Hej!
Jag skulle uppskatta lite tankar kring detta:
Jobbar ganska mycket i FinalCut Pro och oftast så redigerar jag med originalfiler och cache samt rendered files på en Toshiba extern HD på 1TB, USB 3.0, misstänker att den är på 5400 rpm. En ganska billig HD som har tuffat på ett bra tag.
Denna HD har även delvis (50%) varit en lagringsenhet till färdiga filmer och jag har använt programmet Chrono Sync till att automatisera backups mellan Toshiban och en gammal WD USB 2.0 extern HD. Alltid säker backuplösning som man kan programmera i förväg på många olika sätt.
Vill uppgradera den externa framöver och tänker Thunderbolt2, hittade en LaCie som fick fina recensioner:
LaCie d2 Professional Thunderbolt 2 3TB
När jag tänker på backup av det jag kommer att köra på LaCie HDn så behöver jag inte mer än en lika stor annan extern, det finns massor med billiga alternativ. Jag gillar dock G-tech diskar...
Thunderbolt version 1 är OK och det finns en prisvärd G-Tech på 3TB:
G-Technology 3 TB G-Drive extern hårddisk – Thunderbolt och USB 3.0
Detta skulle kosta ca 5.300:- sammanlagt vilket väcker tankar på ev. RAID lösning men trots fördelarna med hastigheten och om jag kunde köra i RAID5 även någon form av backup, så är det inte någon riktig backup möjlig, måste ändå köpa en ny extern.
Budgeten är ca 8.000:- om jag skulle verkligen satsa..