Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och iPad slår ut routen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har länge haft problem med att iPhones slår ut routern så fort man kopplar upp den. Då får man starta om routern och stäng av wi-fi på iPhone för att det ska fungera igen. Det händer i princip så fort man kopplar upp telefonen not routern. Detta har även hänt när jag kopplat upp mot mina föräldrars router.

Detsamma har på senaste börjat hända när jag kopplar upp min iPad. iPaden har annars funkar felfritt förutom någon gång få det börjat trassla men det sedan löste sig vid uppdatering. Nu händer dock hela tiden samma sak som med min iPhone när jag kopplar upp iPaden.

Någon som vet vad detta beror på och hur det kan lösas? Är min router för dålig? Är det mitt internet eller mina Apple-produkter?

Aldrig hört talas om. Vilken router (och uppkoppling) har du? Prova med en annan router.

Ursprungligen av TheHannes:

Hej,
Jag har länge haft problem med att iPhones slår ut routern så fort man kopplar upp den. Då får man starta om routern och stäng av wi-fi på iPhone för att det ska fungera igen. Det händer i princip så fort man kopplar upp telefonen not routern. Detta har även hänt när jag kopplat upp mot mina föräldrars router.

Detsamma har på senaste börjat hända när jag kopplar upp min iPad. iPaden har annars funkar felfritt förutom någon gång få det börjat trassla men det sedan löste sig vid uppdatering. Nu händer dock hela tiden samma sak som med min iPhone när jag kopplar upp iPaden.

Någon som vet vad detta beror på och hur det kan lösas? Är min router för dålig? Är det mitt internet eller mina Apple-produkter?

Vad är det för router?
Är mjukvaran i den (oftast kallad Firmware) uppdaterad?

• Medlem
  • 2016-07-04 21:41

Vad är det för:
1. Operatör?
2. Modell på router?
3. Hur många enheter är anslutna till routern? (Trådlösa och/eller trådade)
4. Modell av iPhone/iPad?

Jag tror att du har en router som har flera dynamiska IP-nummer. Då delar routern ut ett IP-nummer till varje enhet som ansluts. Men när dessa nummer tar slut (Vanligen 5 nummer) så kan inte fler enheter ansluta till routern. Vid en omstart frigörs de dynamiska ip-numren och enheten kan åter ansluta till internet.

Ursprungligen av Dalle:

Vad är det för:
1. Operatör?
2. Modell på router?
3. Hur många enheter är anslutna till routern? (Trådlösa och/eller trådade)
4. Modell av iPhone/iPad?

Jag tror att du har en router som har flera dynamiska IP-nummer. Då delar routern ut ett IP-nummer till varje enhet som ansluts. Men när dessa nummer tar slut (Vanligen 5 nummer) så kan inte fler enheter ansluta till routern. Vid en omstart frigörs de dynamiska ip-numren och enheten kan åter ansluta till internet.

Kan ligga nåt i det, fast då agerar den inte router med DHCP som den bör och enligt mig är den felkonfigurerad.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-04 23:19

Hur är iPhone/iPad konfigurerad? På beskrivningen låter det som samma fel i båda enheterna. Och då dom är konfigurerade av samma användare kommer felet att finnas i båda enheterna. Och därför följer (troligen) felet med till föräldrarna. Såvida inte felet är i routern (och Hannes?) också har konfigurerat föräldrarnas router likaså. Eller att föräldrarna har samma ISP som Hannes...

Många om, men någonstans här omkring ligger felet. För likt keptang har jag svårt att köpa att en iPhone slår ut en router...

• Medlem
  • 2016-07-04 23:35
Ursprungligen av keptang:

Kan ligga nåt i det, fast då agerar den inte router med DHCP som den bör och enligt mig är den felkonfigurerad.

Sant. Men den kan vara konfigureras på detta sätt från leverantörens sida.
Jag hade själv detta problem på en gammal router från Com Hem för en herrans massa år sedan. Den kom förkonfigurerad på detta vis och man kunde endast komma in i routern via Internet Explorer.

Ursprungligen av Dalle:

Sant. Men den kan vara konfigureras på detta sätt från leverantörens sida.
Jag hade själv detta problem på en gammal router från Com Hem för en herrans massa år sedan. Den kom förkonfigurerad på detta vis och man kunde endast komma in i routern via Internet Explorer.

Japp, har läst om detta förut att det kommit så från någon ISP, fel är det oavsett.

• Medlem
  • 2016-07-04 23:58

@TheHannes För att se om du har dynamiska IP-nummer istället för DHCP så gå in på tex MittIP. Får du olika IP-nummer på olika enheter när de är anslutna till ditt wifi? Då har du detta problem. Får du samma IP-nummer så kör din router DHCP och då ligger problemet någon annanstans.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-05 00:41
Ursprungligen av Dalle:

@TheHannes För att se om du har dynamiska IP-nummer istället för DHCP så gå in på tex MittIP. Får du olika IP-nummer på olika enheter när de är anslutna till ditt wifi? Då har du detta problem. Får du samma IP-nummer så kör din router DHCP och då ligger problemet någon annanstans.

Men är inte DHCP och dynamiska IP-nummer i princip samma sak? Eller menar du något annat?

Ursprungligen av frazze:

Men är inte DHCP och dynamiska IP-nummer i princip samma sak? Eller menar du något annat?

Det som menas är nog externa IP-adresser kontra interna IP-adresser tilldelade av routern (192.168.x.x, 10.x.x.x, 172.16.x.x) som man bör få om routern är rätt konfigurerad.

• Medlem
  • 2016-07-05 07:48
Ursprungligen av frazze:

Ah! Just det. Helt rätt. Det var en lång dag igår.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-05 10:55
Ursprungligen av Dalle:

Ah! Just det. Helt rätt. Det var en lång dag igår.

Vad bra! Har du lust att skriva om din förklaring?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-05 11:03

Det kan också vara så att det bara delas ut ett IPnummer, och DHCP/NAT är avstängt. Då kan bara en enhet åt gången använda Internet.
Titta i enheterna vilka IPnummer de får. Är det ett 192.168.x.x (eller 10.x.x.x) är DHCP påslaget (B-serien är ovanlig).

1
Bevaka tråden