dina föräldrar ska komma åt. Denna delar du sedan ut till dem.

Med Plex installerat på Apple TV kan de sedan komma åt den utdelningen.

tack, låter toppen. har aldrig använt plex, men det låter bra i alla fall

funkar det även att spela upp med text-filer, SRT-format via plex på apple tv? har googlat men hittar lite diffusa gamla svar i diverse forum. nån här som testat?

Ursprungligen av martenj:

tack, låter toppen. har aldrig använt plex, men det låter bra i alla fall

funkar det även att spela upp med text-filer, SRT-format via plex på apple tv? har googlat men hittar lite diffusa gamla svar i diverse forum. nån här som testat?

Japp, Plex supporterar ett flertal subtitles-format, bland annat SRT. Har även testat detta själv.

Sök "Adding Local Subtitles to Your Media" på Plex supportsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-10 11:20
Ursprungligen av selar_77:

Japp, Plex supporterar ett flertal subtitles-format, bland annat SRT. Har även testat detta själv.

Sök "Adding Local Subtitles to Your Media" på Plex supportsida.

grymt, då låter ju detta helt klart som det bästa sättet för dem att använda sin apple tv.
så får det bi. stort tack. hoppas jag kan klura ut setupen

  • Avstängd
  • 2016-05-11 07:40
Ursprungligen av martenj:

tack, låter toppen. har aldrig använt plex, men det låter bra i alla fall

funkar det även att spela upp med text-filer, SRT-format via plex på apple tv? har googlat men hittar lite diffusa gamla svar i diverse forum. nån här som testat?

Förstår inte dina föräldrar vad du säger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-11 08:32
Ursprungligen av Hffre:

Förstår inte dina föräldrar vad du säger?

du menar i filmerna? Du tänker att jag pratar i alla filmer? Så är inte fallet nej, därav frågan. Hade det inte behövts hade det inte efterfrågats.

Tack för ditt bidrag till ämnet.

  • Avstängd
  • 2016-05-11 08:45
Ursprungligen av martenj:

Skulle vilja ge dem tillgång till en mapp där som de kan kolla på mina hemgjorda filmer från.
!

Ursprungligen av martenj:

funkar det även att spela upp med text-filer, SRT-format via plex på apple tv? har googlat men hittar lite diffusa gamla svar i diverse forum. nån här som testat?

Undrar eftersom du tänker använda undertexter på dina hemgjorda filmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-11 09:10
Ursprungligen av Hffre:

Undrar eftersom du tänker använda undertexter på dina hemgjorda filmer.

jag förstår. Men svar på din högst relevanta fråga: ja de förstår vad jag säger

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-11 10:29
Ursprungligen av Hffre:

Förstår inte dina föräldrar vad du säger?

Det kanske är köpfilmer med utländskt tal han vill dela med sig till far och mor? Vilket är helt ok i lagens namn.

  • Avstängd
  • 2016-05-11 10:58
Ursprungligen av reboot81:

Det kanske är köpfilmer med utländskt tal han vill dela med sig till far och mor? Vilket är helt ok i lagens namn.

Det var inte det han skrev men "what ever". Finns andra ställen man kan ställa dessa frågor utan att dölja sanningen och bryta mot några regler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-12 00:00
Ursprungligen av Hffre:

Det var inte det han skrev men "what ever". Finns andra ställen man kan ställa dessa frågor utan att dölja sanningen och bryta mot några regler

jag har alltså dolt sanningen och brutit mot regler? Eller är det kanske bara vad du tycker?

1
Bevaka tråden