Tjena alla
Jag försöker installera Ubuntu på min gamla Powermac G5 som jag lyckats komma över till en bra peng.
Tanken är att jag ska ha den för att köra lite programmering osv med den bara för att ha det kul. Inget mer allvarligt.
Nu är dilemmat att jag inte lyckas få datorn att godta min boot sticka. Jag har en laptop (macbook pro) där stickan fungerar att boota ifrån och installera med.
Men med min power mac fungerar det inte alls. Jag har testat att köra via "vanliga" boot menyn och där dyker enbart OS x delen upp, alltså ingen EFI Boot del.
Jag har även försökt köra open firmwire boot och tvinga den att boota ifrån stickan men där får jag bara en grå skärm med förbudstecken. D.v.s. den verkar inte öppna rätt delar av stickan så att installationsdelen startar.
Alla problem jag upplever på min powermac stannar och isoleras till just den datorn.
På min macbook pro kan jag installera osv utan problem.
Det som även skiljer datorerna är att på min macbook pro kan jag partionera min "original" disk med flera partioner. Detta kan jag INTE göra på den andra datorn, den verkar låst ifrån att genomföra partionering med.
Då jag har två diskar i den avser jag att installera ubuntu på disken där inte Mac os ligger.
Hoppas ni är mycket duktigare än vad jag är i detta ...