Tack för ditt svar IndoX! Jag har de senaste versionerna av all programvara. Och ja, jag är inloggad i iMessage på min telefon. Kan både skicka och ta emot. Både via telefonnummer och Apple ID.
Ok, [kliar vidare i huvudet]... Bilden från iMessage-inställnigar i inlägg #1: har du maskat bort innehåll till höger eller är det helt tomt hos dig? Så här ser det ut när kontot är aktivt:
En liten detalj jag noterade nu när jag öppnade inställningspanelen vara att mitt konto först stod som inaktivt som på din bild, några sekunder, sedan försvann texten (inaktiv). Kanske beror det på att senast jag använde iMessage på macen fick jag röda meddelanden som inte kunde levereras, men det berodde ju på att jag för tillfället använder en iPhone som inte är kompatibel med vidarebefordring av sms och mitt mobilnummer finns inte längre med bland alternativa adresser som det gjorde tidigare.
Som Barbapappa föreslog, har du testat att logga ut helt och hållet från iCloud, för att sedan logga in igen? Universiallösningen när det gäller iCloud och Apple-ID problem.