Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara utrymme i Iphone med Icloud Bildbibliotek

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Apples nya molntjänst för att lagra bilder kan du fria upp utrymme i din Iphone till annat. Det här är extra användbart för alla som har en Iphone-modell med 16 gigabyte lagring. 99mac går igenom hur det fungerar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Skövde
  • 2016-08-29 15:25

Sen reaktion på artikel - och med en fråga kring denna.

Hej!

Söker svar på en fråga runt iCloud, och landade på denna artikel, vilken var intressant, men som ändå inte gav mig svar på det jag sökte. Chansar, på vinst och förlust, med att skicka in frågan hit i alla fall.
Bonus om jag får svar.
Har kopierat över bilder till iCloud Drive men bara bilder mindre än eller lika med 1 MB hämtas hem. Gäller både på dator och mobil. Varför? Har gott om utrymmer kvar i iCloud.
Skickar med en bilaga som utförligare beskriver vad jag gjort.
----------------------------------------------------------------------------------------------
På uppmaning av "reboot81" lägger jag ut själva bilagan här direkt i inlägget och kompletterar med systemversioner på dator resp. mobil (fråga av "ingoX).
----------------------------------------------------------------------------------------------
När mitt minnesutrymme på Dropbox började närma sig taket bestämde jag mig för att ta bort en del bilder därifrån (ca 2 GB). Jag laddade ner dem till datorn och raderade dem från Dropbox. Tänkte sedan lägga in dem i iCloud Drive, där jag har mer minne att tillgå.

Insåg direkt att man inte bara kan lyfta in de mappar man skapat med bilder i utan endast flytta själva bildfilerna.

Fick alltså skapa nya mappar i iCloud Drive för att därefter i dessa lägga de bilder som tillhörde resp. mapp.

Jag öppnade en tom (nyskapad) mapp i iCloud Drive, drog därefter, från datorn, in de bilder som skulle ligga i denna mapp. De symboler som då uppstod såg ut så här (A):

Efter en stund övergick de till följande utseende (B), dvs man ser vad bilden föreställer.

Detta skedde dock bara med de bilder som var 1 MB eller mindre i storlek. Alla de andra (de flesta) var större än så och förblev i utseende som A.

Jag kan naturligvis öppna A och därmed se vad det är för bild, men så fort jag stänger ned bilden så återgår den till A.

På mobilen likadant men med den skillnaden att om jag dubbelklickar (öppnar/hämtar) bilden så förblir den som B då jag stänger ned den. Detta tar ju dock tid eftersom jag har flera hundra bilder att hantera.

Nu till mina frågor:

1. Hur kan jag få alla bilder, oavsett storlek, att se ut som B på datorn?
2. Hur kan jag få även de bilder som är större än 1 MB att bli hämtade automatiskt direkt? (både på dator och mobil)
3. Varför fungerar det som jag beskrivit ovan?

Har trots ivrigt sökande på nätet inte hittat något svar på mitt problem.

Tacksam om någon kan svara på dessa tre frågor.

/Kjell/
----------------------------------------------------------------------------------------------
Använder El Capitan 10.11.5 på min iMac samt iOS 9.3.5 på min iPhone.
Har 140 GB ledigt utrymme i iCloud (av 200).
"Bilder" är en del av iCloud liksom "iCloud Drive".

Kan läsa mig till att "iCloud Drive är automatiskt aktiverat i El Capitan" samt "Du kan lagra alla typer av filer i iCloud Drive, förutsatt att de är mindre än 15 GB och att du inte överskrider ditt lagringsutrymme för iCloud. Det finns inte någon begränsning för filtyper ..."
----------------------------------------------------------------------------------------------

Senast redigerat 2016-08-29 17:47
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-29 15:46
Ursprungligen av Kjellr:

Hej!

Söker svar på en fråga runt iCloud, och landade på denna artikel, vilken var intressant, men som ändå inte gav mig svar på det jag sökte. Chansar, på vinst och förlust, med att skicka in frågan hit i alla fall.
Bonus om jag får svar.
Har kopierat över bilder till iCloud Drive men bara bilder mindre än eller lika med 1 MB hämtas hem. Gäller både på dator och mobil. Varför? Har gott om utrymmer kvar i iCloud.
Skickar med en bilaga som utförligare beskriver vad jag gjort.

Lägg gärna in den texten här i forumet. Ingen orkar ladda ner en fil.

  • Avstängd
  • 2016-08-29 16:24

ICloud Drive och iCloud Bibliotek är inte samma tjänst bara så du vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-29 16:24
Ursprungligen av Kjellr:

Skickar med en bilaga som utförligare beskriver vad jag gjort.

Ja, klistra in texten i ett inlägg och bifoga skärmdumpar som bildfiler (syns löpande i texten om de inte är för stora och har vanligt format som .jpg eller .png) så blir forumet mer lättläst.

Du ställer tre frågor:

Citat:

1. Hur kan jag få alla bilder, oavsett storlek, att se ut som B på datorn?
2. Hur kan jag få även de bilder som är större än 1 MB att bli hämtade automatiskt direkt? (både på dator och mobil)
3. Varför fungerar det som jag beskrivit ovan?

För att få rätt svar, komplettera med uppgift om vilka operativsystem du använder på dator och mobil.

Men svaret på fråga tre har du själv angett - du skriver att du inte använder Bilder. Funktionerna i iCloud Bildbibliotek är gjort för att användas med programmet Bilder i macOS och iOS, eller via iCloud.com, och annat experimenterande kan nog ge oväntade resultat.

1
Bevaka tråden