Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tänkte köpa en Ipad...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 22:54
Ursprungligen av Anna Maria:

En Mac kanske jag köper när en av mina datorer har gått sönder. Jag har fått veta nu i en annan tråd som jag skrev att Mac kan ha andra operativsystem än IOS Leopard, Lion och allt vad de heter. Problemen som jag hade med teckentabellen i Mac som jag surfade på på bibblan och min PC är lösta nu. Jag brukar få email från en som använder en Mac eller macbook och de ser inte konstiga ut.

Dessutom så kan jag använda Safari min favorit webbläsare när jag surfar. Det kan jag inte numera när jag surfar med Linux eller när jag surfade med Windows 7. Men safari kan jag ha på min windowsdator ändå om jag inte använder den till att surfa med.
/Anna Maria

Man får intrycket av att du pysslar om dina datorer en hel del, stämmer det? Jag säger inte att en Mac med macOS (f.d. OS X) är problemfri, men det kräver bra mycket mindre underhåll och pillande jämfört med andra operativsystem.

Nej du kan inte köra Safari på din Windowsdator, Apple gör inte Safari för Windows längre.

Jag blandade i hop det med andra forum som jag är medlem i. När det gäller bash så finns det ju i både Mac och Linux.
/Anna Maria

Jag har lite svårt att förstå varför du ska använda terminalen i OsX. Det känns som att du borde undvika allt sådant (bash/terminal/kommandorader)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lite svårt att förstå varför du ska använda terminalen i OsX. Det känns som att du borde undvika allt sådant (bash/terminal/kommandorader)

Om man undviker vissa kommandon så är det inga problem... Jag använder terminalen i Linux också. Det som är problem är att veta vilka program man ska installera åtminstone i Linux. Jag vet inte hur det är i Mac eftersom jag aldrig har installerat program i en Mac. Jag har bara surfat och skrivit lite i ett ordbehandlingsprogram i Mac. Visst finns det en del farliga kommandon i en Mac men det är ju bara att ta reda på vilka det är nu när man är uppkopplad.
Anna Maria

• Medlem
  • Trondheim
  • 2016-07-06 09:09

Om man undviker vissa kommandon så är det inga problem... Jag använder terminalen i Linux också. Det som är problem är att veta vilka program man ska installera åtminstone i Linux. Jag vet inte hur det är i Mac eftersom jag aldrig har installerat program i en Mac. Jag har bara surfat och skrivit lite i ett ordbehandlingsprogram i Mac. Visst finns det en del farliga kommandon i en Mac men det är ju bara att ta reda på vilka det är nu när man är uppkopplad.
Anna Maria

Du måste tänka om om du ska jobba i OSX, terminalkommandon används inte öht om man inte är superuser och måste fippla med något väldigt speciellt. Installera program gör man genom att dra programmen till programmappen. Avinstallering görs oftast genom att deleta dem alternativt använda avinstallationsprogrammet som följer med det specifika programmet. Resten av tiden så pekar och klickar man sig fram och gillar man textbaserad navigering så skaffar man program at typen Alfred (https://www.alfredapp.com). Den största fördelen med OSX är att man inte behöver trixa en massa för att det ska fungera. Det bara fungerar.

Anna Maria

Du kör terminalen i Linux och undviker Ipad för att du tror att den är invecklad att konfigurera???

Det hade varit en sak som du sagt att du inte gillar den men att du tror att den är invecklad att konfigurera när du är van vid en linuxterminal - "där går gränsen" som Lena Nyman sa

Senast redigerat 2016-07-06 18:16
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-06 16:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Du kör terminalen i Linux och undviker Ipad för att du tror att den är invecklad konfigurera???

Det hade varit en sak som du sagt att du inte gillar den men att du tror att den är invecklad att konfigurera när du är van vid en linuxterminal - "där går gränsen" som Lena Nyman

Ja, om man säger sig vara bekväm i terminalen så är iPad nånting man kan hantera med lilltån. iPad är så simpelt att barn i dagisålder kan hantera dem.

Ursprungligen av reboot81:

Ja, om man säger sig vara bekväm i terminalen så är iPad nånting man kan hantera med lilltån. iPad är så simpelt att barn i dagisålder kan hantera dem.

Jag har fått veta nu att jag kan köpa flera androidplattor till priset av en Ipad. Just därför tånker jag inte kopa någon . Det är att slänga pengarna i sjön. De flesta Appel saker är dyrare än andra dataprylar har jag fått veta nu.
/Anna Maria

• Medlem
  • 2016-07-09 20:24

Jag har fått veta nu att jag kan köpa flera androidplattor till priset av en Ipad. Just därför tånker jag inte kopa någon .

Det är bra att du inte tänker köpa någon Androidplatta. Köp en iPad istället. Mycket bättre.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-09 21:14

Jag har fått veta nu att jag kan köpa flera androidplattor till priset av en Ipad. Just därför tånker jag inte kopa någon . Det är att slänga pengarna i sjön. De flesta Appel saker är dyrare än andra dataprylar har jag fått veta nu.
/Anna Maria

Precis, att köpa en Android är som att slänga pengarna i sjön, då du behöver köpa en ny efter ett år.

Det finns en sanning: man får vad man betalar för. För 5000kr får du en iPad Air 2 64GB eller 10st budgetplattor.
Valfriheten är din.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-09 21:27

En Volvo/Mercedes/BMW är mycket dyrare än Dacia, men alla köper inte Dacia ändå.
Man får vad man betalar för. Billigt och sämre eller dyrare och bättre. Innan du har handlat är det svårt att veta vad som är rätt för dej.
Nu har du pratat med släkting/kompis som är anti-Apple, klart att de tycker du ska köpa Android. Du bör nog prata med någon som redan har köpt en iPad också, för att kunna jämföra, och inte bara gissa.

Fyra inlägg borttagna och tråden låst, önskar @Anna Maria att den öppnas igen för vidare diskussion som håller sig till ämnet, kontakta mig via PM.

Bevaka tråden