Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på en G4 400?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 14:26

Jag är engagerad i en studentförening dör vi har PowerMac G4 400 Mhz som kör OS 9.2. Den kraschar lite då och då och jag börjar bli rätt less på OS 9 och drömmer om OS X. Är det möjligt att köra på en så pass gammal dator utan att det går segt som sirap?

Det börjar bli dags att uppgradera både en del programlicenser och datorn. Det finns dock inte pengar till båda. Det känns ganska dumt att köpa en ny G5:a och sedan sitta och jobba i Classic. Därför är min tanke att uppgradera till OS X först.

I burken sitter det för närvarande 384 mb ram men det kommer nog att utökas inom den närmsta framtiden. De programvaror vi använder är främst Photoshop, inDesign och Illustrator. Vi gör bl.a. en tidning med mycket grafik och affischer m.m. Går det att arbeta i ovan nämda program under OS X utan att man sitter och sliter sitt hår i frustration över att det går långsamt? Är det lönt att uppgradera eller ska vi behålla gamla OS 9?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 15:02

Det går att köra OS X på den, men det blir en rätt långsam historia.
Tänk på att OS X ingår om du köper en ny maskin, och glöm inte bort att ni bör få studentrabatter.

Sitter själv på en 450MHz och jag tycker att det går skapligt i OSX, har i.o.f. 768MB ram men det går.

kör OS 10.2.6 på en G4/400 med 1,25 GB RAM

funkar, men rippa mp3 och redigera video är seeeeeegt

Anders

Och jag har kört X på en Powerbook 400 Mhz 384 MB ram (och det innebär väl både sämre och långsammare grafikkort och hårddiskar än vad du har) och jag tycker inte det är slött alls.
Jag kör tunga grejer i både InDesign, QuarkXp och Photoshop. Just PS är inte så jäkla kul vad gäller öppning och sparning av dokument, men annars är det rätt OK. Klart det går bättre på min dubbelGigahertzare, men det är ingen tvekan om att det är helt OK att köra X på 400 MHz.

Kör 10.2.6 på G4 450, Imac (G3) 400 och Imac (G3) 333 (gammal häck...). Både professionellt (trycksaker i Indesign, bilder i PS7 och web i Dreamweaver X) och privat med ljud, film, bild och office-applikationer.

Visst, när man sätter sig vid en OS9-maskin så visst känns det rappare. Men tänk vad tid jag sparar i OSX när jag inte längre behöver vänta på en massa saker. Starta en process och fortsätt med nästa, och nästa... Och eftersom 10-20 program är öppna hela tiden så behöver jag aldrig vänta på sega programstarter.

Så egentligen är OSX snabbare, även på en äldre Mac, fastän det är långsammare...

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 15:54

Min bror kör Jaguar på min gamla iMac G3/400 och det är inte världens snabbaste, men givet alla funktionalitet i praktiken, så är det klart bättre än 9:an.

I can't believe people are still using that stuff!

Kör os x på en g4 400 med 448mb ram och ett ati radeon 8500 funkar finfint...

Borde väl gå hur bra som helst att köra Mac OS X på en G4 400, det är Illustrator för Mac OS X som är segt som sirap (om de inte snabbat upp det nyligen).

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-22 17:38

Fyll den med minne bara, så är det lugnt. OS 9 är inte heller snabbt på en sån maskin.

1
Bevaka tråden