Hej igen!
Har provat att köra target disk mode men hennes dator dyker inte upp på min.
Har forskat vidare och installerat diskwarrior på min dator för att se om det programmet kan lösa felet. Faktum är att hårddisken i hennes dator bara är en månad gammal då jag bytte till en OWC Aura. Det jag dock inte gjorde var att köra en ren installation utan valde att installera från en timemachine-kopia och det är detta som jag tror är grunden till felet. Den säkerhetskopian finns kvar, MEN, hon har gjort 4 fotoböcker sedan detta och lagt enormt många timmar på det. Så det är vad jag försöker rädda.
Visst skulle det kunna vara hårdvaran men då hade den förmodligen inte dykt upp, samt att apples hardware-test visar noll fel.
Problemet när jag kör diskwarrior är att jag inte kan ersätta directoryn då programmet säger att disken är låst.
Så ny fråga: Hur kan jag låsa upp den med hjälp av disk utility eller terminal? Enligt den här bilden ska det finnas ett "Unlock"-alternativ i disk utility men denna syns inte för mig: http://www.jonathanfischer.net/public/images/...
Kör jag diskinfo så ser jag följande:
Writable: No
Is encrypted: No
Journaled: No (dock är disken formaterad enligt "OS Extended (Journaled)".
En annan märklig sak är att disk utility hävdar att hårddisken är 100% full, något som inte stämmer.
Mycket info nu men ni får gärna forska vidare i lösningar på ovan problematik kring låsningen.
Tack på förhand!