Detta är trams man satsar på för barn och Asien - det handlar om en oerhört stor målgrupp. Jag förstår Apple...och man får leva med en del trams om man vill vara på en stooooor plattform. Jag har andra saker som stör mig i livet - att noja över detta trams är tramsigare än tramset.
Att man inte kan stänga av trams - och generellt modifiera en massa saker i iOS - är också något jag förstår och som jag tror Apple gör helt rätt i. Ju färre inställningar desto bättre för den stora tunga majoriteten av användarna. Vi nördar/experter får gilla läget eller bygga en egen telefon...eller söka jobb hos Apple, göra karriär där och försöka ändra på utvecklingen. Allt annat är bara flum.
Annat exempel på "trams" som man inte bör reta sig på:
Min AppleWatch - uppdaterad till nya OS - påminde mig nyss om att "andas". Man kan bli arg och reta sig på detta trams, men jag skrattar bara och stänger av detta så det inte dyker upp igen. Men varför är det factory preset? Jo, jag förstår detta: var det inte det så skulle nästan ingen - som kanske vill ha detta - sätta på det, ty det kräver en insats och kunskap. Apple vill använda big data och den enorma - historiskt unika - situationen där flera hundra miljoner människor lever med samma maskin - en homogenitet som är unik och både skrämmande och fascinerande. Apple vill använda denna supermakt till att puffa ut små saker som kanske ökar hälsan och det skulle inte förväna mig om statistik kan visa detta om 10 år. Själv skiter jag i allt sådant, men jag accepterar deras ambition...t.o.m. respekterar den (Cook ÄR en mjukis...troligtvis en god människa och han har råd att vara hur god som helst :-).
Jag irriteras i alla fall inte. jag "ser" the big picture och varför dom gör detta...det är ett experiment; kan man statistiskt förbättra hälsoläget ("make a differens" som är amerikanernas mantra) när man har tillgång till hundratals miljoner människor via en apparat? Eftersom människan i stor är en robot så tror jag detta - jag tror att dom är något på spåren. Små förändringar i miljontals männsikors beteende kommer att statistiskt höja det globala hälsoläget - kanske rädda liv. Det blir svår - kanske omöjligt - att fastställa denna statistik, men det behövs inte...eftersom det är frivilligt och inte skattefinansierat.