Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 183 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-29 11:10
Ursprungligen av PaO:

Apple har ju sagt att man aldrig kommer att slå ihop iOS med MacOS. VI får väl se om det är rätt väg att gå

Det här är en tveksamt strategi av Apple tror jag. Jag vet att många här är av en annan uppfattning. Men med den mjukvaruutveckling som borde vara möjlig kan jag inte se annat än att nackdelarna lätt skulle överbryggas och fördelarna enorma.

Ursprungligen av the_karate_kid:

Inget lysande äpple.

Nä vad trist, så kan vi ju inte ha det. Minns min gamla lombard som var första modellen som hade det, dock uppochnervänt.

Ursprungligen av timofej:

Vad är det för fel på den här datorn?
...
<specs/>

13990 kronor! Vad skulle en sådan kosta hos Apple? 25k? Och då får man inte ens USB portarna. :-/

Äpplen och päron på vissa punkter. PC ser ofta bra ut på papperet men det är varierande kvalitet på hårdvaran. Alla SSD är inte likvärdiga till exempel, och upplösningen är inte allt när det gäller skärmen. Och batteriet nämnde du inte...

Men om du gillar den så kan du ju spara grymma pengar vid ditt nästa datorköp.

Endast 2 av 4 Thunderbolt-portar i Macbook 13" Touch Bar har full prestanda: http://www.macrumors.com/2016/10/28/macbook-p...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-29 16:54
Ursprungligen av D_Odell:

Denna nyhet var lite chock för mig. Har använt förlägningskabeln fråndag 1. Inte fan ska det kosta extra?

http://www.macrumors.com/2016/10/28/new-mbp-n...

Det här är fan i mig en deal breaker för mig. Sista droppen.

Ursprungligen av Raxxor:

Måste säga att jag blev förvånad att de inte uppgraderade Apple Tv, med 4K stöd.
Har Apple totalt missat att Google uppgraderade sin chromecast till chromecast ultra med just 4K stöd för strax under 800kr?
Det gäller liksom att hänga med.

Fast till och med min mamma och pappa på nästan 70-är köpte en ny tv med 4K-stöd, en Panasonic för 7.000kr. De flesta nya serier på Netflix är 4K så det suger ju. :/

Ursprungligen av primu[s]®:

Fast till och med min mamma och pappa på nästan 70-är köpte en ny tv med 4K-stöd, en Panasonic för 7.000kr. De flesta nya serier på Netflix är 4K så det suger ju. :/

Precis!
Dessutom så är det väldigt inkonsekvent av Apple.
De skryter ju gärna med att t.ex nya iPhone 7 klarar av att filma i 4K.
Men om man nu åker på semester och filmar i 4K med sin nya fina iPhone 7+ med 256Gb lagring,
Och när man sedan är hemma igen och vill visa sina bekanta sin semester video, så vore det väl nice om man kunde visa sitt 4K material på sin 4K-Tv i 4K upplösning.

Skärpning Apple!!!

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2016-10-29 21:15

Unboxing och en första titt på 13" utan Touch Bar:

  • Medlem
  • City
  • 2016-10-30 09:20

Varför skriva MacBook Pro på skärmen, vem gör de reklam för där? Styrelsebeslut alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 09:35
Ursprungligen av m43na:

Varför skriva MacBook Pro på skärmen, vem gör de reklam för där? Styrelsebeslut alla dagar i veckan.

För att det är snyggt.

  • Medlem
  • 2016-10-30 10:17
Ursprungligen av m43na:

Varför skriva MacBook Pro på skärmen, vem gör de reklam för där? Styrelsebeslut alla dagar i veckan.

Så vitt jag vet har de alltid skrivit ut modellnamnet så där på skärmen, det hade de till och med på PowerBook på 90-talet.

Ursprungligen av cdecl:

Så vitt jag vet har de alltid skrivit ut modellnamnet så där på skärmen, det hade de till och med på PowerBook på 90-talet.

Har inte stått på Pro-modellerna sedan optiska läsaren togs bort (alternativt om det var ytterligare någon facelift efter det).

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Har inte stått på Pro-modellerna sedan optiska läsaren togs bort (alternativt om det var ytterligare någon facelift efter det).

Ja känner också att det var cleanare utan. Är en reklamhatare så att läsa macbook varje dag är inte ett plus. Men kör numera med antireflex på skärmen så då täcks ändå den "infon". Allt som allt så skulle jag gärna äga en ny mbp men ekonomin tillåter ej..

Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event har Apple visat upp nya varianter av den bärbara datorn Macbook Pro, med tunnare formfaktor och en interaktiv funktionsrad.

Läs hela artikeln här

Jag önskar att denna fortfarande var sann!

  • Medlem
  • 2016-10-30 21:59
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Har inte stått på Pro-modellerna sedan optiska läsaren togs bort (alternativt om det var ytterligare någon facelift efter det).

Där ser man, då måste det ha varit något tillfälligt. Har mest kört MacBook Air senaste åren och där har det stått i alla fall. Man lär sig något nytt varje dag.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag önskar att denna fortfarande var sann!

???

  • Avstängd
  • 2016-10-30 22:25
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag önskar att denna fortfarande var sann!

Har det någonsin stämt???

Ursprungligen av Ancientdragon:

Allt detta kommer att fixas men det var mer genomtänkt och beprövat innan. Såhär stora buggar fanns inte.

Min proffsteknik känns helt enkelt inte lika proffsig längre...

Alla plattformar har buggar, och att byta plattform innebär bara att man byter buggarna man irriterar sig på. Ska man byta plattform ska man nog göra det för att man gillar plattformen man byter till. Men kan hålla med om att Apple tappat lite på buggdelen senaste åren.

Har själv funderat lite på att köpa något annat den här gången (bara som experiment) och kollat lite på bärbara att köra någon form av Linux på, men man blir ju trött bara man upptäcker hur mycket av Apples smarta integrationen man missar. För att inte tala om applikationerna man måste köra som ersättning för de som finns på Mac-plattformen...

Den bärbara jag har nu är en 17" MacBook Pro som är 7 år gammal men med SSD disk i, och att den har fungerat klanderfritt är mer eller mindre ett under med tanke på att den går nästan dygnet runt i perioder (3D rendering på nätterna). Priset på nya MacBook Pro är inga problem eftersom mitt företag köper den, så ett eventuellt byte av plattform skulle i så fall bara vara för att testa något annat. Men som sagt...ju mer man tittar runt på alternativ, desto snabbare försvinner den tanken.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Chromebook har ju funnits ett tag men från andra tillverkare ex. https://www.komplett.se/product/893239/datore...

Google har fattat, kolla bara in reklamen för pixel:
https://m.youtube.com/watch?v=Rykmwn0SMWU

Google är inget alternativ, jag gillar inte att vara deras produkt. Nu när de dessutom börjat censurera både YouTube och Google sök så är detta ett nytt skäl att undvika dem. Jag röstar med fötterna och undviker dem som pesten.

Ursprungligen av Fibber:

Alla plattformar har buggar, och att byta plattform innebär bara att man byter buggarna man irriterar sig på. Ska man byta plattform ska man nog göra det för att man gillar plattformen man byter till. Men kan hålla med om att Apple tappat lite på buggdelen senaste åren.

Har själv funderat lite på att köpa något annat den här gången (bara som experiment) och kollat lite på bärbara att köra någon form av Linux på, men man blir ju trött bara man upptäcker hur mycket av Apples smarta integrationen man missar. För att inte tala om applikationerna man måste köra som ersättning för de som finns på Mac-plattformen...

Den bärbara jag har nu är en 17" MacBook Pro som är 7 år gammal men med SSD disk i, och att den har fungerat klanderfritt är mer eller mindre ett under med tanke på att den går nästan dygnet runt i perioder (3D rendering på nätterna). Priset på nya MacBook Pro är inga problem eftersom mitt företag köper den, så ett eventuellt byte av plattform skulle i så fall bara vara för att testa något annat. Men som sagt...ju mer man tittar runt på alternativ, desto snabbare försvinner den tanken.

Ja det är just det som är problemet. Alternativen är inte riktigt där ännu. Så när min plattform blir sämre finns det inte ännu något vettigt att byta till. Min 7+ må ha många buggar ännu men det finns inget annat på marknaden som håller samma nivå. Jag kan redigera film, musik och bilder samtidigt som jag spelar eller kollar mailen på något jag kan hålla i handen. Det går dessutom väldigt fort!

Det nog det främsta skälet till att jag förvändade mig mer av nya MacBook PRO. Jag hade hoppats på att de skulle gå att para ihop utan sladd första gången eller att sladden skulle följt med. Jag hade hoppats på mer RAM, billigare SSD (som på iPhone där vi fick 2x för samma pris) och en vassare processor, främst i 13".

Nej min Macbook 12" är inte världens snabbaste men den får duga sen får jag hoppas på de kommande iMac istället.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag önskar att denna fortfarande var sann!

Ursprungligen av carlsson:

???

Ursprungligen av Hffre:

Har det någonsin stämt???

"Does more" vet jag inte. Men "costs less" har väl alltid stämt, om man slår ut det över tid.

Senast konstaterades detta av IBM för bara ett par veckor sedan:
http://www.macrumors.com/2016/10/20/ibm-macs-...

Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event har Apple visat upp nya varianter av den bärbara datorn Macbook Pro, med tunnare formfaktor och en interaktiv funktionsrad.

Läs hela artikeln här

Jag tycker den ser helt okej ut. Touch bar tror jag är smart och smartare än dagens funktionstangentrad.

Det man däremot undrar är VARFÖR de inte har samma uttag på iPhone 7 som på denna.

Känns inte helt genomtänkt produktlinje.

Och varför ta bort MagSafe.

Jag förstår idén med att man med denna kan placera strömsladden vart man vill. Vilket såklart är smart.

Priset. Det är lite väl saftigt.

Men om man jämför med surface book så ligger väl de i linje med denna?

Det jag saknar är ett event som har PRO karaktär. Apple kanske inte tjänar pengar på detta men det ger ett annat status - som Apple idag håller på att förlora.

Tyvärr är Tim Cook inte den roligaste att titta på. Han är säkerligen en betydligt bättre chef än Steve Jobs men Gisses vilket sömnpiller.

Pga pris börjar jag kolla på Surface book. Gillar idén och arbetsmöjligheterna. Tror mer på tangentbordet dock på MBP. Veerkligen synd att båda gett upp HDMI, en anslutning som används dagligen..

Ursprungligen av D_Odell:

Pga pris börjar jag kolla på Surface book. Gillar idén och arbetsmöjligheterna. Tror mer på tangentbordet dock på MBP. Veerkligen synd att båda gett upp HDMI, en anslutning som används dagligen..

Men surface book är ingen billig historia.

Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event har Apple visat upp nya varianter av den bärbara datorn Macbook Pro, med tunnare formfaktor och en interaktiv funktionsrad.

Läs hela artikeln här

Vore helt klart intressant och hörahur många som har förhandsbokat ett vackert monster här.

  • Medlem
  • 2016-11-04 18:32
Ursprungligen av mpower:

Nja, det lär nog aldrig hända för min del. Deras "iMac-dödare" som visades igår var ju fin men dyr. Sedan har du ju ändå med Windows att göra - dyrare i drift och allt annat strul.

För den medvetne så är det operativsystemet som avgör.

Ursprungligen av Bokka:

För den medvetne så är det operativsystemet som avgör.

Tror det är det vanligaste argumentet ja. MEN stort men, jag jobbar i After effect, Davinci och FCP. 6GB Videominne är inte att förakta i en surface..

  • Medlem
  • 2016-11-04 21:46
Ursprungligen av D_Odell:

Tror det är det vanligaste argumentet ja. MEN stort men, jag jobbar i After effect, Davinci och FCP. 6GB Videominne är inte att förakta i en surface..

Surface Book är inte ett dåligt val! Sen är det inga fel på operativsystemet enligt mig, många gillar det.

Läst på nu en del och ja, alla inovationer och förbättringar går till MS denna gång, trodde aldrig jag skulle säga det. Men både book (avsaknaden av 15" är dock en deal breaker så det kommer inte bli någon) och Studio versionen är verkligen imponerande! En fet Imac med touch display och vinkelbar till bordsläge.. Verkligen mumma.

Tillägg: Att de också valde att göra Book tjockare eftersom den kraftigare GPUn behöva kylas mer, säger ju allt vi mac-användare efterfrågat. Snälla äpple, lär er lyssna eller så byter jag.

Senast redigerat 2016-11-05 02:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-05 12:30

Snabb SSD är det i vart fall i nya Macbook Pro. 3.1GBps läshastighet och 2.2GBps skrivhastighet.

"15-inch MacBook Pro Found To Have Fastest SSD On The Market"

"Apple is around two years ahead of most of its competition."

https://9to5mac.com/2016/11/01/2016-macbook-p...

http://www.computerworld.com/article/3136714/...

Bevaka tråden