Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skal som stör

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån med iPhone 7 plus som märkt av att vissa skal stör mottagningen..?

För andra har jag låtit dovt (långt bort) när vi haft ett samtal, men när jag tar av mitt skal låter det bra igen.

Kan skal störa mottagningen på sånt vis?

Kan tänka mig att skal av metall kan påverka radion.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 20:40
Ursprungligen av Mallar83:

Nån med iPhone 7 plus som märkt av att vissa skal stör mottagningen..?

För andra har jag låtit dovt (långt bort) när vi haft ett samtal, men när jag tar av mitt skal låter det bra igen.

Kan skal störa mottagningen på sånt vis?

Ja. Iphone 6s och 7 har totalt fyra mikrofoner. Alla används på olika sätt för att filtrera bort omgivande buller vid t.ex telefonsamtal. Om ett skal täcker över någon av mikrofonerna kan man tänka att det påverkar ljudet. Något att experimentera med kan vara att stänga av Allmänt > Hjälpmedel > Bruseleminering, men då kan det å andra sidan bli svårare att föra telefonsamtal i bullriga miljöer.

Mikrofonerna sitter där fodral vanligtvis inte bör täcka: En på baksidan mellan kamera och blixt, en vid högtalaren man håller mot örat vid samtal och två på botten på varsin sida om lightningkontakten. Men kolla ditt skal, eller hur du håller din hand när du har det på så du inte täcker mikrofonerna vid samtal.

Många plånboksfodral där man viker över den bakre mikrofonen ställer till det..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-15 23:12

Är det två micar i botten? Jag trodde det var en, och en högtalare.

Jag antog att de mer hade me nån antenn o göra!? ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-16 00:32
Ursprungligen av kenjon:

Är det två micar i botten? Jag trodde det var en, och en högtalare.

Med iPhone 6s infördes en andra mikrofon på undersidan, dels nära hörlursjacket där den brukar vara och en ny nära högtalaren. Framgår på specifikationssidan för 6s:

På 7:an är det fortfarande två mikar på undersidan och med hörlurskontakten borta har man gjort "högtalargallren" symetriska. Man kan luras tro att det är två högtalare i botten, men det är bara en. Stereoljudet skapas ju av högtalaren i botten i kombination med hörlurshögtalaren som kan avge mycket starkare ljud än tidigare.

Utrymmet direkt bakom "högtalargallret" där hörlurskontakten satt tidigare används enligt ifixit för en vattentät ventil för barometern.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-16 00:34
Ursprungligen av Mallar83:

Jag antog att de mer hade me nån antenn o göra!? ?

Som sagt, om inte fodralet är gjort i metall påverkar det nog inte radiomottagningen. "Dovt avlägset ljud" låter mer som att någon mik täcks för.

Har tidigare varit med om att folk säger att det låter som att tala i en burk när jag har haft plånboksfodral på telefonen men vill minnas att det inte har hänt sen 5s. Till min 6 och 6s hade jag BookBook-skal och det fungerade bra.

1
Bevaka tråden