Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 183 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-10-27 20:56

Undra hur eventet hade sett ut och vad de hade presenterat om Steve hade varit med i spelet fortfarande?!

  • Medlem
  • 2016-10-27 20:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den är nog bra, men man saknar ju den äkta Apple-känslan.

Ja bra är den. Men det räcker inte.

Ja, Touch Bar verkar helt fantastiskt, mycket bra innovation!
För mig som professionell utvecklare verkar MacBook Pro 15 - mid 2015, Retina - räcka länge än!
Hoppas på nästa Apple symposium OVER AND OUT!

Plötsligt lockar Microsoft mer och mer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-10-27 21:02
Ursprungligen av Borttaget:

Plötsligt lockar Microsoft mer och mer.

Nja, det lär nog aldrig hända för min del. Deras "iMac-dödare" som visades igår var ju fin men dyr. Sedan har du ju ändå med Windows att göra - dyrare i drift och allt annat strul.

Senast redigerat 2018-07-23 15:18
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-10-27 21:04
Ursprungligen av Dalle:

De sa just att Air ersätts av en billigare variant av nya Macbook Pro.

Fast en prissänkt Air 13" finns på Apples hemsida.

Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event visar Apple upp nya varianter av den bärbara datorn Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

Det är med sorg man ser eventet, framförallt efter det man såg från Microsoft.

Windows vill man inte köra men idag känns MS sexigare än Apple.

För proffsanvändare är idag Apple pinsamt efter. När kan vi få se ett event utan emojis.

Noterade också att hon som demade med FCPX sa någon om "new Final Cut pro"...det kommer nog en fet FCPX update vilken sekund somhelst.
Lite oronade att Logic inte ans nämndes när man tuggade på om Touch Bar...men jag utgår från att även Logic updateras snart och har fuktioner på TouchBar (inte för att jag kommer att använda det...vill bara känna att Logic fortfarande är i grytan i Cupertino).

Ursprungligen av draags:

För proffsanvändare är idag Apple pinsamt efter. När kan vi få se ett event utan emojis.

Jag använder bara min Mac hemma, vad saknas? Är det kontakter eller prestanda?

Som konsument så upplever jag dem som löjligt dyra.. ?

Datorn är tunnare än tiggare... Inte helt okej jämförelse va?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-10-27 21:29
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag använder bara min Mac hemma, vad saknas? Är det kontakter eller prestanda?

Som konsument så upplever jag dem som löjligt dyra.. ?

Mmmm..priset tycker jag också är lite för mycket överlag. Sedan tycker jag de borde finnas en konsumentmodell där man kan byta komponenter lite som på en Windows-burk. Minns ljuva 90-talet när man hade sin Power Mac och satt i 3Dfx-kort.

Nej, och framför allt om man vill ha en extra bredvid deras vackra iMac. jag har idag - hemma - en iMac och en Apple-skärm bredvid...ser ut som två närstan identiska skönheter...total estetik...balans...intelligens... - jag kan inte tänka mig en ful skärm bredvid en iMac...det dödar hela grejen...hoppas den jag har håller länge till

Ursprungligen av Bokka:

Inte så sugen på en svart plastskärm från LG.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 21:34

Frågan är varför de bara har maximalt 16GB minne och varför det är DDR3 och inte DDR4? På Intels hemsida står det att processorn har stöd för DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600. Kan Apple har skrivit fel?

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-10-27 21:40
Ursprungligen av P1200VB:

Frågan är varför de bara har maximalt 16GB minne och varför det är DDR3 och inte DDR4? På Intels hemsida står det att processorn har stöd för DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600. Kan Apple har skrivit fel?

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-...

Det finns ju 32 GB DDR4 SO-DIMM moduler dessutom
https://www.inet.se/produkt/6110185/crucial-3...

/Håkan

Var ju rykten om nya iPad också, verkar inte komma nya detta året.

Touchbaren kändes som ett enormt sömnpiller, blev väldigt besviken när den var menad som presentationens höjdpunkt. Fullkomligt onödig gimmick vars funktionalitet såg långt mycket krångligare ut än att göra samma saker direkt på skärmen.

Ingen magsafe.
Inget lysande äpple.
Jävligt dyr.
Inga fler externa skärmar från Apple.

20k för en 13" Dual Core i5 med 8gb ram känns sjukt pricy. Att dessutom lägga 10k+ på en äckligt ful LG skärm känns inte heller så nice. Tror jag behåller min MBPr 15" från 2013 och min 27" Thunderbolt Display trots att jag hade bestämt mig för en ny burk.

Ursprungligen av Cappachino:

Var ju rykten om nya iPad också, verkar inte komma nya detta året.

Nä det lär inte hända nåt mer under resten av 2016. Men iPad uppdaterades ju i mars med 9,7-tums iPad Pro.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag använder bara min Mac hemma, vad saknas? Är det kontakter eller prestanda?

Som konsument så upplever jag dem som löjligt dyra.. ?

Att åtminstone uppdatera varannat år. Men också innovationer för PRO marknaden.

Varför kan dom inte ha ett PRO event där de inte plojar runt.

Det är ju rätt tragiskt att man behöver en adapter för att koppla in sin iPhone/iPad till sin nya Macbook Pro.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-10-27 22:19
Ursprungligen av Dalle:

Jag vet inte hur ni fungerar. Men om jag ska sitta och redigera bilder och filmer så vill jag ha en större skärm än 15". Och om jag sitter vid en större skärm har jag troligen även ett externt tangentbord och mus. När ska jag då använda denna "Touch bar" eller vad dom kallade den?

Många som jobbar i fältet som har nytta av det.

  • Medlem
  • City
  • 2016-10-27 22:20

Det är ridå, får inta alkohol idag.

Magsafe som har räddat världen (och mycket mycket pengar genom åren). Den bara sitter där den lilla magneten och ger kraft utan energi och klagar aldrig.
Undrar vad det är för nolla på Apple som tagit bort den smartaste lösningen på en laptop sedan trackpaden.

............ Vart är bildskärmarna.
Mjukvara i symbios med hårdvara är ju det som format Apple men nu skrotar de den största visuella upplevelsen man kan få.
De ger bort marknaden till b.la. LG!!! av alla, LG!!! people. Det är mycket svårt att förstå att Apple gör detta då de säljer extremt mycket skärmar på alla håll och kanter, skärmar är ju deras grej.

Får åka runt till nära och kära och lura av dem thunderbolt displayer på rullande band kommande månader.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-10-27 22:20

.

Ursprungligen av keptang:

Det är ju rätt tragiskt att man behöver en adapter för att koppla in sin iPhone/iPad till sin nya Macbook Pro.

Borde haft lightning kontakt med så man kan koppla in hörlurarna till iPhone 7

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-10-27 22:23
Ursprungligen av m43na:

Det är ridå, får inta alkohol idag.

Magsafe som har räddat världen (och mycket mycket pengar genom åren). Den bara sitter där den lilla magneten och ger kraft utan energi och klagar aldrig.
Undrar vad det är för nolla på Apple som tagit bort den smartaste lösningen på en laptop sedan trackpaden.

............ Vart är bildskärmarna.
Mjukvara i symbios med hårdvara är ju det som format Apple men nu skrotar de den största visuella upplevelsen man kan få.
De ger bort marknaden till b.la. LG!!! av alla, LG!!! people. Det är mycket svårt att förstå att Apple gör detta då de säljer extremt mycket skärmar på alla håll och kanter, skärmar är ju deras grej.

Får åka runt till nära och kära och lura av dem thunderbolt displayer på rullande band kommande månader.

LG - life is good

Ursprungligen av keptang:

Verkar sådär smidigt att sitta och titta (och röra) på en 1cm hög skärm istället för att titta på sin 13/15"-Retinaskärm några cm högre upp och styra med touchpad/mus istället.

Om folk var oroliga att folk skulle få nack/ryggproblem med iPad så kommer detta nå nya höjder nu.

Fast jag tänker mig att jag lär mig vad jag har för funktioner och var till varje program och precis som med tangentbordet i övrigt kollar man sällan ner på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 22:26

Tycker personligen att det nya chassit verkar bra. Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne, säkert helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra. Men maximalt 16GB DDR3 minne när processorn har stöd för upp till 64GB DDR4 är under all kritik. Hur tänkte de där? Och så priset. 48.000:- kostar den maxade versionen. Visst det är en premiumdator, men det är lite väl att ta i. Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort?

Ursprungligen av P1200VB:

Frågan är varför de bara har maximalt 16GB minne och varför det är DDR3 och inte DDR4? På Intels hemsida står det att processorn har stöd för DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600. Kan Apple har skrivit fel?

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-...

Ja sjukt störande. :/
Btw är processorn Kaby Lake eller?

Ursprungligen av keptang:

Det är ju rätt tragiskt att man behöver en adapter för att koppla in sin iPhone/iPad till sin nya Macbook Pro.

http://www.apple.com/se/shop/product/MK0X2ZM/...

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast jag tänker mig att jag lär mig vad jag har för funktioner och var till varje program och precis som med tangentbordet i övrigt kollar man sällan ner på det.

Skillnaden är väl att du har en fysisk kontakt med tangentbordet, du vet var fingrarna är. Du känner var dina fingrar är i jämförelse med mellanslagstangenten t.ex. och på det sättet vet var övriga fingrar är automagiskt, och när du tryckt på en tangent så vet du det. Du får ingen feedback från Touch Bar.

Så tänker jag kring det.

Bevaka tråden