Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigera i Europa med iPhone

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-13 13:41

Såhär en tid efter att jag postade frågan kan jag rapportera att Here funkat klanderfritt. Dvs. helt perfekt med vägbeskrivningar centralt liksom på mer obskyra lägen.
Norden, Tyskland, Frankrike, Brasilien

Ser överhuvudtaget ingen anledning att handla något.

• Medlem
  • 2016-07-13 19:37

Google maps har offline kartor nuförtiden så det är nog ett bra alternativ idag.

Ursprungligen av Lovan:

Google maps har offline kartor nuförtiden så det är nog ett bra alternativ idag.

Jag är också inne på Google Maps offlinefunktion, har inte testat den men hoppas den är bra, då behöver man knappast lägga ut en enda krona på ett navigatorsystem (självklart finns nackdelen med integriteten men men).

• Medlem
  • 2016-07-13 20:15
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag är också inne på Google Maps offlinefunktion, har inte testat den men hoppas den är bra, då behöver man knappast lägga ut en enda krona på ett navigatorsystem (självklart finns nackdelen med integriteten men men).

Håller med dig fullt ut

Har dock fastnat för Sygic utomlands

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Går bara att ladda ner definierade områden (som man anger själv) så det är bökigt om man ska åka några längre sträckor, tar dessutom ohyggligt mycket utrymme jmf med Here/Sygic osv.

Bara stor-Stockholm tar ca. 1.3GB har jag för mig.

Here är gratis och är riktigt bra, det som flera biltillverkare använder (Mazda bl.a.) i sina navigationssystem, ännu fler snart, BMW (finns i nya 7-serien), Mercedes, Audi m.fl.
Ett exempel http://360.here.com/2016/03/24/bmw-7-series-o...

Nokia sålde Here till BMW, Audi och Daimler förra året.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Here_(company...

• Medlem
  • 2016-07-13 21:15
Ursprungligen av keptang:

Går bara att ladda ner definierade områden (som man anger själv) så det är bökigt om man ska åka några längre sträckor, tar dessutom ohyggligt mycket utrymme jmf med Here/Sygic osv.

Bara stor-Stockholm tar ca. 1.3GB har jag för mig.

Here är gratis och är riktigt bra, det som flera biltillverkare använder (Mazda bl.a.) i sina navigationssystem, ännu fler snart, BMW (finns i nya 7-serien), Mercedes, Audi m.fl.
Ett exempel http://360.here.com/2016/03/24/bmw-7-series-o...

Nokia sålde Here till BMW, Audi och Daimler förra året.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Here_(company...

Intressant har Here i bil läget
Får kolla det närmare

Tack för info

• Medlem
  • 2016-09-18 14:47

Har testat Here offline i Sydafrika, Swaziland, Namibia och Sverige.
Är nöjd och imponerad

Here funkar bra för bilnavigation.

Annars finns lantmäteriets grönsaksblad äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser, fritt tillgängliga för den allmänhet som under närmare ett århundrade betalat för att samla in dem. Är helt överlägsna alla andra lösningar - kommersiella såväl som reklam- och spårningsfinansierade - ute i spenaten. Jag använde googmaps till det tidigare - de var marginellt bättre på det än Here - men nu är det bara grönsakskartorna som gäller.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-09-18 21:34
Ursprungligen av hummel:

Navigon tar betalt och ger 4 uppdateringar per år av kartor. Klart värt pengarna.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag köpte Navigon för ett bra tag sen (vi snackar år) men jag får fortfarande kartuppdateringar. Menar du att då får betala en avgift årligen för att hålla dem uppdaterade?

Ursprungligen av pmarriott:

Var ett tag sen jag använde Navigon men köpte FreshMaps-tillägget som ger obegränsat med uppdateringar. (Har jag för mig)

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har också FreshMaps-tillägget så det är nog därför då.

Ursprungligen av hummel:

Jag får fortfarande uppdateringar via freshmaps, dock påstår Navigon "Du betalar endast en gång och kan sedan regelbundet ladda ner de senaste kartorna under 24 månader."

I Navigon ingår en kartuppdatering per år, men om man vill ha uppdateringar oftare (upp till 4 ggr/år) får man köpa FreshMaps. Då får man även tillgång till hela Europas kartor även om man bara har köpt Navigon Nordics. Kostar fn 519 kr för två år men de har ca 30% rabatt minst två gånger per år.

Ursprungligen av jonasn:

I Navigon ingår en kartuppdatering per år, men om man vill ha uppdateringar oftare (upp till 4 ggr/år) får man köpa FreshMaps. Då får man även tillgång till hela Europas kartor även om man bara har köpt Navigon Nordics. Kostar fn 519 kr för två år men de har ca 30% rabatt minst två gånger per år.

Navigon fungerar inte med iOS 10, dom har lovat att fixa det innan månaden är slut...

Jag har haft Garmin, Navigon (och betalat dyrt för dom) och några andra under åren, bl a Nokias navigator som numera övertagits av BMW, Audi och MB, först under namnet HERE och numera HERE WE GO. Kartorna i HERE har sitt ursprung i Navteq och uppdateras och förbättras ständigt - både på webben och i appen.

Under Nokia var programmet nåt av de buggigaste jag upplevt - rent skräp.
I dag under den nya regimen slår det alla navigatorprogram med råge - helt suveränt och gratis.
Navigatoranvisningarna kan om man så vill spelas upp bilens ljudsystem vid BT.

En stor fördel är synkmöjligheten mellan app och dator - planera resa och POI på datorn och vips har du allt sparat i appen. Det enda som behövs är en inloggning som också är gratis.

Bra är också offline-navigeringen med nedladdade kartor, där även massor med POI finns lagrade.

Har bara testat lite efter iOS 10-uppdateringen men det verkar fungera.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-18 23:43
Ursprungligen av jonasn:

Jag har bara betalat en gång.... är det något nytt de har kommit med nyligen?

Min verkar också fungera med iOS10. Eller är det några speciella funktioner som strular?

Ursprungligen av kenjon:

Min verkar också fungera med iOS10. Eller är det några speciella funktioner som strular?

Navigons app kraschar efter att jag laddat ner kartor. Felet är verifierat med navigon, ska åtgärdas inom några veckor...

• Medlem
  • 2016-09-19 08:34
Ursprungligen av kenjon:

Förut har jag för mig att formuleringen var "minst två år", men den är ändrad nu. Kanske beror på det?

Funkar fint med iOS 10 för mig med. Har inte brytt mig om att uppgradera från GM till officiell release.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2016-09-19 09:16
Ursprungligen av GustafMA:

Annars finns lantmäteriets grönsaksblad äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser, fritt tillgängliga för den allmänhet som under närmare ett århundrade betalat för att samla in dem. Är helt överlägsna alla andra lösningar - kommersiella såväl som reklam- och spårningsfinansierade - ute i spenaten. Jag använde googmaps till det tidigare - de var marginellt bättre på det än Here - men nu är det bara grönsakskartorna som gäller.

Antar att du menar topografiska kartor. På vilket sätt menar du "fritt tillgängliga", via exv http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/sverigeslanskarta/....? Eller?

• Medlem
  • 2016-09-19 09:52
Ursprungligen av GustafMA:

Ursprungligen av Le:

Antar att du menar topografiska kartor. På vilket sätt menar du "fritt tillgängliga", via exv http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/sverigeslanskarta/....? Eller?

Jo, de har ju släppt datan, men finns det någon vettig app för det i dagsläget? Och det kanske är ett uppslag för ny tråd, börjar bli rätt OT här.

Till android finns en app som heter Lokalsinne ( https://play.google.com/store/apps/details?id... ) som använder kartorna som en normal gps-app. Det finns rimligtvis något liknande för ios på app store. Oanvändbar för navigation, men som hittat för den som rör sig till fots i skog och mark.

• Medlem
  • 2016-09-29 14:18

Från nu till 16 oktober kör Navigon upp till 35% rabatt på vissa in-app purchases.

Bevaka tråden