Jag har ett nätverk hemma som börjar med en Dovado 3G-router som står för internetanslutningen, denna är ansluten till en switch med kabel där några andra enheter är anslutna med kabel, bland annat min NAS (Synology DS216). Däribland en Airport Express som skapar mitt WiFi-nätverk, till WiFi-nätverket ansluter en AppleTV och en annan Airport Express där min skrivare är ansluten med USB.
Jag har två datorer som båda ansluter till WiFi-nätet, en MacBook och en iMac. Båda datorerna har El Capitan, Macbooken är från 2010 och iMacen från 2015.
Båda datorerna har inga problem med att komma ut på internet. Min Macbook hittar skrivaren utan problem och kan skriva ut, hittar NASen och kommer ihåg den vid varje uppstart och jag kan komma åt inställningar på Airport Express enheterna med Airportverktyget. Men min iMac hittar inte skrivaren, Aiportverktyget ser ingen av Express enheterna och jag måste ansluta till NASen manuellt med ip-numret varje gång jag har startat datorn. Den hittar inte heller min AppleTV vilket Macbooken gör.
Någon som har en idé om var jag ska försöka hitta felet? Jag ser inte att inställningarna är olika i datorerna.