Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multiladdare till iOS enheter? eller USB laddstation med 3-5 enheter?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åter till ämnet, tack.

Jag har inget att klaga på vad gäller Kjelles 10-portarsladdare: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Känns rejäl, behöver ingen lös nätadapter, och blir inte (för) varm. Skall enligt uppgift även innehålla överhettningsskydd m.m. Perfekt för semesterns sommarstuga när fyra vuxna och fem barn skall hålla liv i en uppsjö plattor och lurar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-23 11:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har inget att klaga på vad gäller Kjelles 10-portarsladdare: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Känns rejäl, behöver ingen lös nätadapter, och blir inte (för) varm. Skall enligt uppgift även innehålla överhettningsskydd m.m. Perfekt för semesterns sommarstuga när fyra vuxna och fem barn skall hålla liv i en uppsjö plattor och lurar.

Inet rear ut vad som ser ut att vara exakt samma laddare. Dock i färgen rosa, 99 kr, 3 ex kvar, skynda!

Skönt att slippa adapter också, perfekt.

Ursprungligen av IngoX:

Inet rear ut vad som ser ut att vara exakt samma laddare. Dock i färgen rosa, 99 kr, 3 ex kvar, skynda!

Är det verkligen samma? Jag skulle vilja beställa den men undrar varför det inte står något om skyddsutrustningen "Utrustad med överspänningsskydd och överströmsskydd samt skydd för kortslutning och överhettning". Jag undrar också om vad som menas med lös adapter?

Senast redigerat 2016-05-23 15:57
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-23 15:17
Ursprungligen av calinou:

Är det verkligen samma? Jag skulle vilja beställa den men undrar varför det står inte står något om skyddsutrustningen "Utrustad med överspänningsskydd och överströmsskydd samt skydd för kortslutning och överhettning". Jag undrar också om vad som menas med lös adapter?

Det här är en lös adapter:

USB-AC116 har inbyggd adapter.

Ursprungligen av reboot81:

Tack för bilden.........Inte vet jag vad är det för skillnad från lös till ej lös adapter och varför man ev. ska behöva en sådan men verkligen konstig gammaldags den ser ut.

...Inte vet jag vad är det för skillnad från lös till ej lös adapter...

Lös adapter = transformatorn/omvandlaren/adaptern sitter utanför själva burken. Ser ut som på bilden som du fick. Kopplas in i burken med någon form av rund kontakt/stift - som du ser på bilden. (Häng inte upp dig på att adaptern på bilden har en amerikansk väggkontakt. Det var inte det som skulle illustreras.)

Inbyggd adapter = transformatorn/omvandlaren/adaptern sitter inuti själva burken. Kopplas in med apparatsladd - se anslutningskontakten som finns på bilden av Kjell-och-company-burken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-23 16:44

Är det verkligen samma? Jag skulle vilja beställa den men undrar varför det står inte står något om skyddsutrustningen "Utrustad med överspänningsskydd och överströmsskydd samt skydd för kortslutning och överhettning"

Hade en känsla att du kanske skulle gilla rosa. Det går naturligtvis inte att veta om det är exakt samma komponenter under skalet men jag bedömmer att det är mycket sannolikt.

Inet säljer ut den rosa Deltaco USB AC116. Finns även som vit (AC100) och och svart (AC 115). Deltaco är en stor och välrennomerad grossist. Googla på modellbeteckningarna så hittar du till viket pris andra återförsäljare säljer deras apparat. Kjell&Co är en väldigt stor återförsäljare och går ibland förbi grossistledet och köper in direkt från tillverkare. Om du verkligen vill veta så får du kontakta Kjell&Co och fråga om deras produkt är identisk med Deltacos.

Jag undrar också om vad som menas med lös adapter?

Hela denna tråd handlar ju om "adaptrar" med många usb-portar på. Eller mer korrekt en transformator och likriktare som omvandlar 220 volt växelström till 5 V likström. Så att man slipper ha 5 lösa adaptrar till 5 apparater.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-24 09:46

Jag tycker det är stor skillnad mellan adapter, transformator och laddare...

Hittade en riktigt bra USB-laddare från Anker som är ett bra märke.

Anker PowerPort 5 mobilladdare med 5 uttag - detaljerna
5 USB-uttag.
100-240V AC input. Fungerar i vägguttag över hela världen.
5V / 8A total strömstyrka ut. Mobilladdaren kan ladda med upp till 8A över alla uttag. Snabb laddning.
5V / 2.4A max strömstyrka per uttag. Varje USB-uttag kan ladda med upp till 2.4A, så även de mest krävande telefoner och surfplattor laddas snabbt.
VoltageBoost spänningkompensering. Viktigt om man använder långa kablar som kan orsaka spänningbortfall.
91 x 58 x 27mm, 235g. Liten och smidig. Lätt att ta med

Säker
Varje uttag har inbyggd skydd mot överspänning, överhettning och kortslutning. Det är alltid värt att satsa på kvalitet när man har med el att göra, och det är ofta dyra mobiltelefoner och annat som ska laddas. En bra laddare kan vara en värdefull investering. Laddaren är naturligtvis CE-märkt.

408kr inkl frakt.

Finns även med 6 uttag för 458:-

Anker USB-laddare

• Medlem
  • International user
  • 2016-08-10 22:01
Ursprungligen av IngoX:

Hade en känsla att du kanske skulle gilla rosa. Det går naturligtvis inte att veta om det är exakt samma komponenter under skalet men jag bedömmer att det är mycket sannolikt.

Inet säljer ut den rosa Deltaco USB AC116. Finns även som vit (AC100) och och svart (AC 115). Deltaco är en stor och välrennomerad grossist. Googla på modellbeteckningarna så hittar du till viket pris andra återförsäljare säljer deras apparat. Kjell&Co är en väldigt stor återförsäljare och går ibland förbi grossistledet och köper in direkt från tillverkare. Om du verkligen vill veta så får du kontakta Kjell&Co och fråga om deras produkt är identisk med Deltacos.

Hela denna tråd handlar ju om "adaptrar" med många usb-portar på. Eller mer korrekt en transformator och likriktare som omvandlar 220 volt växelström till 5 V likström. Så att man slipper ha 5 lösa adaptrar till 5 apparater.

Hehe, nej du. Deltaco är kinesskräp med ny logga, http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=264

Ursprungligen av CekariYH:

Hittade en riktigt bra USB-laddare från Anker som är ett bra märke.

https://c1.staticflickr.com/9/8307/28605707010_404e6d2966_o.jpg

Anker PowerPort 5 mobilladdare med 5 uttag - detaljerna
5 USB-uttag.
100-240V AC input. Fungerar i vägguttag över hela världen.
5V / 8A total strömstyrka ut. Mobilladdaren kan ladda med upp till 8A över alla uttag. Snabb laddning.
5V / 2.4A max strömstyrka per uttag. Varje USB-uttag kan ladda med upp till 2.4A, så även de mest krävande telefoner och surfplattor laddas snabbt.
VoltageBoost spänningkompensering. Viktigt om man använder långa kablar som kan orsaka spänningbortfall.
91 x 58 x 27mm, 235g. Liten och smidig. Lätt att ta med

Säker
Varje uttag har inbyggd skydd mot överspänning, överhettning och kortslutning. Det är alltid värt att satsa på kvalitet när man har med el att göra, och det är ofta dyra mobiltelefoner och annat som ska laddas. En bra laddare kan vara en värdefull investering. Laddaren är naturligtvis CE-märkt.

408kr inkl frakt.

Finns även med 6 uttag för 458:-

Anker USB-laddare

Verkar trevlig. Dessutom billigare än Kjell! (Se post #34)

Verkar trevlig. Dessutom billigare än Kjell! (Se post #34)

Jo, men den har ju 10 portar så klart den är dyrare

Jag ska köpa en multiladdare. Är det någon som har tips på bra multiladdare?

När man ser hur många olika fabrikat som säljer dåliga och tom farliga laddare så kan det vara en klok strategi att köpa originalladdare. Besök gärna sidan som IngoX refererar till i #17 men se även på andra än IKEAs!

http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.h...

Ursprungligen av Saffran:

När man ser hur många olika fabrikat som säljer dåliga och tom farliga laddare så kan det vara en klok strategi att köpa originalladdare. Besök gärna sidan som IngoX refererar till i #17 men se även på andra än IKEAs!

http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.h...

Helt rätt förutom att original-laddare "aldrig" har mer än ett uttag, så vill man ha en multiladdare så ska man inte gå och köpa billigast möjliga eller från nått totalt okänt märke.
Bra lista på laddare, den hade jag missat

Bevaka tråden