Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på en G4 400?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 14:26

Jag är engagerad i en studentförening dör vi har PowerMac G4 400 Mhz som kör OS 9.2. Den kraschar lite då och då och jag börjar bli rätt less på OS 9 och drömmer om OS X. Är det möjligt att köra på en så pass gammal dator utan att det går segt som sirap?

Det börjar bli dags att uppgradera både en del programlicenser och datorn. Det finns dock inte pengar till båda. Det känns ganska dumt att köpa en ny G5:a och sedan sitta och jobba i Classic. Därför är min tanke att uppgradera till OS X först.

I burken sitter det för närvarande 384 mb ram men det kommer nog att utökas inom den närmsta framtiden. De programvaror vi använder är främst Photoshop, inDesign och Illustrator. Vi gör bl.a. en tidning med mycket grafik och affischer m.m. Går det att arbeta i ovan nämda program under OS X utan att man sitter och sliter sitt hår i frustration över att det går långsamt? Är det lönt att uppgradera eller ska vi behålla gamla OS 9?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 15:02

Det går att köra OS X på den, men det blir en rätt långsam historia.
Tänk på att OS X ingår om du köper en ny maskin, och glöm inte bort att ni bör få studentrabatter.

Sitter själv på en 450MHz och jag tycker att det går skapligt i OSX, har i.o.f. 768MB ram men det går.

kör OS 10.2.6 på en G4/400 med 1,25 GB RAM

funkar, men rippa mp3 och redigera video är seeeeeegt

Anders

Och jag har kört X på en Powerbook 400 Mhz 384 MB ram (och det innebär väl både sämre och långsammare grafikkort och hårddiskar än vad du har) och jag tycker inte det är slött alls.