Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch Series 2 – bättre men inte fulländad

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den första hårdvaruuppgraderingen av Apple Watch förbättrar produkten på de flesta sätt, men fortfarande finns det brister. 99mac har testat.

Läs hela artikeln här

Jag ser det som så att...

Med "Classic" så avstod jag från att rekommendera folk att köpa klockan såvida de inte visste vad de var ute efter

Med S2 så försvann den barriären och jag har inga problem med att rekommendera "icke nördar" att köpa klockan om de är intresserade.

Givetvis så finns det förbättringar kvar att göra men klockan är användbar och gör vissa delar av det uppkopplade livet enklare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-10-06 20:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ser det som så att...

Med "Classic" så avstod jag från att rekommendera folk att köpa klockan såvida de inte visste vad de var ute efter

Med S2 så försvann den barriären och jag har inga problem med att rekommendera "icke nördar" att köpa klockan om de är intresserade.

Givetvis så finns det förbättringar kvar att göra men klockan är användbar och gör vissa delar av det uppkopplade livet enklare.

Bra vore det om den också gick att köpa.

Ursprungligen av Le:

Bra vore det om den också gick att köpa.

Det är bara att beställa...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-10-06 20:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att beställa...

Klart att man inte kan beställa utan att ha klämt, känt och testat först. Det rör sig ju inte om en flaska rödtjut för 69 SEK från beställningssortimentet.

Inte ett ord om batteriprestandan?

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Inte ett ord om batteriprestandan?

Den är bättre än på "Classic". Enligt min uppfattning klart bättre men det kan kanske bero på hur du använder klockan. Jag startar alltid aktivitetsappen när jag går till/från jobbet (vilket ger ca 60 minuters aktivitet per dag). Denna drar betydligt mindre ström än tidigare och jag tycker mig landa på ca 20-30 procentenheter högre batteriladdning när dagen är slut än tidigare.

Ursprungligen av Le:

Klart att man inte kan beställa utan att ha klämt, känt och testat först. Det rör sig ju inte om en flaska rödtjut för 69 SEK från beställningssortimentet.

Sista meningen gör att jag klassifierar dig som trollande men du ska få ett seriöst svar.

Kläm, känn och testa på en Apple Watch "classic" först - inne i en butik märker du ingen skillnad.

Senast redigerat 2016-10-07 05:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-07 08:34

Mycket intressant artikel. Inte minst för all kritik mot den gamla modellen. Jag känner inte alls igen den tunga kritiken från tidigare artiklar eller från forumet. Det kan vara så att jag har missat det, eller att jag mest läste i början och då var folk så euforiska att kritiken inte kom fram. Men en känsla av att Apple kan presentera vad som helst och (vi)Applenördar köper det, kryper fram. Kritiken kommer först när de(prylarna) har utvecklats. På många sätt gör det mig grymt imponerad av Apple. Och det är ju tur att vi nördar är sådana. Annars skulle många av Apples handhållna prylar aldrig ha uppnått den excellens de har idag.

Jag har de senaste dagarna varit på vippen att köpa en begagnad "Classic" som princip är oanvänd. Inte för att jag vet riktigt varför, men troligen mest för att det är kul. Efter att ha läst detta är jag lika långt från att köpa den klockan som jag är långt från att köpa en Androidtelefon. Men det är också så att även S2 verkar för "ofärdig" för att jag ska köpa en. Skulle önska att den var lite tunnare(inte så viktigt), hade bättre batterikapacitet(jag reser mycket så känslan av att bära med sig ytterligare en laddare avskräcker) och sist men inte minst att den blir snabbare.

WatchOS3 är ett stort steg framåt även på "classic". Spontant så ökar den uppdateringen användbarheten med 100% eller så

Batteritiden är inget problem på en classic men den är bättre på S2.

Jag vill också ha en tunnare klocka, den kommer säkert om några år eller så.

Ursprungligen av xms67:

Mycket intressant artikel. Inte minst för all kritik mot den gamla modellen. Jag känner inte alls igen den tunga kritiken från tidigare artiklar eller från forumet. Det kan vara så att jag har missat det, eller att jag mest läste i början och då var folk så euforiska att kritiken inte kom fram. Men en känsla av att Apple kan presentera vad som helst och (vi)Applenördar köper det, kryper fram. Kritiken kommer först när de(prylarna) har utvecklats. På många sätt gör det mig grymt imponerad av Apple. Och det är ju tur att vi nördar är sådana. Annars skulle många av Apples handhållna prylar aldrig ha uppnått den excellens de har idag.

Jag har de senaste dagarna varit på vippen att köpa en begagnad "Classic" som princip är oanvänd. Inte för att jag vet riktigt varför, men troligen mest för att det är kul. Efter att ha läst detta är jag lika långt från att köpa den klockan som jag är långt från att köpa en Androidtelefon. Men det är också så att även S2 verkar för "ofärdig" för att jag ska köpa en. Skulle önska att den var lite tunnare(inte så viktigt), hade bättre batterikapacitet(jag reser mycket så känslan av att bära med sig ytterligare en laddare avskräcker) och sist men inte minst att den blir snabbare.

Det jag själv skrev om första modellen grundades definitivt mycket i att den var ny och tuff. Först långvarig användning blottar ju hur den används till vardagen och hur långlivad den blir (gäller ju alla prylar egentligen). Så det är helt klart intressant att göra bokslut 1,5 år senare.

Men det är också så Apple som regel jobbar - oftast ganska små men stadiga förbättringar år efter år, mer sällan revolutioner. Apple Watch verkar fortsätta den traditionen.

Gällande att köpa nya eller gamla, det beror nog helt på hur du tänkt använda den. En Classic skulle nog fungera bra som träningsredskap (om du inte behöver gps eller ska simma). Dvs helt ok att ha på gymmet, och typ att ta emot notiser. Annat är den (tycker jag) för långsam för. De nya (både Series 1 och Series 2) är snabba nog för att leka runt lite, så för den som har råd och vill prova är det bara att köra.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Inte ett ord om batteriprestandan?

Det borde naturligtvis stå med i texten! Har uppdaterat artikeln med följande stycke:

Citat:

Batteritiden har också blivit bättre, men inte heller detta är något jag märker vid användning. Både med gamla och nya klockan räcker batteriet utan problem mer än en dag, men svårligen två. Det innebär att jag håller fast vid min vana att ladda på natten, och så länge jag gör det behöver jag aldrig tänka på batteriet. Nästa tröskel är att kunna använda klockan flera dagar i rad utan laddning, och även om Apple flyttat sig lite närmare den tröskeln med Series 2 är de inte där än.

Vid tung användning märks säkert förbättringarna i batteritiden mer. De som vill ha klockan på sig nattetid kan säkert också klara detta om de istället tar för vana att ladda klockan en stund på förmiddagarna.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det borde naturligtvis stå med i texten! Har uppdaterat artikeln med följande stycke:

Tackar för detta, batteritiden börjar bli en avgörande faktor när alla dessa produkter skall kopplas ihop till höger och vänster.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det borde naturligtvis stå med i texten! Har uppdaterat artikeln med följande stycke:

Citat:

Vid tung användning märks säkert förbättringarna i batteritiden mer. De som vill ha klockan på sig nattetid kan säkert också klara detta om de istället tar för vana att ladda klockan en stund på förmiddagarna.

Det går iofs redan bra med första modellen. Du behöver inte mer än ca 30-45 minuters laddning för att kunna använda den som sömnspårare och sedan klara sig genom dagen.

Men det är märkbart bättre med Ser.2

Första dagarna jag använde min nya series 2 så tyckte jag att batteritiden var ok. Jag var aldrig riktigt nära nollan men det var klart nödvändigt att lägga den för laddning över natten. Senaste dagarna har jag haft mer än hälften kvar på kvällen. I skrivande stund har jag varit uppe sen 6 i morse och har 67 % kvar. Klart över förväntan då jag enligt mig själv har pillat på klockan en hel del idag.

Kanske osannolikt men det känns som att batteritiden blev betydligt bättre efter några dagar, utan att jag för den skull har använt den mindre.

Om batteritiden nu är bättre mot första versionen; varför har inte Apple gått ut med det?

Ursprungligen av dfox:

Första dagarna jag använde min nya series 2 så tyckte jag att batteritiden var ok. Jag var aldrig riktigt nära nollan men det var klart nödvändigt att lägga den för laddning över natten. Senaste dagarna har jag haft mer än hälften kvar på kvällen. I skrivande stund har jag varit uppe sen 6 i morse och har 67 % kvar. Klart över förväntan då jag enligt mig själv har pillat på klockan en hel del idag.

Kanske osannolikt men det känns som att batteritiden blev betydligt bättre efter några dagar, utan att jag för den skull har använt den mindre.

Om batteritiden nu är bättre mot första versionen; varför har inte Apple gått ut med det?

Jag skulle tro att så länge som de inte kan lova 36+ timmar med en stor säkerhet så spelar det ingen större roll och då går de inte ut och lovar en förbättring.

Ursprungligen av dfox:

Om batteritiden nu är bättre mot första versionen; varför har inte Apple gått ut med det?

Enligt Apple är batteritiden i praktiken motsvarande förra. De flesta kanske upplever en förbättring men det är inte så stor skillnad att det är något de vill trycka på (som tex för Iphone 7 med upp till 2 timmar bättre batteri än 6S). Batteriet är lite större, men å andra sidan drar skärmen mer ström liksom gps:en. Beroende på hur klockan används kan alltså batteritiden bli lite bättre än förra modellen eller mer eller mindre identisk.

Jag köpte mig en S1 och blev supernöjd.
Jag har varit anti-smartklocka sen det hamna på tapeten och har nog inte ägt en klocka alls på några år.

Men eftersom jag hoppa över iPhone 7 så ville jag ha en ny pryl att leka med och S1 var smärtgränsen vad jag ger för en klocka.
Det blev en 38mm då jag var orolig för hur det skulle se ut på armen.
Den var så charmerande liten och perfekt storlek vilket var oväntat positivt.
Batteritiden är inget som stressar mig som jag trodde, den håller ett dygn med mitt pillande och jag laddar den när jag slänger mig i soffan och glor på tv en stund på dagen och den blir snabbt 100%.

Blev såpass nöjd med Apple att jag nästan skulle kunna satsa på airpodsen ?
En fråga jag undrat över dom förresten är om man kan använda en i taget, samtal, musik osv?
Så när fem timmar gått byter man bara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-09 14:48

Ja det tror jag, de känner av var och en för sej när man sätter i dem i öronen.

1
Bevaka tråden