Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6S plus mäter avstånd fel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under många år använt Runkeeper när jag är ute och springer. Men när jag bytte till iPhone 6S plus i höstas blev plötsligt alla mina rundor längre. Värst var det på GöteborgsVarvet där mobilen påstod att varvet var, 22,09 km i stället för det officiella 21,096 km. Jag trodde först nåt var fel på Runkeeper så jag skrev till deras supportsida och fick till svar att detta var ett problem med den nya rörelsesensorn M9 och att man arbetade med Apple för att lösa problemet. Men ingenting har hänt trots en ny systemuppdatering. Så jag gick in på Apples supportsidor och gjorde ett inlägg där jag ville veta hur det ligger till nu. Då dök det upp en röd ruta med texten You are not allowed to create or update this content. Se bifogad skärmdump. Då kollade jag på Runkeeper igen och där finns numera ingenting om detta problem. Man får ju för sig att Apple försöker mörka fast jag tycker att det verkar helstolligt. Rimligen är jag inte ensam om det här problemet. Någon mer som märkt det här?

Använder du inte GPSen när du använder Runkeeper?

Den går väl inte att stänga av? Antar att det är GPS:ens data som ligger till grund för mätningen, men det verkar som att tolkningen blir galen.

Ursprungligen av Scanwolf:

Den går väl inte att stänga av? Antar att det är GPS:ens data som ligger till grund för mätningen, men det verkar som att tolkningen blir galen.

Vet inte vad Runkeeper använder tyvärr.
Men det är nog inom felmarginalerna när det gäller A-GPS som finns i telefoner t.ex.
https://communityhealthmaps.nlm.nih.gov/2014/...
http://geardiary.com/2011/12/11/gps-measureme...

GPS är inte speciellt exakt, det är väl känt. Men det har blivit värre i 6S plus så nu är det ett problem. Om man tar mina Göteborgsvarv som exempel var sträckan 21,36 2015 och 21,26 2014 med min gamla iPhone 5. Det tycker jag är acceptabel felvisning, men 22,08 är det inte. Nåt har ju blivit betydligt sämre, och antar att GPS-tekniken inte försämrats eller att Runkeeper lyckats krångla till sin datainhämtning så mycket. Men vad är "acceptabel" avvikelse? Varför har avvikelsen ökat? Var ligger problemet? Varför kan jag inte ens posta en fråga till Apple om det här?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-18 15:13

Om de mörkar kritiska inlägg är det väldigt fel! I alla fall om inläggen innehåller fakta och inte bara åsikter.

1
Bevaka tråden