• Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-09-15 14:27

Hej!
Jag har konfigurerat min WD MyBookLive Duo NAS och kopplat den till ComHems router (den senaste modellen för 2016). Har WIFI i rummet där routern är, en ethernetsladd går från routern till ett annat rum med Airport Extreme som jag använder där till at dela ut trådlöst.
Det är alltså två olika nätverk min laptop kopplas upp till och oftast är det bara om jag är på routerns WIFI jag kan få åtkomst till NAS-en.
Ibland har jag fått upp meddelande om att det inte går att ansluta till servern MyBookLive Duo, precis som i den bifogade grafiken, men inte så himla ofta, 2-3 ggr per vecka kanske. Klickade jag bort den så försvann rutan för den gången.
Jag minns inte om denna popup kom upp (tidigare) när jag inte var hemma utan på stan eller på jobbet (i annan stad och annan WIFI såklart), kan inte vara helt 100%.
Men nu, _nu_ är jag borta hemifrån, och jag har haft den poppa upp minst 30 gånger sedan i morse (kl. 14.30 nu) och jag kan inte för hela världen fatta hur jag kan avråda datorn från att söka sig till NAS-en. Är det någon inställning i Findern som jag inte hittar? Kollade även i System Prefs men hittar inget som kan vara relaterat..
Tacksam för lite hjälp här.

Senast redigerat 2016-09-15 15:28