Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-10-30 15:15
Ursprungligen av kladda:

Fel. Det finns en USB-C till Lightning kabel.

Inkluderas den vid beställning av MacBook Pro eller kostar den extra?

Ursprungligen av PaO:

Inkluderas den vid beställning av MacBook Pro eller kostar den extra?

Får köpas till, http://www.apple.com/se/shop/product/MK0X2ZM/...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 15:30
Ursprungligen av keptang:

Trams. Det skiljer 350 SEK mellan att köpa nya Macbook Pro i USA jämfört med att köpa den i Sverige. Alltså marginellt dyrare i Sverige.

Va? Den kostar 20 595 kr i Sverige och 15 930 kr i USA. Dvs skiljer det 4665 kr på att köpa 13" med touchbar i Sverige mot USA. Eller vilken modell snackar du om?

Jag kommer köpa den.
Jag älskar att dom tog bort gamla USB A från 90-talet till fördel för betydligt mycket modernare och mer flexibla TB3. Någon måste våga driva utvecklingen. Ingen kommer tillverka produkter för TB3/USB C på allvar om inte dom stora aktörerna vågar satsa på det i sina datorer. Det är inte direkt första gången Apple gör såhär, och mer eller mindre alla gånger har dom "fått rätt".

Såg en lista någonstans, ska se om jag kan hitta den
EDIT: hittade

Citat:

De dödade de flesta seriella portar för USB.
De dödade VGA för DVI.
De dödade disketter för CD.
De dödade IR för Bluetooth.
De dödade DVI för Display Port.
De dödade Ethernet för WiFi.
De dödade FireWire för Thunderbolt.
De dödade DVD för nättjänster.
De dödade Flash för HTML 5.

Ja, det är mycket pengar, men Apple blev dyrare än vanligt efter deras kursmarginalsjustering förra året.

Personligen tycker jag också att den är innovativ och touch baren tilltalar mig väldigt mycket mer än touch på hela skärmen. Ska bli enormt roligt att se vad utvecklare gör med denna nya hårdvaran

Jag saknade dock en uppdaterad Mac Pro och en tyst uppdatering av iMac.

Senast redigerat 2016-10-30 15:57
  • Medlem
  • 2016-10-30 15:49
Ursprungligen av kladda:

Fel. Det finns en USB-C till Lightning kabel.

Japp. En elegant lösning i sann Appleanda.

(Varning. Detta inlägg kan innehålla spår av ironi)

Ursprungligen av kladda:

Va? Den kostar 20 595 kr i Sverige och 15 930 kr i USA. Dvs skiljer det 4665 kr på att köpa 13" med touchbar i Sverige mot USA...

Priserna i USA anges alltid utan moms.

Exempel:
13-tums med Touch bar
- i USA $1799, vilket med dagens valutakurs blir ca 16191 kr
- i Sverige (utan moms) 16476 kr
- skillnaden är 285 kr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 16:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Priserna i USA anges utan moms.

Exempel:
13-tums med Touch bar
- i USA $1799, vilket med dagens valutakurs blir ca 16191 kr
- i Sverige (utan moms) 16476 kr
- skillnaden är 285 kr

Dra inte bort momsen i Sverige, för det känns som en märklig sak att göra då vi har moms som ska betalas i Sverige.

Lägg istället till skatten i USA. Den ligger på 159 dollar i NY t.ex.
Det ger fortfarande en skillnad på flera tusen kronor, 3330kr till och med.
Fortfarande en rejäl skillnad?

Ursprungligen av kladda:

Fortfarande en rejäl skillnad?

Eftersom du måste betala svensk moms när du för in den i Sverige, så är den skillnaden ändå som bortblåst.

Men visst, om du smugglar så är det en annan sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 16:10
Ursprungligen av Ljung:

Japp. En elegant lösning i sann Appleanda.

(Varning. Detta inlägg kan innehålla spår av ironi)

Dom flesta tillverkare har en kabel med olika hane i varje ände. Vet inte varför detta skulle vara verken en specifikt Apple grej eller en så vidare dålig grej?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 16:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom du måste betala svensk moms när du för in den i Sverige, så är den skillnaden ändå som bortblåst.

Men visst, om du smugglar, så är det en annan sak.

Kommentaren jag svarade på nämnde inte en jämförelse där svensk moms skulle läggas på. Det var skillnaden i pris som diskuterades, att köpa datorn här eller i USA.

Edit: för nyfikenhets skull Jesper. Har du någonsin deklarerat en dator eller liknande produkt när du landat i Sverige? Har du gått fram till disken och sagt "hej, jag har köpt en dator i USA och vill nu betala moms på den" ?

Senast redigerat 2016-10-30 16:38
  • Medlem
  • 2016-10-30 16:16
Ursprungligen av kladda:

Dom flesta tillverkare har en kabel med olika hane i varje ände. Vet inte varför detta skulle vara verken en specifikt Apple grej eller en så vidare dålig grej?

De har nyligen lanserat sina nya telefoner och nu lanserar de sina nya datorer. Dessa två ting (som de designat och konstruerat själva) kan inte kopplas ihop utan en ful adapter. Det är ju förstås inget stort problem men det känns rätt mycket o-Äppligt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-10-30 16:17

I min värld har nysläppta MBP alltid varit snordyra i förhållande till 2-3 år gamla modeller. Jag går ned på knä och kysser fötterna på den eller de personer i Apples ledning som år efter år sett till att man kan köra närmast uråldrig (i år räknat) hårdvara på det senaste systemet. Jag kan omöjligen tänka mig en situation där t.ex. en 2012-2013 MBP med SSD och 16GB inte räcker för mina behov inom överblickbar tid, och då hobbyfilmar och hobbyfotograferar jag ändå en hel del.

Ursprungligen av Ljung:

De har nyligen lanserat sina nya telefoner och nu lanserar de sina nya datorer. Dessa två ting (som de designat och konstruerat själva) kan inte kopplas ihop utan en ful adapter. Det är ju inget stort problem men det känns rätt mycket o-Appligt.

Det givna motfrågan från Apple sida är varför du i hela världen skulle koppla ihop telefonen med datorn rent fysiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 16:18
Ursprungligen av Ljung:

De har nyligen lanserat sina nya telefoner och nu lanserar de sina nya datorer. Dessa två ting (som de designat och konstruerat själva) kan inte kopplas ihop utan en ful adapter. Det är ju inget stort problem men det känns rätt mycket o-Appligt.

Det är ingen adapter. Det är en helt vanlig kabel.

  • Medlem
  • 2016-10-30 16:21
Ursprungligen av kladda:

Det är ingen adapter. Det är en helt vanlig kabel.

Ja, en helt vanlig kabel som man måste köpa för att koppla ihop de två apparater som Jony Ives team har designat. Det är som sagt inget stort problem men jag tillåter mig tycka att det finns ett feltänkt här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 16:24
Ursprungligen av Ljung:

Ja, en helt vanlig kabel som man måste köpa för att koppla ihop de två apparater som Jony Iveds team har designat.

Ja, det är väldigt synd att den inte inkluderas med nya datorn.

Ursprungligen av kladda:

Kommentaren jag svarade på nämnde inte en jämförelse där svensk moms skulle läggas på. Det var skillnaden i pris som diskuterades, att köpa datorn här eller i USA.

Om vi ska räkna inklusive moms så är ju allting billigare där efter de har runt 8-12% moms och vi har 12-25%.

Om man ska räkna på det sättet så får man ju börja räkna in inkomstskillnader och skillnader i levnadskostnader, för att se om det verkligen relativt sett är billigare för en amerikan att köpa den, än för en svensk. Och det tror jag inte att någon orkar ge sig in på.

I vår diskussion får man väl utgå från att det är en svensk som ska köpa – antingen där eller här. Och då blir det inte mycket billigare.

Ursprungligen av kladda:

...för nyfikenhets skull Jesper. Har du någonsin deklarerat en dator eller liknande produkt när du landat i Sverige? Har du gått fram till disken och sagt "hej, jag har köpt en dator i USA och vill nu betala moms på den" ?

Jag har inte köpt "dator eller liknande produkt" utomlands, så det har aldrig varit aktuellt att behöva ta beslutet att deklarera eller smuggla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 21:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om vi ska räkna inklusive moms så är ju allting billigare där efter de har runt 8-12% moms och vi har 12-25%.

Om man ska räkna på det sättet så får man ju börja räkna in inkomstskillnader och skillnader i levnadskostnader, för att se om det verkligen relativt sett är billigare för en amerikan att köpa den, än för en svensk. Och det tror jag inte att någon orkar ge sig in på.

I vår diskussion får man väl utgå från att det är en svensk som ska köpa – antingen där eller här. Och då blir det inte mycket billigare.

Jag har inte köpt "dator eller liknande produkt" utomlands, så det har aldrig varit aktuellt att behöva ta beslutet att deklarera eller smuggla.

Oavsett vem som går in och köper datorn i USA, kommer köpa den för runt 3300 kr billigare än vad samma person kan köpa den för i Sverige.

Datorns faktiska kostnad, när man dragit sitt kort i kassan, är därmed 3300 kr billigare än vad datorn är i Sverige. Är vi inte överrens här?

Vad personen sen väljer att göra med den, importera den till Sverige eller kasta frisbe med den, spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-30 21:40

Kan ännu inte riktigt smält dessa uppdateringar. Visst, en del är bra - absolut. Men anslutningarna... Och priset... Sedan fattar jag inte var i segmentet Apple vill ha mig. Jag kör idag en MBA 13" med 256GB SSD och 8GB RAM. Skulle vilja ha en tunn, med Retina och något snabbare(framtidssäkra) än idag. Men i och med att Air försvinner hamnar man på PRO och då känns det B att köpa snikmodellen. Om man nu ändå måste köpa en PRO. Och då blir det för dyrt. Och så går jag varvet runt, runt... Skulle jag strunt i priset så fastnar jag på anslutningarna. Jag reser mycket. Jobbar i flera olika miljöer och jobbar i olika rum hemma. Gissa om respektive sladd och adapter kommer vara på rätt eller fel plats.

Sedan tycker jag att de tekniska uppdateringarna är helt okey. Hade inte väntat mig något wow.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 21:42
Ursprungligen av xms67:

Kan ännu inte riktigt smält dessa uppdateringar. Visst, en del är bra - absolut. Men anslutningarna... Och priset... Sedan fattar jag inte var i segmentet Apple vill ha mig. Jag kör idag en MBA 13" med 256GB SSD och 8GB RAM. Skulle vilja ha en tunn, med Retina och något snabbare(framtidssäkra) än idag. Men i och med att Air försvinner hamnar man på PRO och då känns det B att köpa snikmodellen. Om man nu ändå måste köpa en PRO. Och då blir det för dyrt. Och så går jag varvet runt, runt... Skulle jag strunt i priset så fastnar jag på anslutningarna. Jag reser mycket. Jobbar i flera olika miljöer och jobbar i olika rum hemma. Gissa om respektive sladd och adapter kommer vara på rätt eller fel plats.

Sedan tycker jag att de tekniska uppdateringarna är helt okey. Hade inte väntat mig något wow.

Ge det lite tid..USB C är av allt att döma nya USB-standarden och nya MBP har snabbat på övergången betydligt..tror jag iaf

Ursprungligen av kladda:

Oavsett vem som går in och köper datorn i USA, kommer köpa den för runt 3300 kr billigare än vad samma person kan köpa den för i Sverige.

Datorns faktiska kostnad, när man dragit sitt kort i kassan, är därmed 3300 kr billigare än vad datorn är i Sverige. Är vi inte överrens här?

Vad personen sen väljer att göra med den, importera den till Sverige eller kasta frisbe med den, spelar ingen roll.

OCH om du köper som företag så blir smuggling ett väldigt dyrt alternativ.

  • Avstängd
  • 2016-10-30 22:22
Ursprungligen av Ancientdragon:

Det var egentligen inte menat som hånfullt. Min poäng är att denna utgåva inte är för alla. Jag känner ingen som lagt 40tkr+ på en bärbardator de senaste 5 åren.
En spelmaskin med maxad prestanda är en helt annan sak där har jag bekanta som lägger ut pengar varje månad.

Det är helt enkelt inte en prisvärd produkt. Detta kommer inte att hindra hardcore fansen och höginkomsttagarna men vi andra som kollar på prisjakt och tänker på slutsumman när vi handlar i mataffären... Vi har helt enkelt inte råd längre. Och vi kan inte motivera köpet med prestanda då det denna gång verkligen är förra årets teknik i datorn och designen är det enda som verkligen förändrats.

Nej Apple har släppt en dyrgrip som dessutom inte passar deras nya iPhones och iPads utan att köpa extra adaptrar.

Är pengar inget problem så är det väl bara att köpa alla adaptrar.

Är du ett hardcore fan så blir du ju jätteglad. Nu måste du äga en massa mer prylar med applelogga på för att få tekniken att fungera i vardagen.

Håller du med mig så känner du förmodligen att du saknar den helhet jag pratat om tidigare. När allt funkade ihop utan adaptrar och en ny Mac gav mer för pengarna på alla fronter.

Men jag har lärt mig att det finns människor där ute som ser denna dator som ett vettigt alternativ och varför. Så jag har fått svar på min fråga.

Likväl så fortsätter du att vara hånfull.

Nej jag är inget "hardcore fan" bara för att jag har ett konto på 99mac.
Jag behöver inga adapters för att få tekniken att fungera i min vardag.
Du gör misstaget att bara för det gäller dig så stämmer det in på alla andra.
Har förstått att du är bitter att plånboken inte räcker till längre och kan bara beklaga.

Ursprungligen av kladda:

Ge det lite tid..USB C är av allt att döma nya USB-standarden och nya MBP har snabbat på övergången betydligt..tror jag iaf

Just det här är ju Apples grej kan man säga. "Vi plockar bort saker som är gårdagens teknik och tvingar därmed marknaden att anpassa sig."
Vilket jag tycker är bra, i vanliga fall!

Just nu tror jag att det är för tidigt att plocka bort USB. Det var skillnad för 17 år sen när man tog bort floppyn, då fanns det inte lika många datorer i bruk, och det var därmed inte lika många människor som påverkades.

En USB-port på varje sida hade inte skadat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-31 10:20
Ursprungligen av kladda:

Oavsett vem som går in och köper datorn i USA, kommer köpa den för runt 3300 kr billigare än vad samma person kan köpa den för i Sverige.

Datorns faktiska kostnad, när man dragit sitt kort i kassan, är därmed 3300 kr billigare än vad datorn är i Sverige. Är vi inte överrens här?

Vad personen sen väljer att göra med den, importera den till Sverige eller kasta frisbe med den, spelar ingen roll.

Det beror ju inte på Apple! Det är ju ländernas regeringar som bestämmer skatterna (moms bl a). Skäll/gnäll på dem istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 11:06
Ursprungligen av carlsson:

Just det här är ju Apples grej kan man säga. "Vi plockar bort saker som är gårdagens teknik och tvingar därmed marknaden att anpassa sig."
Vilket jag tycker är bra, i vanliga fall!

Just nu tror jag att det är för tidigt att plocka bort USB. Det var skillnad för 17 år sen när man tog bort floppyn, då fanns det inte lika många datorer i bruk, och det var därmed inte lika många människor som påverkades.

En USB-port på varje sida hade inte skadat.

Det är inte bara floppyn.

Citat:

De dödade de flesta seriella portar för USB.
De dödade VGA för DVI.
De dödade disketter för CD.
De dödade IR för Bluetooth.
De dödade DVI för Display Port.
De dödade Ethernet för WiFi.
De dödade FireWire för Thunderbolt.
De dödade DVD för nättjänster.
De dödade Flash för HTML 5.

Ska man tro listan så blev många av deras beslut rätt beslut. Tycker i alla fall jag.
Jag tror stenhård på TB3/USB-C och det var enormt viktigt att Intel gjorde TB3 i samma formfaktor och funktionell med USB-C...detta gör att man inte behöver båda portarna, vilket jag tror alla tjänar på.

Mycket talar för denna nya porten så jag tror att marknaden kommer vara sugna på att hoppa på och dom som redan gjort det kommer med stor sannolikhet expandera produkterna i sitt sortiment.

Det gör ont när man förnyar en standard, men det är er eller mindre alltid värt det

Vad gillade jag då med MBP?

Jo, USB-C på alla portar underbart. Det är framtiden, mindre, snabbare och du kan aldrig sätta i den fel

Snabbare SSD, de blev vansinnigt dyra men hastigheten är det inget fel på.

Resten var som sagt en besvikelse men då jag klarar mig hyfsat med min MacBook och min 7+ så kanske det får bli en ny iMac istället när de dyker upp. Rendering och konvertering av filmer går lite väl sakta på Macbooken och till 7+ som är mycket snabbare finns inte lika bra program för detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-31 11:24
Ursprungligen av carlsson:

Just det här är ju Apples grej kan man säga. "Vi plockar bort saker som är gårdagens teknik och tvingar därmed marknaden att anpassa sig."
Vilket jag tycker är bra, i vanliga fall!

Just nu tror jag att det är för tidigt att plocka bort USB. Det var skillnad för 17 år sen när man tog bort floppyn, då fanns det inte lika många datorer i bruk, och det var därmed inte lika många människor som påverkades.

En USB-port på varje sida hade inte skadat.

Ja, USB typ A har ju varit de facto standarden sedan:

Bild: Sonic84

Dvs längre än vad många kan minnas.

USB är trots sina brister och varianter (tänk skrivarsladdar, type B) den kontakt/sladdstandard som lyckats bäst. Den finns jorden runt. Inte ens EU skulle lyckas harmonisera så väl som USB gjort med våra prylar.
Under nästan 20 år har vi köpt på oss prylar i mängder, där de har en gemensam nämnare: de har en passande USB-kabel/kontakt och heter "typ A".

Det här handlar inte om att gå från diskett till USB, det är att gå från USB till en annan sorts USB. Disketten hade en funktion, EN. USB har 10 miljoner funktioner.
USB-C är bra, och det är toppen att de finns på Apples nya datorer. Men att helt ignorera alla de prylar vi köpt på oss de senaste 20 åren är antingen ett tecken på idioti eller ett beslut baserat på antalet adaptrar man förväntas sälja.

Jag spår en lysande framtid för 2016 års MBP. På begagnatmarknaden om ett par år.

  • Medlem
  • 2016-10-31 11:40

Eller så köper man rätt kabel? ;)

http://www.apple.com/se/shop/product/MK0X2ZM/...

Ursprungligen av Ljung:

Ja, det är verkligen fascinerande hur feltänkt det är. Nu är ju förstås kostnaden för en adapter inget problem för de som har råd att köpa en ny MacBook Pro, men det är en klumpig lösning och inte alls något man trodde att Apple skulle befatta sig med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 11:41
Ursprungligen av reboot81:

Ja, USB typ A har ju varit de facto standarden sedan:
Bild: Sonic84

Dvs längre än vad många kan minnas.

USB är trots sina brister och varianter (tänk skrivarsladdar, type B) den kontakt/sladdstandard som lyckats bäst. Den finns jorden runt. Inte ens EU skulle lyckas harmonisera så väl som USB gjort med våra prylar.
Under nästan 20 år har vi köpt på oss prylar i mängder, där de har en gemensam nämnare: de har en passande USB-kabel/kontakt och heter "typ A".

Det här handlar inte om att gå från diskett till USB, det är att gå från USB till en annan sorts USB. Disketten hade en funktion, EN. USB har 10 miljoner funktioner.
USB-C är bra, och det är toppen att de finns på Apples nya datorer. Men att helt ignorera alla de prylar vi köpt på oss de senaste 20 åren är antingen ett tecken på idioti eller ett beslut baserat på antalet adaptrar man förväntas sälja.

Jag spår en lysande framtid för 2016 års MBP. På begagnatmarknaden om ett par år.

Men om det bara krävs en kabel med A-hane i en ände och C-hane i andra, hade inte det varit värt att hosta upp lite för dom kablarna för att sedan få all nytta och kraft med TB3/C ?
Jag snackar inte adaptrar utan kablar.. helt vanliga kablar, men med en annan hane på ena sidan.

  • Medlem
  • 2016-10-31 12:15

Nu är vi på inlägg 89. Har det hänt tidigare att en ny Mac har skapat så mycket negativ publicitet på 99mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 12:27

Jag tycker egentligen inte att datorn är så jättedålig. Sätt in 32GB minne, Kaby Lake processor och sänk priset en del så lär jag nog slå till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-31 13:21
Ursprungligen av kladda:

Men om det bara krävs en kabel med A-hane i en ände och C-hane i andra, hade inte det varit värt att hosta upp lite för dom kablarna för att sedan få all nytta och kraft med TB3/C ?
Jag snackar inte adaptrar utan kablar.. helt vanliga kablar, men med en annan hane på ena sidan.

När man övergav 3,5mm standarden så skickade man med en apapter. När man överger USB-A får man köpa adaptern själv.
http://www.apple.com/se/shop/product/MJ1M2ZM/...
En adaper varje MBP 2016 ägare behöver.

Bevaka tråden