EPILOG ÖVER EN ”NÄRADÖDENUPPLEVELSE”
Bakgrund:
Efter mitt 25-åriga liv med mac utan en krasch tvärstoppade min MBP efter ett bombanfall på internet. Fick tvångsavsluta datorn. Vid start var skärmen helt svart. Femtioelva turer med olika kommandon vid återstart osv famlar jag fortfarande i mörkret. Därav denna tråd. Inget hjälper trots hjälp och tips. Sitter på landet långt ifrån civilisation har jag dessutom lämnat min backup (Time Machine) i stan. Dessutom var det minimalt med personal på verkstaden. Flera veckors tid för hjälp. Kommer tillbaka 8:e aug. ☹
Byggritningar, planeringar, adresser mm för sommarens projekt ligger kvar i mörkret och hånskrattar åt mig. Ta alltid backup tjatar jag om till mina vänner – men ha den tillgänglig är ju en annan sak. Tänkte som så att ha sin BU-disk tillsammans med datorn är ju inte så bra om den skulle bli stulen eller glömd. Men …
Hur har det gått då?
Fick låna en MBA och tankade ner OSX. La installationsfilen på en sticka. Jisses så segt men efter en halv natt var det klart. Startar nu min MBP med stickan. Två timmar till. Kommer nu åt mina viktigaste filer som läggs på MBA:n. Stor lycka så långt.
Nu i stan formaterar jag datorns HD och installerar OSX från en lös hd. Går lite fortare. Får frågan vid uppstarten om jag vill föra in filer från en Time Machine. Lägger in rubbet.
Har nu en fullt återställd dator men mycket snabbare och gladare ☺ Stor lycka!!!
Sluttankar:
Jag har alltid varit duktig med backup. Men att ha all bu på en enda disk som dessutom följer med på resan känns riskabelt? Här ska bli en disk till som ligger säkert. Frågan är om man ska lagra på ett annat sätt än Time Machine? Synpunkter efterfrågas!
Ha gärna en installationsfil av OSX också.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon mer.