Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook och iMac runt den 20:e?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det ryktas om att det är fredag idag. Mycket tyder också på att det blir lördag imorgon!!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-23 01:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Det ryktas om att det är fredag idag. Mycket tyder också på att det blir lördag imorgon!!!

Ja, det är väl lördag imorgon (eller nu). Betyder det att det kan släppas en uppdatering av pb's idag? Har för mig att någon nämnde att apple har släppt nya produkter på lördagar, vilket för mig (som inte alls är insatt) låter orimligt. Men men, den som väntar väntar aldrig för länge! Eller? Jag vill switcha nu!

I en lång tråd i MacRumors forum så har vissa börjat tro stenhårt på en PB G5. Stackare, inte nog med att dom varje dag hoppas på nya PB, nu kommer dom också att bli jättebesvikna på att det inte blev någon PB G5...

Det som enligt en del talar för PB G5 är att ingen, inte ens Think Secret som brukar var bra på det, har lyckats få fram några som helst uppgifter om hur de nya PB skulle vara konfigurerade. Det enda som MacRumors egna källor fått fram är att det är 15,2 tums skärm och bakgrundsbelyst tangentbord. Annars är det helt dött. Plus att den långa tid som gått sedan Apple senast lanserade nya PB inte är rimlig om det bara är en speedbumb det handlar om. Och så det här med Year of the Notebook.

Men det finns så mycket mera som talar emot det. Det finns inga som helst ens antydningar i ryktesvärlden om att PB G5 skulle vara nära förestående. G5:an är dessutom så värmealstrande att den i nuvarande form helt enkelt inte går att sätta i en bärbar dator. Plus att Apple har nog problem att få fram G5:or till alla som beställt nya PowerMac att de knappast skulle kunna lansera en bärbar med G5. En G5:a i en PB skulle kräva en totalt omgjord PB, precis som PM G5 är helt ny invändigt jämfört med PM G4.

Jag tror fortfarande stenhårt på de som säger att en PB G5 kommer tidigast 2004. Även om jag mer än gärna har fel på den punkten så tycker jag det bara är dumt att en del nu börjar få såna idéer i skallen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 10:34

Ny vecka.
Ska vi återigen börja hoppas på nya PowerBooks?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Ny vecka.
Ska vi återigen börja hoppas på nya PowerBooks?

Ja.. jag gissar på tisdag

Jag går i ide nu. Kan ni väcka mig när de kommit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 10:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
Ja.. jag gissar på tisdag

Ja, eller runt den 20:e.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
G5:an är dessutom så värmealstrande att den i nuvarande form helt enkelt inte går att sätta i en bärbar dator./../En G5:a i en PB skulle kräva en totalt omgjord PB, precis som PM G5 är helt ny invändigt jämfört med PM G4.

Vad får dig egentligen att tro det? Vad jag har hört så ska G5:an vara svalare än G4:an och den sitter ju som bekant i en bärbar dator redan idag. Att Stationära G5:an har så oerhört stora kylflänsar och 9 fläktar är bara industridesign för att kunna ha så låg luftgenomströmmning, turbulens och hög kylning som mögligt även vid låga varvtal på fläktarna. Om jag minns rätt från en diskussion jag hade med en snubbe på WWDC så drar en G5:a som jobbar i 1.2 GHz mindre än 1/6 av energin mot när den jobbar i 2GHz. Det är på detta sätt som 2GHz:arna jobbar för att spara energi och värmeutveckling. Majoriteten av tiden ligger de bara och slaggar på 1.2 GHz. Däremot är G5:an ruggigt snabb på att tempoväxla vilket gör att processorn inom omloppet av microtempus växlar upp till 2GHz igen. Med detta i bakhuvudet så känns inte en G5:a i lite lägre klockfrekvens så främmande för portabla datorer.

[QUOTE]Plus att Apple har nog problem att få fram G5:or till alla som beställt nya PowerMac att de knappast skulle kunna lansera en bärbar med G5.[/QUOTE]

Här hållar jag dock med dig. Men även om IBM jobbar svetten ur sig för att leverera G5:or till PMG5 och Apple skulle lansera en PBG5:a så skulle det säkert ta ett tag innan de börjar leverera den nya burken. Detta i sin tur borde innebära att IBM får en liten tidsfrist att lösa de studande leveransproblemen.

[QUOTE]Även om jag mer än gärna har fel på den punkten så tycker jag det bara är dumt att en del nu börjar få såna idéer i skallen. [/QUOTE]

Jag lever inte i någon drömvärld, och jag är rädd att du faktiskt har rätt, men jag liksom du ser gärna att jag har fel i min pessimism!

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Vad får dig egentligen att tro det? Vad jag har hört så ska G5:an vara svalare än G4:an och den sitter ju som bekant i en bärbar dator redan idag. Att Stationära G5:an har så oerhört stora kylflänsar och 9 fläktar är bara industridesign för att kunna ha så låg luftgenomströmmning, turbulens och hög kylning som mögligt även vid låga varvtal på fläktarna. Om jag minns rätt från en diskussion jag hade med en snubbe på WWDC så drar en G5:a som jobbar i 1.2 GHz mindre än 1/6 av energin mot när den jobbar i 2GHz. Det är på detta sätt som 2GHz:arna jobbar för att spara energi och värmeutveckling. Majoriteten av tiden ligger de bara och slaggar på 1.2 GHz. Däremot är G5:an ruggigt snabb på att tempoväxla vilket gör att processorn inom omloppet av microtempus växlar upp till 2GHz igen. Med detta i bakhuvudet så känns inte en G5:a i lite lägre klockfrekvens så främmande för portabla datorer.

Jag var inte så tydlig i mitt inlägg, men det var egentligen inte så mycket mina åsikter utan snarare en sammanfattning av hur diskussionerna gick för och emot G5 i PowerBook just nu. Ett av argumenten var just det där med att PM G5 hade så mycket kylflänsar och fläktar. Men det stämmer ju bra att det beror på konstruktionen av hela chassit snarare än värmeutvecklingen i processorn. Jag minns att när uppgifterna om PPC 970 började komma för ett år sedan så snackades det en del om att de lite lägre klockfrekvenserna skulle bli väldigt energisnåla. Så argumentet att värmen är ett stort problem är nog inte så hållbart.

Jag har dock för mig att det har snackats om en uppdaterad version av PPC 970 som skulle komma nästa år och vara perfekt för bärbara, men det är bara ett vagt minne...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Här hållar jag dock med dig. Men även om IBM jobbar svetten ur sig för att leverera G5:or till PMG5 och Apple skulle lansera en PBG5:a så skulle det säkert ta ett tag innan de börjar leverera den nya burken. Detta i sin tur borde innebära att IBM får en liten tidsfrist att lösa de studande leveransproblemen.

Apple kommer nog att få ägna sig åt stora leveranser av PM G5 i flera månader och att i så fall lansera en PB G5 som inte kommer att kunna leveraras förrän om kanske tre månader skulle nog se illa ut, speciellt som Apple har fått kritik för just sådant flera gånger nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag lever inte i någon drömvärld, och jag är rädd att du faktiskt har rätt, men jag liksom du ser gärna att jag har fel i min pessimism!

Självklart! Och det är ju YOTN, så man vet aldrig, men jag tror inte på det. Inte ännu i alla fall. Jag är inte så insatt i exakt hur produktutveckling går till i databranschen går till, men många menar att det hursomhelst är för lite tid ännu för att Apple skulle hinna utveckla en PB G5 med allt vad det innebär av förändringar, det är ju mer än bara ett byte av processor.

Ja ja, imorgon är det tisdag igen och vem vet, kanske kommer det en ny PB G4 då i alla fall...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har dock för mig att det har snackats om en uppdaterad version av PPC 970 som skulle komma nästa år och vara perfekt för bärbara, men det är bara ett vagt minne...

Det du syftar på är nog 90nm varianten av G5:an som ryktas komma i början av nästa år.

jag hoppas på ny ibook med PPC 750GX, inbyggd airport, längre batteritid, ny superliten design, etc.
något i den här stilen:
sony PCG-U101

Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
jag hoppas på ny ibook med PPC 750GX, inbyggd airport, längre batteritid, ny superliten design, etc.
något i den här stilen:
sony PCG-U101

Det vore grymt fräckt! Sån skulle jag gärna ha. (Fast AirPort har ju alltid varit inbyggt, faktiskt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 23:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
jag hoppas på ny ibook med PPC 750GX, inbyggd airport, längre batteritid, ny superliten design, etc.
något i den här stilen:
sony PCG-U101

Shit, den var överjävligt snygg!
Synd bara att det är en PC...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 10:44

Idag är det tisdag och Now shipping har flyttats ned till förmån för Macromedia-produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 10:48

Jehepp. Då kommer det mao inte att hända ngt på minst en vecka. Inte försvinner en helt ny puff samma dag som den introducerats.

Ser ut som om man får vänta till paris-expot med hårdvarunyheter... *sob* *sob*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 10:50

Nu är den här veckan förstörd också.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-08-26 11:00

Faan vad surt det känns... vi får vänta ihjäl oss. Själv har jag suttit med datorpengar på fickan sedan slutet av maj men väntat pga att jag vill se nya 15" innan jag bestämmer mig för en 12" eller 15".

Om det nu blir Paris som gäller när är det då? Hoppas att de i så fall har planerat ngt extra, då menar jag verkligen extra. Känns som en liten speedbump och ngt mer är för lite efter så lång väntan, fler som håller med?

Jag tror att en G5 är uteslutet men skulle givetvis välkomna detta. Vad finns det för andra grejer som skulle kunna komma som nyheter i PB:arna?

Snart gråter jag, för att väntan är så frustrerande, när jag för en gångs skull sitter på pengarna...

JAG VILL SWITCHA NU, INTE OM 100 ÅR eller en månad!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
JAG VILL SWITCHA NU, INTE OM 100 ÅR eller en månad!

Köp dig en Mac då. Det kommer alltid att komma nya maskiner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Om det nu blir Paris som gäller när är det då?

Apple Expo i Paris hålls den 16-20 September, kolla 99mac-kalendern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Shit, den var överjävligt snygg!
Synd bara att det är en PC...

mjo, men en sån med *bsd/linux vore nåt.
men hellre en ny fantasi-ibook såklart.

  • Medlem
  • 2003-08-27 00:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Faan vad surt det känns... vi får vänta ihjäl oss. Själv har jag suttit med datorpengar på fickan sedan slutet av maj men väntat pga att jag vill se nya 15" innan jag bestämmer mig för en 12" eller 15".

Om det nu blir Paris som gäller när är det då? Hoppas att de i så fall har planerat ngt extra, då menar jag verkligen extra. Känns som en liten speedbump och ngt mer är för lite efter så lång väntan, fler som håller med?

Jag tror att en G5 är uteslutet men skulle givetvis välkomna detta. Vad finns det för andra grejer som skulle kunna komma som nyheter i PB:arna?

Snart gråter jag, för att väntan är så frustrerande, när jag för en gångs skull sitter på pengarna...

JAG VILL SWITCHA NU, INTE OM 100 ÅR eller en månad!

Vad som skulle motivera väntan vore ett Radeon Mobility 9600 grafikkort.
Kungen av mobil grafikprestanda och äter alla andra ATi-chip och nVidia dtio till frukost.

/hpe

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-08-27 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Köp dig en Mac då. Det kommer alltid att komma nya maskiner.

Visst skulle jag kunna göra det... men jag vill ju inte köpa en nu och se en uppdatering/ny om ett par veckor! Du måste väl ändå förstå min frustration?!

Jag kom på en sak jag *verkligen* skulle vilja se i nya modeller: Att Apple återinför dockningstationen! Jag fattar inte att inte fler saknar det, Apples PowerBook Duo var ju hur smidigt som helst.

Varje gång jag kopplar in min iBook här hemma så är det en sladd till högtalarna, en USB-sladd för tangentbord och mus, en sladd för extern skärm, en fw-sladd för extern hårddisk och så förstås elsladden. Då har jag ändå trådlöst nät, annars skulle jag behöva en ethernetkabel också. Det är ett himla pillande varje gång och jag kan knappast vara ensam om detta.

Jobs, hör min bön, återinför dockningsbara datorer!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-27 23:29

Jag har hört att det ska komma nya powerbooks, så länge Apple finns kommer de med nya....jag vet, det låter otroligt!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-27 23:39

Det är väl kanske inte så troligt att det blir G5 i de nya kraftböckerna men en sak är säker att varje vecka som går kommer vi närmare den första lanseringen av G5 i bärbart. Det skulle inte helt förvåna mig om man visar upp en modell (15" ?) som är utrustad med G5 men som inte kommer att kunna levereras förrän 2-3 mån efter presentationen av produkten (ungefär som 2 X 2 Ghz G5 alltså). Alltså visa upp den i Paris och leverera ut sent november eller december.

Varför skulle det annars dröja så lång tid innan man visade upp 15" PB med endast en ny revision av G4, lite större skärm, FW 800 och USB 2??

Näää, den här låååånga utdragna processen luktar skumt tycker jag. Det är nåt på gång, tror jag.

Att det inte läckt ut så mycket information kan ju vara en direkt konsekvens av Apple allt hårdare nypor med personal, utvecklare och underleverantörer. Vi vet ju att en ny PB finns i röret. Frågan är om den har en G4 eller G5 under skalet....?

Jag är skeptisk till PB G5 än så länge, det finns andra tänkbara skäl till att Apple inte lanserat nya PB ännu:

1. Problem med att få rätt processorer i rätt mängder från Motorola.
Känns bekant eller hur? Den version av G4 som diskuterats som trolig i PB är en ny version och Motorola har ju knappast ett bra rykte när det gäller att få fram nya processorer.

2. Apple vill vänta ut försäljningen av nuvarande lager.
Har hänt många gånger tidigare. T.ex. i våras när alla väntade på en ny iPod, men det drog ut på tiden lite till och lite till och lite till... Det sas efteråt att det var för att vänta ut försäljningen av existerande iPod vill jag minnas.

3. Jobs bestämde sig för att han ville ha nåt fräckt att göra One More Thing™ av i Paris.
Vore väl inte helt otroligt heller.

Men om det dröjer ytterliggare nån månad innan vi får se nya PB, då kanske jag mjuknar inför tanken på PB G5...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-28 09:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
[B]Jag är skeptisk till PB G5 än så länge, det finns andra tänkbara skäl till att Apple inte lanserat nya PB ännu:

1. Problem med att få rätt processorer i rätt mängder från Motorola.
Känns bekant eller hur? Den version av G4 som diskuterats som trolig i PB är en ny version och Motorola har ju knappast ett bra rykte när det gäller att få fram nya processorer.

Nä, men om problemena är så stora med Motorola att det leder till att hela omsättningscykeln för hårdvara rubbas kanske man är mer frestad att hoppa över dom och gå direkt på nästa generation med IBM som leverantör. Skulle väl kunna vara lika troligt.

Citat:

2. Apple vill vänta ut försäljningen av nuvarande lager.
Har hänt många gånger tidigare. T.ex. i våras när alla väntade på en ny iPod, men det drog ut på tiden lite till och lite till och lite till... Det sas efteråt att det var för att vänta ut försäljningen av existerande iPod vill jag minnas.

Men lagret av PB har ju varit sjunkande ända sen i somras och är efter vad jag förstår slut på 15"-maskinen. Alltså kan det inte vara det man väntar på..

Citat:

3. Jobs bestämde sig för att han ville ha nåt fräckt att göra One More Thing™ av i Paris.
Vore väl inte helt otroligt heller.

Nej, det är väldigt troligt, men då hamnar vi ju i mitten av september för lanseringen. Lägger man då på ett par månader är det väl inte helt orealistiskt med en 15" G5 och till att börja med speedbumpade 12" och 17".

Citat:

Men om det dröjer ytterliggare nån månad innan vi får se nya PB, då kanske jag mjuknar inför tanken på PB G5...

Jo, precis, visst är det troligast med G4 PB men ju mer tiden går lutar det åt att man inte tänker nöja sig med bara en uppsnabbad G4 PB med aluchassi. Det blir ju lite av en antiklimax i så fall även om den skulle ha lite större skärm, bättre grafikkort, USB 2 och FW 800.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Nä, men om problemena är så stora med Motorola att det leder till att hela omsättningscykeln för hårdvara rubbas kanske man är mer frestad att hoppa över dom och gå direkt på nästa generation med IBM som leverantör. Skulle väl kunna vara lika troligt.

Jo, men det förutsätter att dagens G5 passar bra i bärbara och att Apple hunnit utveckla moderkortet och allt annat för att passa i en bärbar (tänk på att i PM G5 så är i princip allting nytt, däri ligger mycket av den ökade prestandan). Motorola hade ju stora problem med G4:an i flera år, men det var först i våras Apple äntligen hade ett alternativ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Men lagret av PB har ju varit sjunkande ända sen i somras och är efter vad jag förstår slut på 15"-maskinen. Alltså kan det inte vara det man väntar på..

Ok, jag har inte kollat upp lagerstatusen, jag vet bara att Apple nuförtiden är mån om att inte ha för stora lager.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Nej, det är väldigt troligt, men då hamnar vi ju i mitten av september för lanseringen. Lägger man då på ett par månader är det väl inte helt orealistiskt med en 15" G5 och till att börja med speedbumpade 12" och 17".

Det är väl inte helt omöjligt. Men Apple kan, å andra sidan, också producera nya PB för fullt just nu och så får Jobs det stora nöjet att säga "...and it's available RIGHT NOW!" i Paris.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Jo, precis, visst är det troligast med G4 PB men ju mer tiden går lutar det åt att man inte tänker nöja sig med bara en uppsnabbad G4 PB med aluchassi. Det blir ju lite av en antiklimax i så fall även om den skulle ha lite större skärm, bättre grafikkort, USB 2 och FW 800.

Ja det är väl alla dessa diskussioner om PB G5 som verkligen kommer att göra det till ett antiklimax

En annan sak: Det påstods i rykteskretsar att PB 12" inte var färdig för uppdatering samtigt som 15" och 17". En ny PB 12" skulle komma i september istället. Kan det inte vara så att Apple väntar in PB 12" för att få uppdatera alla tre modellerna samtidigt?

Enligt macnews.net.tc kommer det att sitta PowerPC 7455 B i de nya PowerBöckerna och inte PowerPC 7457, därav 1,25GHz istället för 1,33GHz som det rycktats om förut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Varje gång jag kopplar in min iBook här hemma så är det en sladd till högtalarna, en USB-sladd för tangentbord och mus, en sladd för extern skärm, en fw-sladd för extern hårddisk och så förstås elsladden. Då har jag ändå trådlöst nät, annars skulle jag behöva en ethernetkabel också. Det är ett himla pillande varje gång och jag kan knappast vara ensam om detta.

Hallå Norrland! Kolla upp BookEndz! Det är ju precis vad du behöver. Min fru har nåt liknande till sin Compaq på jobbet också. En slags "MiniDock" (som ju också fanns till PowerBook Duo). Den är dyr (159 dållar) men bra, men naturligtvis blir det ju lite störigt med en dockningsstation som sitter som en stor klump på vänster sida. Det passar sig liksom bättre på en TiBook.

Men du, känns det inte lite onödigt att ha trådlöst nätverk när man kör Ext HD och skärm? För att inte tala om högtalare. Och mus. Och elsladd. 8-)

Men jag håller faktiskt med dig - det var grymt koolt att mata in Duon och ett gott ljud när den "sögs" in som en frontmatad VHS...

Senast redigerat 2003-08-28 15:58
Bevaka tråden