Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-06-04 19:23

har ett problem som ingen tycks lösa. Hoppas nån av er kan, eller har nåt bra tips.
Jag hyr hus utav en kompis som har internet genom Telia,koppar. det är trådlöst . Den trådlösa signalen fungerar på utsidan om så lite svagt,men det fungerar. men jag får inte in signalen i mitt hus. jag har försökt med olika lösningar som Outdoor CPE,en trådlös usb adapter model Tl-wn822n och nu senast en Wifi repeater.Men INGET tycks fungera.
Finns det inte nån antenn som jag kan sätta på mitt hus som snappar upp signalen hos mig,och jag drar en kabel genom väggen ,och på så sätt får internet inne hos mig. Dom flesta jag har pratat med säger att det inte finns. Och att det bara går att få starkare signar ifrån routern ,inte tvärt om.
Finns det nån som har ett bra svar?

Jag är kanske inte så bra på detta men måste börja med att reda ut lite. Du hyr ett hus av en kompis. Kompisen bor granne i ett annat hus och har internet hos sig och ni ska dela på detta abonnemang genom att du kommer åt detta trådlöst genom wi-fi. Förstår jag rätt? I så fall, hur långt är det mellan husen? Kan kompisen flytta sin enhet så den får bättre räckvidd till dig? Spontant låter det enklaste att sätta en bättre router eller accespunkt eller vad det nu heter hos kompisen. Dra en kabel är kanske lite krångligt antar jag.
Mina föräldrar har Telia och deras orginalrouter var skitdålig. Kompletterade med en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393879 och räckvidden på wi-fi blev klart bättre och även hastigheten på lite längre avstånd.

  • Medlem
  • 2016-06-04 23:26

Ja det stämmer. Går tyvärr inte att flytta den närmare. Det är ca 25 meter mellan husen. Vi har försökt med en accesspunkt från hans router. Det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter en antenn som sitter på vårat hus som snappar upp signalen och sen vidare in till oss.

Ursprungligen av pilla:

Ja det stämmer. Går tyvärr inte att flytta den närmare. Det är ca 25 meter mellan husen. Vi har försökt med en accesspunkt från hans router. Det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter en antenn som sitter på vårat hus som snappar upp signalen och sen vidare in till oss.

Är som sagt inget proffs på detta men mina föräldrar fick med en router liknande denna http://www.teknikihemmet.se/2016/01/19/telia-... så jag misstänkte att det är vad kompisen din har. Jag upplevde den som skitdålig och mottagningen fungerade inomhus och på enstaka ställen utomhus men oftast fick man glömma wi-fi på utomhus. När jag monterade en Accespunk som skulle vara lite bättre behövde jag inte fundera längre utan kunde gå ytterligare 50 meter och ändå ha mottagning även om farten inte inte var den bästa då.
Sen verkade Telias router ha 2 st wi-fi en för 2,4 och en för 5 MHz. På min router hemma sköts detta automatiskt men på Telias måste man välja vilken man loggar in på. Kanske känner du till detta men tänkte att det kan vara värt att nämna om det kan påverka mottagningen

Fast nog måste det sen finnas en repeater med extern antenn som skulle göra det ännu bättre. Hoppas vi får lite tips för jag vill också se hur man kan göra detta ännu bättre

Man skulle hoppas att det i stället fanns någon form av bärbar wifi-dongel med kort i som förlänger nätverket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-05 11:53
Ursprungligen av pilla:

Ja det stämmer. Går tyvärr inte att flytta den närmare. Det är ca 25 meter mellan husen. Vi har försökt med en accesspunkt från hans router. Det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter en antenn som sitter på vårat hus som snappar upp signalen och sen vidare in till oss.

Dra en sladd mellan husen.
Det går bra att bara lägga den på marken, eller om ni vill vara ambitiösa dra den i en trädgårdsslang och gräv ner.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 13:37
Ursprungligen av Json_81:

Dra en sladd mellan husen.
Det går bra att bara lägga den på marken, eller om ni vill vara ambitiösa dra den i en trädgårdsslang och gräv ner.

Kabel slår alltid trådlöst vad gäller stabilitet/hastighet/pris, är det bara vanlig tomt utan fordonstrafik så räcker det att lägga kablen i slang ett par cm ner i jorden. Är det över väg/där fordon körs så blir det en helt annan historia.

1
Bevaka tråden