Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple loggar dina iMessage-kontakter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske inte helt oväntat. Personligen tycker jag att det är positivt.

Ursprungligen av oldpeer:

Kanske inte helt oväntat. Personligen tycker jag att det är positivt.

Det som är trist enligt mig är att Apple har "ångrat sig" efter upptäckten. Personligen så får de nosa hur mycket de vill, men då kan de vara öppna med att de gör det.

Som jag har förstått det så är det fråga om information som Apple har använt för att kunna felsöka Imessagetjänsten, vilket troligen är mer eller mindre omöjligt utan sparade loggar.

Jag tror att alla utvecklare känner igen sig i scenariot.

Om inte Apple håller reda på vem som har AppleID (=iMessage) och inte har AppleID (då blir det ett SMS och då måste Apple veta telefonnumret), hur skulle då denna geniala transparenta lösning för iMessage/SMS kunna fungera? Svar: Det skulle inte fungera alls. Så - en databas med info om telefonnummer och AppleID's är tyvärr ofrånkomligt om vi vill ha denna lösning...om vi inte själva vill manuellt välja om vi ska skicka ett mess som iMessage (IP) eller SMS (få se nu...har Kalle en iPhone tro? Kan han ta emot iMessage? Eller ska jag för säkerhets skull skicka ett SMS...han kanske har Android?) Detta skulle innebära att när man skriver ett mess och klickar skicka så kommer en ruta upp med alternatives: "Skicka som iMessage" "Skicka som SMS" - eller någon annan lösning som innebär ett aktivt val av användaren.
Vem vill ha en sådan skitlösning? Inte jag. Jag utgår - och har alltid utgått - från att ALL trafik loggas och kan synas i efterhand av Myndighet. Jag vet dock att INNEHÅLLET är krypterat och det räcker för mig just nu. Den dagen jag vill kommunicera utan att trafikens meta-flaggor kan kopplas till mig, den dagen använder jag en sådan lösning (det finns).

Eller så kan man använda SMS
Då håller din operatör reda på vem du messar, när, från vilken mast och meddelandet i sig, samt ev bilder.
Givetvis sparas samma saker om mottagaren....
Detta vidarebefordrar de gladeligen och med vift på svansen direkt till polisen vid minsta förfrågan.
Ett antal tusen förfrågningar om året ....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-29 16:53
Ursprungligen av Sixten:

Eller så kan man använda SMS
Då håller din operatör reda på vem du messar, när, från vilken mast och meddelandet i sig, samt ev bilder.
Givetvis sparas samma saker om mottagaren....
Detta vidarebefordrar de gladeligen och med vift på svansen direkt till polisen vid minsta förfrågan.
Ett antal tusen förfrågningar om året ....

Mastdata ger de polisen gladegligen ja. Mot ~40000kr. Per tömning.

1
Bevaka tråden