Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 10 eller iPhone 7 som ger dåligt batteri?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-03 10:46
Ursprungligen av BlackSmp:

De kör bägge 10.1 beta, 7:an är "klonad" från senaste backupen på 6S så de kör i princip samma system och samma setup och samma appar.

Skillanden är att:
• 7:an är kopplad till två apple Watches
• 7:an har SIM-kortet och är min dagliga telefon
...

Det som jag är mest fundersam över är att Bilder körs ganska mycket i bakgrunden och det går inte att ändra.

Även om mjukvara och inställningar är närmast identiska på telefonerna så antar jag att det är med 7:an du tar alla nya bilder. Då har den jobb att göra i bakgrunden efter att du tagit en bunt nya bilder, dina minnen ska kategoriseras och redigeras till nya memories-filmer.

Ursprungligen av IngoX:

Även om mjukvara och inställningar är närmast identiska på telefonerna så antar jag att det är med 7:an du tar alla nya bilder. Då har den jobb att göra i bakgrunden efter att du tagit en bunt nya bilder, dina minnen ska kategoriseras och redigeras till nya memories-filmer.

Sant men samtidigt så är telefonerna kopplade till samma Icloudkonto så bägge telefonerna tar ner bilderna från Icloud-biblioteket för scanning och kategorisering. Detta görs ju per device så det bakgrundsaktivieterna borde vara ungefär likvärdiga (kan jag tycka)

Eller tänker jag fel?

Bra att du påminde mig om minnesfilmerna. Det är en sak som förklarar varför bilder går i bakgrunden.

Idé: Identifieringen av olika personer ser olika ut på telefonerna (eftersom detta är devicespecifikt). Skulle det kunna påverka de aktiviteter som IngoX nämner och förklara varför min 7:a jobbar mer? Jag skulle kunna jämföra resultaten som telefonerna kommer fram till. Ser minnesfilmerna olika ut på de olika telefonerna?

För att vara tydlig: Jag ser detta som en diskussionstråd där vi kan bolla idéer, teser och antiteser för att eventuellt lära oss någonting. Så att jag säger emot innebär inte att jag tycker att någon har fel, jag försöker mest mappa in mina kunskaper och våra teorier för att få en ny "verklighetsbild"

Undrar om en avloggning/påloggning från Icloud skulle påverka något? Kanske är läge att göra en sådan (trots problemen) bara för att få lite mer kunskap om vad som händer. I alla fall prova på 6S först och se om standbytiden förändras för den

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-03 11:55

Sant men samtidigt så är telefonerna kopplade till samma Icloudkonto så bägge telefonerna tar ner bilderna från Icloud-biblioteket för scanning och kategorisering. Detta görs ju per device så det bakgrundsaktivieterna borde vara ungefär likvärdiga (kan jag tycka)

Eller tänker jag fel?

Nej det stämmer, har de samma bilder i sitt bildbibliotek så har de samma jobb att göra. Den sorteringen synkas ju inte mellan enheter. (vilket på detta forum anses vara skandal)

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-03 13:11

Bildscanningen görs väl endast över wifi och vid laddning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-03 14:27

Blir väl en blandtråd det här. Men jag upplevde först(vilket jag nämnt tidigare) en viss förbättring av batteritid på min 6s med 10.0.1. Nu ännu bättre med 10.0.2.

Ursprungligen av IngoX:

Nej det stämmer, har de samma bilder i sitt bildbibliotek så har de samma jobb att göra. Den sorteringen synkas ju inte mellan enheter. (vilket på detta forum anses vara skandal)

Kontrollerade nyss när jag kom hem och bägge telefonerna har samma "minnesfilmer". Ska prova med att logga ut den gamla telefonen från iCloud och logga på igen för att se hur detta påverkar standbytiden. Nu gäller det att samla data medan jag kan:)

Som jag nämnt i den tråden så är det inte den avsaknaden synken mellan enheter som är det stora problemet. Vänta bara tills du vill byta telefon och märker att alla dina personer inte följer med när du återställer din nya telefon från backupen av den gamla telefonen. kommer folk att rasa...

Ursprungligen av xms67:

Blir väl en blandtråd det här. Men jag upplevde först(vilket jag nämnt tidigare) en viss förbättring av batteritid på min 6s med 10.0.1. Nu ännu bättre med 10.0.2.

Det skulle ju kunna bero på att jag kör 10.1 beta, men jag kör den på bägge telefonerna med olika resultat så jag är osäker...

Ursprungligen av dermike:

Bildscanningen görs väl endast över wifi och vid laddning?

Den görs lokalt på din enhet så jag är rätt övertygad om att wifi inte spelar någon roll.

Jag är mer osäker på om den måste sitta i laddare eller inte. Har inte hittat någon information om detta.

Edit: hittade detta

http://www.tomsguide.com/us/ios-photos-features-and-tutorial,review-3817.html

Citat:

The new search is enabled as soon as you update to iOS 10, but you must also plug in your iPhone so that the Photos app can scan and categorize your onboard images for content and people. That’s because of the extreme computational power necessary for image and facial recognition. Unlike Google Photos or Flickr, which already feature auto tagging, Photos confines all intelligent operations to your phone. None of your image information passes through a server — not even Apple’s.

Om det stämmer så är det bra. Inget krav på wifi men måste sitta i en laddare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-04 07:26

Min 7a drar väldigt mycket batteri under natten när den bara ligger, inatt drog den från 51% till 29% och har ingen aning om varför... kör 10.0.2! la till iphonen som en helt ny när jag fick den på release dagen och har all mail och app bakgrund uppdatering avstängt!

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-04 08:07

Jag lyckades få bra batteritid igen genom att stänga av nästan allt i Location Services/System Services. Lämnade bara Emergency SOS, Find My iPhone och Share My location på. Innan kunde jag se % droppa för var minut och nu har jag ca 40% kvar vid läggdags. Jag stängde även av allt i Location Services för varje app och gav bara tillåtelse för appen att använda "While Using" efter jag startat upp appen igen.

Edit: Jag återställde även inställningarna innan ovan nämnd åtgärd.

Ursprungligen av onnyt:

Jag lyckades få bra batteritid igen genom att stänga av nästan allt i Location Services/System Services. Lämnade bara Emergency SOS, Find My iPhone och Share My location på. Innan kunde jag se % droppa för var minut och nu har jag ca 40% kvar vid läggdags. Jag stängde även av allt i Location Services för varje app och gav bara tillåtelse för appen att använda "While Using" efter jag startat upp appen igen.

Edit: Jag återställde även inställningarna innan ovan nämnd åtgärd.

Bra idé. Jag har försökt liknande men inte varit lika radikal som du var. Ska prova ikväll med att slå av masterkontakten

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-04 08:46

Bra idé. Jag har försökt liknande men inte varit lika radikal som du var. Ska prova ikväll med att slå av masterkontakten

Fast det var när jag stängde ner Location Services/System Services som det gav bra resultat. Mycket skit som spökar där.

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-04 08:50
Ursprungligen av onnyt:

Fast det var när jag stängde ner Location Services/System Services som det gav bra resultat. Mycket skit som spökar där.

Gjorde en liknande grej igår och tog telefonen från laddaren 02:00 i natt... strax innan 07:00 var den på 99%, så kan ha hjälpt... även om den alltid håller sig kvar på 100% onormalt länge.

Har det löst sig för TS? Jag har exakt samma problem.
Tappar ca 20% under natten.
har provat allt jag kan komma på. stängt av allt. haft den i flygplansläge. Nollställt den, raderat inställningar.
Satt den i DFU-läge och skapat som ny telefon utan apple-id. tar ändå ca 20% på 7h i standby.
Pratat med apples support och även varit inne hos apple i väla och de kan inte hitta något fel.
Börjar tröttna rejält på iphone just nu.

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-10 09:25
Ursprungligen av TobiasRX:

Har det löst sig för TS? Jag har exakt samma problem.
Tappar ca 20% under natten.
har provat allt jag kan komma på. stängt av allt. haft den i flygplansläge. Nollställt den, raderat inställningar.
Satt den i DFU-läge och skapat som ny telefon utan apple-id. tar ändå ca 20% på 7h i standby.
Pratat med apples support och även varit inne hos apple i väla och de kan inte hitta något fel.
Börjar tröttna rejält på iphone just nu.

Ja för mig har det löst sig... fick telefonen utbytt, men hade fortfarande lite problem med standby, och stängde då av det mesta under location services och system services (alltså inte location services i sig). Efter det tycker jag mig ha rätt normal standby på max 1% i timmen över natten.
Följde också något tips med att logga ut alla devices från iCloud.

Jag skulle också få min utbytt men de hade inga hemma sa de.
Löser det inte sig efter denna veckan kommer jag begära att få den utbytt.

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-10 09:32

Jag skulle också få min utbytt men de hade inga hemma sa de.
Löser det inte sig efter denna veckan kommer jag begära att få den utbytt.

Måste haft riktigt flyt... fel konstaterades efter 1 timme efter inlämning och hade en ersättare dagen efter via LAN-master.

1h? vad körde de då för tester? De försvann i 5min och kom tillbaka och sa att de inte hittade något fel alls.

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-10 09:39

1h? vad körde de då för tester? De försvann i 5min och kom tillbaka och sa att de inte hittade något fel alls.

Ingen aning, men i protokollet stod det att skärmen ev buktade lite (inget jag märkte) och sen att batteriet såg lite svullet ut.

"- Enhetens frontglas är lite upptryckt i mitten, på vänstra sidan.

- Enhetens batteri kan eventuellt vara svullet.

- Enheten öppnas och kontrolleras invändigt.

Enheten har blivit kontrollerad invändigt.

- Enhetens batteri ser lite svullet ut i mitten, på vänstra sidan."

Ingen aning, men i protokollet stod det att skärmen ev buktade lite (inget jag märkte) och sen att batteriet såg lite svullet ut.

"- Enhetens frontglas är lite upptryckt i mitten, på vänstra sidan.

- Enhetens batteri kan eventuellt vara svullet.

- Enheten öppnas och kontrolleras invändigt.

Enheten har blivit kontrollerad invändigt.

- Enhetens batteri ser lite svullet ut i mitten, på vänstra sidan."

Jaha ok. Verkar inte som de testade någt sådant på min men din kanske visade negativt vid batteritet också.

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-10 09:45

Jaha ok. Verkar inte som de testade någt sådant på min men din kanske visade negativt vid batteritet också.

Inte vad jag kunde se med Coconut Battery iaf... sen kan jag tänka mig att det är skillnad mellan Apple själva och en ren verkstad. De sa innan jag lämnade in att det kunde ta några dagar för att köra batteritest just för att ladda ur och upp och så... inget man gör på 5 min. De får väl dessutom betalt för att hitta fel, så kanske överdrev.

Inte vad jag kunde se med Coconut Battery iaf... sen kan jag tänka mig att det är skillnad mellan Apple själva och en ren verkstad. De sa innan jag lämnade in att det kunde ta några dagar för att köra batteritest just för att ladda ur och upp och så... inget man gör på 5 min. De får väl dessutom betalt för att hitta fel, så kanske överdrev.

Vart lämnade du in den någonstans?

• Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-10 09:50

Vart lämnade du in den någonstans?

LAN-master

LAN-master

ok tackar för hjälpen.
Verkar inte finnas någon verkstad där jag bor enligt apples supportsida. Får bli att skicka iväg den.

Någon mer än jag som har dålig batteritid med iOS 10.0.1? Vet inte om det är iOS eller batteriet på min iPhone 7 som är problemet, men återställde precis via iTunes och lade telefonen utan att ladda, vilket drar 3-5% i timmen utan att användas eller något installerat. Innan återställningen drog den mellan 5-10%. Inte särskilt extremt för att vara fel på batteriet, eller vad tror ni?

Två telefoner
10.1
En telefon är återställd och startad som ny. Har loggat in på iCloud men det är allt. Inga program installerade förutom de som kommer.
Den andra är återställd från backup
Den ena heter 7
Den andra heter 6s
Båda togs ur från laddarna kl 21 igår
Båda lämnades liggandes över natten
7 är återställd som ny telefon
6s är kopplad mot klockan och återställd mot backup

Metrics är ganska lika

8:38 i vilotid
38 respektive 42 minuter användning

Men sedan...

Hur kan det skilja 20 procentenheter i förbrukning? Hur kan 7 dra 340% mer batteri? Den har iofs gått 4 minuter längre men...

Oavsett vad jag gör så ligger den och drar 3% i timmen utan att användas...

Så jag påstår att vissa iPhone 7 drar ström - mycket ström

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 09:31

Har exakt samma problem, min Iphone 7 drar runt 20% batteri under natten, spelar ingen roll om jag kör standby/low power mode/ flygplatsläge 20% försvinner ändå

Två telefoner
10.1
En telefon är återställd och startad som ny. Har loggat in på iCloud men det är allt. Inga program installerade förutom de som kommer.
Den andra är återställd från backup
Den ena heter 7
Den andra heter 6s
Båda togs ur från laddarna kl 21 igår
Båda lämnades liggandes över natten
7 är återställd som ny telefon
6s är kopplad mot klockan och återställd mot backup

Metrics är ganska lika

8:38 i vilotid
38 respektive 42 minuter användning

Men sedan...

Hur kan det skilja 20 procentenheter i förbrukning? Hur kan 7 dra 340% mer batteri? Den har iofs gått 4 minuter längre men...

Oavsett vad jag gör så ligger den och drar 3% i timmen utan att användas...

Så jag påstår att vissa iPhone 7 drar ström - mycket ström

@BlackSmp, utan att vara uppkopplad till något mobilnät dessutom.

Ursprungligen av keptang:

@BlackSmp, utan att vara uppkopplad till något mobilnät dessutom.

Korrekt. Den är iofs uppkopplad mot wi-fi men inget simkort så inget mobilnät

Täckningen är dessutom bra så att det har inte berott på att den har sökt nät.

Ursprungligen av ekaan:

Har exakt samma problem, min Iphone 7 drar runt 20% batteri under natten, spelar ingen roll om jag kör standby/low power mode/ flygplatsläge 20% försvinner ändå

Det verkar vara enhetsberoende. Jag har en bekant med en 7 och en 7plus. De beter sig helt olika. Där drar 7plus ström men inte 7:an

Jag har för övrigt skickat in en buggrapport för detta under 7.1 beta perioden

iPhone SE har dragit mer ström under iOS10 jämfört med iOS9. I synnerhet nu alldeles innan 10.1 (10.0.2?). Får väl se hur det ser ut nu efter gårdagens uppdatering till 10.1.

Bevaka tråden