Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: AMD-processorer i framtida Macbook-modeller

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples missnöje med Intels produktplan har lett till spekulationer om att AMD kan bli aktuella som ersättare.

Läs hela artikeln här

Ja vi får se, men om det här ryktet stämmer:
"Nvidia working with Apple on graphics for 'revolutionary' new Mac products"
Så kan vi nog glömma AMD-processorer.
De lär ju knappast dumpa Intel för AMD och sen köra Nvida på grafiksidan.
?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja vi får se, men om det här ryktet stämmer:
"Nvidia working with Apple on graphics for 'revolutionary' new Mac products"
Så kan vi nog glömma AMD-processorer.
De lär ju knappast dumpa Intel för AMD och sen köra Nvida på grafiksidan.
?

Fast de behöver ju inte dumpa intel bara för att de kör med AMD i vissa produkter. Sen ser jag inga problem med att de skulle köra ett Nvidia kort ihop med en AMD processor?
Inte funktionsmässigt i alla fall sen kanske du tänker på att de inte lär vilja ha tre olika leverantörer av grafikprocessorer och två olika för processorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-27 10:52

Nu vet jag inte hur AMD's roadmap ser ut gällande system on a chip för x86 men de har potentiellt med Zen mycket mer balanserade produkter där än Intel. Å andra sidan misstänker jag AMD inte har stöd för Thunderbolt vilket gör bytet något märkligt för Apple.

Ett sånt där rykte som poppar upp lite då och då. Kommer inte att hända.

Speciellt inte om AMD saknar stöd för Thunderbolt (vilket jag inte kände till).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-27 13:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett sånt där rykte som poppar upp lite då och då. Kommer inte att hända.

Speciellt inte om AMD saknar stöd för Thunderbolt (vilket jag inte kände till).

Sant! Men med Zen har AMD potentiellt en bra CPU. Ser man man konsollerna är även AMD öppna för special-byggda lösningar. En MacBook eller MacMini där uppgraderingamöjligheterna idag är obefintlig skulle man kunna se säg en 2- eller 4-core i5-klass på CPU i kombination med ett 460 / 470 / 48-polaris kort. Har man 16 GB delat minne på CPU / GPU har man en ganska intressant produkt. En PS4:a på steroider typ. Dock har PS4:an på tok för svag CPU jämfört med vad man är van vid från Intel. Zen kan dock göra det biten annorlunda.

Dock saknas som sagt tror jag en del i/o som intel äger, däribland Thunderbolt. Å andra sidan har Apple med MacBooken valt USB 3.1 vilket visar de vågar bryta mönster. För konsumenten är det dock eventuellt uselt.

Sen när har Apple varit måna om att ge oss konsumenter mest bang for the buck vad gäller både CPU och GPU?

Alltså lär Apple inte vara överdrivet intresserade av att byta arkitektur bara för att AMD kanske framöver har ett något mer balanserat erbjudande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-27 16:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Sen när har Apple varit måna om att ge oss konsumenter mest bang for the buck vad gäller både CPU och GPU?

Alltså lär Apple inte vara överdrivet intresserade av att byta arkitektur bara för att AMD kanske framöver har ett något mer balanserat erbjudande...

iMac 2012 var på väg åt helt rätt håll. i7 CPU, 680MX GPU som var en custom-variant av deras mobile-chip för den all-in-one desktop.

Ursprungligen av Erik.dv:

iMac 2012 var på väg åt helt rätt håll. i7 CPU, 680MX GPU som var en custom-variant av deras mobile-chip för den all-in-one desktop.

Men var det aktivt framjobbat/kravspecat av Apple, eller var det så att Intel hade grejerna färdiga och det råkade bli en lyckad combo?

Nåja. Jag blir inte förvånad om dom återigen - om de lyckas få in en fullträff på hårdvarukombinationen - använder överprestandan för att ytterligare krympa yttermåtten samtidigt som nämnda prestanda stryps...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-28 16:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Men var det aktivt framjobbat/kravspecat av Apple, eller var det så att Intel hade grejerna färdiga och det råkade bli en lyckad combo?

Nåja. Jag blir inte förvånad om dom återigen - om de lyckas få in en fullträff på hårdvarukombinationen - använder överprestandan för att ytterligare krympa yttermåtten samtidigt som nämnda prestanda stryps...

Det är nog lite av en kombination av lyckträff och krav från Apple…

Det handlar säkerligen om att AMDs ”Polaris”-plattform kommer i Apples bärbara som lär släppas i oktober – macOS 10.12.1-uppdateringen (just nu under betatest) skvallrar om det:

http://forums.macrumors.com/threads/apple-see...

Edit:

Oj, man märker att jag är trött… Artikeln handlar om AMD's CPU:er, inte GPU:er.
Låter ovan stå kvar ändå, om någon finner det intressant.

1
Bevaka tråden