Ska nu byta ut en iPhone4S 16GB mot en iPhone SE 64 GB.
iPhone4S har hängt med sedan 2012 och har aldrig återställts eller ominstallerats sedan den köptes.
Tänkte först göra en "clean start", men vill helst slippa att manuellt lägga in alla uppgifter till mina 6 imap-e-postkonton.
På Macarna läggs ju dessa mailkonton till automatisk på en ny dator när jag loggar in med mitt AppleID/CloudID och sedan synkas all mail automatisk med innehållet på mailservrarna (imap).
Kom sedan på att det vore bra att få in gamla sms/iMessage och bilder på den nya iPhone SE. Och 1,5 GB med musik. Men det är inte superviktigt.
Viktigast att jag får starta med en ny fräsch iPhone. Apparna hade jag tänkt ladda hem en efter en.
Så. Om jag gör en backup via iTunes på min Mac och sedan återställer denna backup på min nya iPhone SE - finns det någon risk att "en massa under-åren-hopsamlad-(system)skräpfiler" då följer med in på den nya SE'n?
Vi pratar inte om bilder, musik och dylika filer jag själv lagt in. På Macarna är det ju stor skillnad efter en omformatering.
Övriga delar som kontakter, kalender, anteckningar synkas enkelt då man loggar in på appleid/icloud.
Så mina frågor är:
1. Är det bättre att göra en "Clean start" på en iPhone SE vs återställa en backup från iPhone4S?
Någon som har erfarenhet om det är någon skillnad? Eller för iPhonen bara över informationen, medan själva iOS i sig är rent och fräscht?
2. Kan man "återskapa" enbart mailinställningarna (synkningen görs via imap ändå) på något vis om man väljer en "clean start"?
3. Går det att välja att "återskapa"/överföra bara gamla sms/imessage-meddelanden?
Ledsen om denna frågeställning tagits upp tidigare - men sökte och hittade ingen liknande tråd.
Tack på förhand.