Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D-skrivaren M3D Micro lanseras i Sverige

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

3D-skrivaren M3D Micro finansierades via Kickstarter och blev en stor succé. Nu kommer skrivaren till Sverige via elektronikkedjan Kjell & Company.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-02 22:07

Köpt. Tips på 3D program till Macken? Tips på hur man får modeller från Sketchup till rätt filformat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-08 22:23
Ursprungligen av AxelM:

Köpt. Tips på 3D program till Macken? Tips på hur man får modeller från Sketchup till rätt filformat?

Är du nöjd med den? Pros and cons?
Läste 99s test så nu är jag nyfiken på just den

För att få filerna från Sketchup behöver du bara installera en plugin
https://extensions.sketchup.com/nl/content/sk...

Ursprungligen av kladda:

Är du nöjd med den? Pros and cons?
Läste 99s test så nu är jag nyfiken på just den

För att få filerna från Sketchup behöver du bara installera en plugin
https://extensions.sketchup.com/nl/content/sk...

Såg rätt långsam ut jämfört med min skrivare, som förfall del är dyrare.

Det finns betydligt fler program än Sketchup som kan generera filer till 3D-skrivare. Förmodligen flertalet 3D CAD och modelleringsprogram kan skapa så kallade STL-filer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-09 14:31

Jag blev spontant sugen på denna men efter att ha läst en hel del reviews så avstår jag. Kontentan av alla reviews kunde i stort sett sammanfattas i ett ord - helkass. Synd =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-09 17:50

- Till att börja med fungerade inte den medföljande programvaran. Fick en beta-version efter ett tag av supporten (mycket snabb och vänlig support!) dock.
- Usel manual. Jag hade en massa frågor som den inte besvarade. Kräver en del förkunskap tänker jag.
- Jag fick direkt problem med att öppna luckan där man laddar filamentet eftersom skrivardelen satt vägen. Ingen information om hur man skulle fixa det.
- Fick sedan superproblem med att ladda in plasttråden/filamentet. Det gick tillslut.
- Första utskriften gick bra. En pytteliten modell av Empire State Building. Typ 2 cm hög. Men större modeller funkade inte. Det blev bara trådnystan av det hela varje gång. Och eftersom skrivaren är så långsam, och utskrifterna pajade först efter drygt halva så gick det dagar av experimenterande...
- Någon tipsade om att det skulle vara enklare att ladda materialet via den externa ingången. Men det gick inte alls med min maskin.

Jag gick tillbaks med den efter en veckas försök att få något vettigt ur den.

Helkass tycker jag är en bra sammanfattning. I alla fall av min enhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-09 23:15

Jag fick min idag. Helt klart oroande att läsa erfarenheten ovan. Jag är helt grön på marknaden men har läst en massa reviews. Dom jag läste och såg var dock inte så negativa som andra uppfattat...

Jag skriver ut just nu och droppar ett inlägg inom några dagar hur det funkat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-09 23:27

När man läser folks erfarenheter av skrivaren, så får i alla fall jag känslan att det är en rätt ojämn kvalitet på produkterna. Vissa verkar inte alls ha problem med utskrifter etc. Så jag hoppas du har bättre tur än jag!

Om man läser 99macs text om skrivaren, så ser man att det krävs "lite experimenterande" med värmen för att få acceptabla utskrifter. Var man ändrar temperatur etc står inte i manualen. Det förutsätts att man ska ha den förkunskapen antar jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-19 08:38
Ursprungligen av kladda:

Jag fick min idag. Helt klart oroande att läsa erfarenheten ovan. Jag är helt grön på marknaden men har läst en massa reviews. Dom jag läste och såg var dock inte så negativa som andra uppfattat...

Jag skriver ut just nu och droppar ett inlägg inom några dagar hur det funkat

10 dagar senare..... är den sååå långsam?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-19 15:26
Ursprungligen av kenjon:

10 dagar senare..... är den sååå långsam?

haha nej, riktigt så illa är det inte

Jag är nöjd med min skrivare. Den har felat 1-2 gånger, men inget som jag inte kunnat fixa väldigt enkelt. Den skriver med ett bra resultat, men är som sagt ganska långsam.

Hastigheten stör dock inte mig. Jag har betalat 4000kr för min skrivare och förväntar mig därför också hastigheter i parallel till det. Resultatet blir som sagt bra, men ibland när en modell är byggd för att en t.ex kabel ska passa på absolut minsta millimeter, så kan man behöva pilla lite med en kniv i efterhand

Skulle rekommendera!

1
Bevaka tråden