Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Latitud och longitud i "Kontakter"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var eller hur skall man lägga in latitud och longitud i "Kontakter"? Jag vill kunna söka i "Kartor" och få upp rätt koordinat utan att klippa och klistra.

Tex "Kantarellstället" 56.00000N, 15.00000E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-28 23:33
Ursprungligen av Saffran:

Tex "Kantarellstället" 56.00000N, 15.00000E

DÄR lär du inte hitta några kantareller i all fall...

Skämt å sido...

I datorn skapar du en ny kontakt och lägger in positionen (Ex.v. 56.00000N, 15.00000E) i fältet för gatuadress!!

Hittas sedan i Kartor på Mac å iPhone/iMac...

Senast redigerat 2016-08-29 00:07
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-29 00:31

Du kan spara

https://maps.apple.com/maps?ll=55.605833,13.0...

som hemsida, och då visas kartan. Dock utan kartnål.

Jag kan rekommendera MotionX-GPS som låter dig spara platser med koordinater, eller dra kartnålen dit du vill osv. Sen kan den visa bäring, avstånd osv till dina sparade platser. Eller mellan två markörer som du fritt kan dra runt på kartan.
Sjukt bra kartapp, kan även spara offlinekartor. Och ska du plocka svamp – ja då finns stigar och gångvägar markerade i kartan "MotionX Road" som bygger på OpenStreetMap.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-29 12:11

MotionX-GPS verkar inte funka under iOS 10, eller är det bara min?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-29 14:18

"My Geo Spot" som en användare här på forumet utvecklat

Ursprungligen av Torkel:

DÄR lär du inte hitta några kantareller i all fall...

Skämt å sido...

I datorn skapar du en ny kontakt och lägger in positionen (Ex.v. 56.00000N, 15.00000E) i fältet för gatuadress!!

Hittas sedan i Kartor på Mac å iPhone/iMac...

Jag får det inte att fungera, var skriver jag "Kantarellstället" dvs sökordet? Förnamn? Efternamn? Företag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-29 18:06
Ursprungligen av Saffran:

Jag får det inte att fungera, var skriver jag "Kantarellstället" dvs sökordet? Förnamn? Efternamn? Företag?

Jag skapade adressen i datorn, å angav sökordet som Företagsnamn, samt lat/long som gatuadress!!

Bifogar ett vcard med exempel

Lycka till!!

Ursprungligen av Torkel:

Jag skapade adressen i datorn, å angav sökordet som Företagsnamn, samt lat/long som gatuadress!!

Bifogar ett vcard med exempel

Lycka till!!

Tack, trodde att jag testat alla kombinationer men tydligen missade jag denna.
Skall inte plocka kantareller utan valde ett ord som var ganska unikt. Jag vill markera hotell som jag har bokat men då blir det problem. På adressrad "hem" står det lat/long och på adressrad "arbete" står gatuadressen. Kartprogrammet väljer ett av orden från hotellnamnet istf lat/long.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-30 00:07
Ursprungligen av Saffran:

Jag vill markera hotell som jag har bokat men då blir det problem. På adressrad "hem" står det lat/long och på adressrad "arbete" står gatuadressen. Kartprogrammet väljer ett av orden från hotellnamnet istf lat/long.

Men om du har angett en adress till hotellet ifråga, behöver du väl inte ange lat/long också..!?

Ursprungligen av Torkel:

Men om du har angett en adress till hotellet ifråga, behöver du väl inte ange lat/long också..!?

Ja, det borde räcka;) Men det verkar som att programmet bara ser den första delen av det ofta tredelade hotellnamnet och gatunamnet och då blir det många träffar;) "Hotell xxxx yyy" på Storgatan. Lat/Long fungerar däremot perfekt.

1
Bevaka tråden