Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 183 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 22:35
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja sjukt störande. :/
Btw är processorn Kaby Lake eller?

Nej Skylake. Kaby Lake är dock bara några få månader bort verkar det som.

Fantastiskt bra.

Ursprungligen av P1200VB:

Nej Skylake. Kaby Lake är dock bara några få månader bort verkar det som.

Otroligt, tog för givet att det var Kaby Lake. Du har helt rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 22:45

Finns ingen passande Kaby Lake än. Men Apple är ibland ganska snabba att uppdatera när det kommer nya processorer från Intel. Får hoppas att de är det den här gången också och slänger in en uppdaterad CPU och mer minne hyfsat snart. Intel lär i vart fall lansera inom någon månad.

Ursprungligen av P1200VB:

Finns ingen passande Kaby Lake än. Men Apple är ibland ganska snabba att uppdatera när det kommer nya processorer från Intel. Får hoppas att de är det den här gången också och slänger in en uppdaterad CPU och mer minne hyfsat snart. Intel lär i vart fall lansera inom någon månad.

Klart det gör, andra tillverkare har Kaby Lake.

Tråkigt att det inte blev Kaby Lake och 16 GB minne är för lite, annars är jag rätt nöjd.
Priset på 48 k känns dock lite väl, men lär väl bli köp ändå så vem lurar jag.
2 TB SSD är i sig värt en uppdatering.

Vet vi om Apple gjort datorn mer vattentålig eller rinner allt rakt genom tangentbordet ner på kretskorten som tidigare?
Till och med lågpris-PCs har ”spill resistant keyboards”.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vet vi om Apple gjort datorn mer vattentålig eller rinner allt rakt genom tangentbordet ner på kretskorten som tidigare?
Till och med lågpris-PCs har ”spill resistant keyboards”.

Det är nog rätt svårt med deras "butterfly"-mekanik, så det rinner nog fortfarande rakt igenom.
Skulle varit något som Apple sagt isåfall.

Ursprungligen av keptang:

Du får ingen feedback från Touch Bar.
Så tänker jag kring det.

Förvisso sant, om de nu inte använder haptic-funktionen i styrplattan, fast man ska ju ändå hitta rätt. Får vänta tills jag testat ett tag med favoritprogrammen. Skulle va nice om det går att skapa helt egna funktionstangenter också (slå av och på visa dolda mappar t.ex.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 22:58
Ursprungligen av keptang:

Klart det gör, andra tillverkare har Kaby Lake.

Ja men det har inte släpps någon Kaby Lake processor som passar Macbook Pro än. Det är versionerna med 45W TDP Apple använder i sin 15" modell.

http://ark.intel.com/sv/products/family/88392...

http://ark.intel.com/sv/products/family/95544...

Å där har vi det.
Det officiella startskottet för att Apples storhetsdagar är bakom dem.

Varför säger jag då detta?

Jo, för att tidigare hängde allt ihop. Produkterna var gjorda för att harmonisera med varandra.
Nu händer detta:
- iPhone 7 fick inte USB C, trots att alla nya Mac har detta.
- Mac behöll 3,5 mm trots att Apple sagt att den är uråldrig och förlegad
- 20500-48000kr för en tunn dator från 2010 med en gammal fingeravtrycksläsare, en extra touchdisplay och mindre anslutningsmöjligheter än någonsin.
- Med priser för sultaner och diktatorer så väljer de ändå att bara ge 5 GB molnlagring... Google har ingen gräns för sin hårdvara.
- 16GB ram????????
- Priserna på SSD sjunker i hela världen förutom hos Apple... Där är de guld värda.

Om 2 år, när operativsystemet segat ner min MacBook 12" och det är dags att byta ut min nya 7+ är jag för första gången osäker på om det kommer bli Apple igen.

Visst älskar jag frukt och speciellt min 7+, men den här fruktkorgen börjar lukta rutten.

Som en vis man en gång sa;

How do you like them apples?

  • Medlem
  • 2016-10-27 23:11
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Touchbaren kändes som ett enormt sömnpiller, blev väldigt besviken när den var menad som presentationens höjdpunkt. Fullkomligt onödig gimmick vars funktionalitet såg långt mycket krångligare ut än att göra samma saker direkt på skärmen.

Jag ritar i SolidWorks och på PC. Hur jobbar ni som har bärbar Mac?
Jag har en kraftfull PC som är anpassad efter SolidWorks så jag kan jobba utanför kontoret men det går ju så mycket långsammare än med min uppsättning på kontoret, dockningsstation, extern mus och tangentbord samt 3 skärmar.

Går man efter presentationen så vill Apple att man skall enbart jobba med sin MacBook Pro med Touchbar vad säger ergonomerna om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 23:14

"Kaby Lake Core H – quad-core processors with TDPs between 18 to 45 W scheduled for release in Q1 2017."

http://www.ultrabookreview.com/11638-intel-ka...

Där har vi det. Kanske blir det uppdatering till våren.

Ursprungligen av PaO:

Jag ritar i SolidWorks och på PC. Hur jobbar ni som har bärbar Mac?
Jag har en kraftfull PC som är anpassad efter SolidWorks så jag kan jobba utanför kontoret men det går ju så mycket långsammare än med min uppsättning på kontoret, dockningsstation, extern mus och tangentbord samt 3 skärmar.

Går man efter presentationen så vill Apple att man skall enbart jobba med sin MacBook Pro med Touchbar vad säger ergonomerna om det?

Ergonomen säger garanterat; Icke.

Ursprungligen av P1200VB:

"Kaby Lake Core H – quad-core processors with TDPs between 18 to 45 W scheduled for release in Q1 2017."

http://www.ultrabookreview.com/11638-intel-ka...

Där har vi det. Kanske blir det uppdatering till våren.

Då hade man alltså kunnat köra Kaby Lake på 13" redan nu istället för ~1 år gamla CPUer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 23:45
Ursprungligen av keptang:

Ergonomen säger garanterat; Icke.

Då hade man alltså kunnat köra Kaby Lake på 13" redan nu istället för ~1 år gamla CPUer.

Verkar bara finnas en Kaby Lake 15W CPU och den har ett ganska enkelt grafikkort, Intel® HD Graphics 620.

http://ark.intel.com/sv/products/95451/Intel-...-

Motsvarande Skylake CPU har Intel® HD Graphics 520 och den använder sig Apple inte av. De använder sig i stället av processorerna som har de mer avancerade 540 och 550 grafikkretsarna.

Med andra ord finns det ingen passande Kaby Lake CPU till Macbook Pro 13" heller. Men det verkar som sagt inte dröja särskilt länge.

Tunt.

Halva tiden gick åt till upprepningar och reklam för tidigare släppta saker.
Det är som det är.
Tim är en vilsen man i ledar-roll nu efter att han smällt upp XX affärer.
Det känns bara hypat numer.
De försöker att efterlikna Steves presentationer utan så värst mycket innehåll.
Nu behövde jag ju ingen MacBook Pro…säkert kul annars.

Ursprungligen av P1200VB:

Verkar bara finnas en Kaby Lake 15W CPU och den har ett ganska enkelt grafikkort, Intel® HD Graphics 620.

http://ark.intel.com/sv/products/95451/Intel-...-

Motsvarande Skylake CPU har Intel® HD Graphics 520 och den använder sig Apple inte av. De använder sig i stället av processorerna som har de mer avancerade 540 och 550 grafikkretsarna.

Med andra ord finns det ingen passande Kaby Lake CPU till Macbook Pro 13" heller. Men det verkar som sagt inte dröja särskilt länge.

Det kommer nog en refresh till maj/juni (före/under WWDC).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 00:57

Man kan alltid hoppas det blir ännu tidigare. En sak som är lite tråkig är att dollarn ligger så högt. 40% högre än den gjorde 2013. Det innebär även 40% högre priser på Apple produkter mätt i kronor. Hade kursen varit samma som under 2013 hade den maxade 15" versionen kostat knappt 35000:- i stället för 48000:- vilket är en avsevärd skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 01:10

- ingen USB port
- ingen Magsafe kontakt
- 17k för instegsmodellen

Håller med keptang, tragiskt att man inte ens kan koppla Apples egen telefon till datorn. :-/

Rätt trött på Apples "innovation". Nästa gång blir det nog en PC.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-10-28 01:24

Att det skall vara helt omöjligt att trycka in ett "riktigt" grafikkort i 13"aren - Och ingen Magsafe? Nu får de ta och kamma sig därborta i Cupertino!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-28 03:20
Ursprungligen av oskich:

Att det skall vara helt omöjligt att trycka in ett "riktigt" grafikkort i 13"aren - Och ingen Magsafe? Nu får de ta och kamma sig därborta i Cupertino!

Därför att Ive egentligen vill göra en dator i formfaktorn "papper", sisådär 0,1mm tunn.

Man kan ju fundera över vad Apple kunde åstadkommit om de behöll yttermåtten av ~2011 års modell. Nån som klagade på dess tjocklek? Någon?

Tänk er dedikerat grafikkort, magsafe, vanliga USB utöver USB-C, 24h batteritid, 4 minneskortsplatser, dubbla PCIe platser, SD-kortläsare, mic-ingång, batteri-indikatorer. Tja de kanske tom hade fått plats med 8 skruvar så man kunde byta ut komponenter själv.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Om 2 år, när operativsystemet segat ner min MacBook 12" och det är dags att byta ut min nya 7+ är jag för första gången osäker på om det kommer bli Apple igen.

Visst älskar jag frukt och speciellt min 7+, men den här fruktkorgen börjar lukta rutten.

Om du känner så är det väl bättre att byta till något annat än Apple redan nu? Vem vill köpa en MacBook 12" om 2 år och dessutom är seg då, enligt dig? Du får ju betydligt mer pengar för den nu i så fall. iPhone 7+ går ju att behålla så länge, även om du köper en laptop från en annan tillverkare.

Det här kanske kan vara något för dig? http://www.acer.com/ac/en/US/content/series/aspire-e

Att ligga i den absoluta frontlinjen med Intels senaste processorer kan vara riskabelt. Se vad som hände när Microsoft var först med Skylake i sina Surface, de hade länge problem med viloläget etc..
Så att vänta lite är inte fel.

Tycker att det var ett trevligt Apple event, med en hel del nytt.

  • Medlem
  • 2016-10-28 06:39

Priset är ju ett skämt, även med studierabatten vi studenter får. Air är ju inte bara till de som vill ha en tunnare dator, det är en dator för dem som vill ha en dator som är snällare mot plånboken och som inte behöver den kraftigaste datorn.

Bytte skola för ett tag sen och fick inte ta med min Air, så funderade på en ny nu när Pro uppdaterades, men det blir nog inget köp med dem där priserna. Har inte heller lust att köpa en outdated Air eller Macbook som har en USB-C port.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-10-28 07:29
Ursprungligen av Ancientdragon:

Som en vis man en gång sa;

How do you like them apples?

Jag är helt på din sida. Har känt vibbarna och tänkt tankarna - men frågan är om man orkar. orkar migrera. puh.

Ursprungligen av Fibber:

Om du känner så är det väl bättre att byta till något annat än Apple redan nu? Vem vill köpa en MacBook 12" om 2 år och dessutom är seg då, enligt dig? Du får ju betydligt mer pengar för den nu i så fall. iPhone 7+ går ju att behålla så länge, även om du köper en laptop från en annan tillverkare.

Det här kanske kan vara något för dig? http://www.acer.com/ac/en/US/content/series/aspire-e

Funderar som sagt mer på en pixel och en chromebook. Men väntar tills Google släpper båda i Sverige. Det känns som om Google kommer att släppa en egen PRO laptop inom kort. Om den följer samma design som Pixel och också får obegränsad molnlagring så blir Google farliga på riktigt.

Nej jag är besviken på Apple denna. Det har varit på väg åt detta håll sedan 6:an släpptes. Det krävs krafttag för att ändra en sån här kurva. Och nu börjar kvartalsrapporterna visa det också.

Jag köper gärna gårdagens teknik om den är genomtänkt och smart ihopsatt. Om det finns den där härliga helheten Apple varit världsledande i.

Men när min 7+ och nya macbooken inte delar någon gemensam port och möjligheten att synka över wi-fi kräver att du först köper en adapter för att med kabel kunna aktivera detta känns allt lite slarvigt.
Min 7+ älskar jag men det kryllar av buggar, som problem med anslutning till wi-fi, ränder i bottenkanten av bilden när man filmar gräs, missljud på alla filmer (högt vitt brus) med mera... Allt detta kommer att fixas men det var mer genomtänkt och beprövat innan. Såhär stora buggar fanns inte.

Min proffsteknik känns helt enkelt inte lika proffsig längre...

Ursprungligen av dfgh:

Jag är helt på din sida. Har känt vibbarna och tänkt tankarna - men frågan är om man orkar. orkar migrera. puh.

Hos Google får man visst med en sladd som man kopplar mellan enheterna och sedan trycker man bara på en knapp säger de ?

Finns en viss risk att den tekniken inte kommer att fungera felfritt.

Mer hårddisk

Kopierat från MBP köpsidan:

Citat:

Kapacitet
Hur stort lagringsutrymme behöver du?

512 GB pcie-baserad ssd + 2 200,00 kr
1 TB pcie-baserad ssd + 6 600,00 kr
2 TB pcie-baserad ssd + 15 400,00 kr

Eeeeh, LITE väl saftigt kanske...

Hur rättfärdiga man det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 08:40
Ursprungligen av pt96hni:

16 GB ram är visst max...

Tänkte just samma sak. Allvarligt Apple - 8 GB RAM som standard och max 16 GB. Hur tänkte Apple nu? Är det en retrodator med minne enligt fem år gamla specar, eller?

Min två år gamla trötta PC på jobbet har 12 GB RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 09:32
Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event har Apple visat upp nya varianter av den bärbara datorn Macbook Pro, med tunnare formfaktor och en interaktiv funktionsrad.

Läs hela artikeln här

Vad är det för fel på den här datorn?

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

Förutom att den kör Windows vill säga (vilket för mig behöver inte vara en nackdel).

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM (DDR4, 2133 MHz)
- 512 GB SSD
- 3200x1800 skärm (bättre än MBP, Retina)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- wait for it... ... ... 13990 kronor!!!

13990 kronor! Vad skulle en sådan kosta hos Apple? 25k? Och då får man inte ens USB portarna. :-/

Och vad är det som är sämre på denna dator? Avsaknaden av Touch Bar?

***edit*** Har testat uppgradera MBP utan Touch Bar till 2,4 GHz Core i7, 16 GB RAM och 512 GB SSD. Fick 24695 kronor. Och då har den fortfarande sämre processor, sämre grafikkort, sämre minne (DDR3, 1866 MHz) och saknar en del portar (USB och kortläsare framför allt för min del).

Bevaka tråden