Jag har slitit mitt hår under några dagar här...
Det verkar som om någon har skapat ett Googlekonto med min dotters Hotmailadress *****@hotmail.com. Vet inte om hon av misstag råkat verifiera den länk som sänts ut eller om det kan vara så att Hotmailadressen existerat tidigare (mer än tre år sedan) hos någon som sedan glömt bort den och enbart använder det för login i Google, men det sistnämnda låter osannolikt?
Jag trodde i min enfald att det skulle vara en lätt procedur att "få tillbaka" loginen men ICKE.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Om det är som du tror att någon annan råkat skriva din dotters hotmailadress som inloggning till sitt Google-konto så kan du ju inte få kontroll över det genom någon återställning via Google, det är ju inte ert konto. Det skulle ju inte vara rätt, även om du kunde lyckas prata direkt med en svåråtkomlig Google-support. Det behöver på något sätt gå via den personen som använder Google-kontot för att denne ska byta inloggningsnamn.
Visst, det kan ha gått till som du misstänker. Det räcker ju med en liten skillnad i två olika e-postadresser. T.ex att din dotter har fornamnefternamn@hotmail och någon annan som har fornamn.efternamn@hotmail missade den lilla punkten när denne ville ange sin hotmailadress som inloggningsnamn för sitt Google-konto. Och visst kan din dotter ha råkat svara på ett eventuellt verifieringsmail till sin hotmailadress. Men det borde uppstått problem för den andra användaren då denne försökte skriva in sin adress korrekt nästa gång. Så troligtvis är det då ett inaktivt Google-konto som aldrig har börjat användas riktigt, och tyvärr kommer det nog så förbli.
Men det mest troliga är väl ändå att din dotter börjat registrera ett Google-konto någon gång då hon velat dela med sig av en youtube-film, chatta via Google+ eller något annat som Google erbjuder. De är ju ganska påstridiga med att man ska skapa konto och logga in när man använder flera av deras tjänster. Och om din dotter är väldigt ung kan det rent av vara du själv som gjort det åt henne. Inte illa ment, jag talar av egen erfarenhet, minnet är kortare än man tror, det kan ha varit längesedan och cybervärldens minne är bättre än vårt. I så fall är det också ett inaktivt konto vilket tyvärr troligen får förbli så om ni inte kan erinra er mer uppgifter om när det skapades etcetera.
Om hon har behov av ett Google-konto så kan hon ju skapa ett nytt, med en Gmailadress. Hon kommer ändå småningom behöva två olika epostkonton, det behöver alla förr eller senare för återställningsmail, slaskadress osv. Tyvärr kommer hon troligen inte kunna använda sin hotmailadress som återställningsadress till sitt nya Gmail-konto eftersom systemet kommer anse det upptaget, men där kan hon kanske så länge låna din e-postadress tills hon blir stor och vuxen och får en jobbmail, eller vilket annat skäl som gör att hon behöver en tredje e-postadress. Den dagen kommer också förr eller senare...