Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crashplan, otroligt långsam uppladdning

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-16 19:45
Ursprungligen av keptang:

Det går säkert upp och ner, låg på 6-7Mbps upp när jag körde CrashPlan. Men har ersatt det med Duplicati och Amazon Drive.

Även jag har strul med CP, dels för att jag sitter på långsam ADSL.
Hur stabil är Duplicati 2.0 Preview?
Är Amazon Drive Unlimited verkligen obegränsad? <10TB bilder/film (ej ripp/piratat), faller det inom rimlighetsramen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-16 20:33

Hej.
Finns det någon mer ställe som man kan läsa om kopplingen från Dupplicity till Amzone Drive.
För söker testa på Synology NAS men jag får inte till det.
Vart hittar jag min "Enter a Backup destination URL"

Ursprungligen av reboot81:

Även jag har strul med CP, dels för att jag sitter på långsam ADSL.
Hur stabil är Duplicati 2.0 Preview?
Är Amazon Drive Unlimited verkligen obegränsad? <10TB bilder/film (ej ripp/piratat), faller det inom rimlighetsramen?

Har fungerat klockrent sen jag gick över till Duplicati+Amazon Drive, inte ett enda problem. Har naturligtvis provat att återställa och det fungerar perfekt.

Har 4-5 månader kvar på CP, men stängde ner det när jag fick upp denna lösning.

Ser inga problem med det, jag har "bara" 2TB där just nu.

Använder det även för fotouppladdning (med appen i telefonen) och lite random synklagring, synkar upp min OneDrive dit t.ex. så det även är backup på den osv..

Ursprungligen av Johan G:

Hej.
Finns det någon mer ställe som man kan läsa om kopplingen från Dupplicity till Amzone Drive.
För söker testa på Synology NAS men jag får inte till det.
Vart hittar jag min "Enter a Backup destination URL"

I Duplicati, klicka på AuthID så får du logga in på Amazon Drive så får du nyckeln.
I Synology (Hyper Backup) så sker det när du väljer Amazon Drive som din destination, du loggar in och får bekräfta kopplingen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-17 08:23
Ursprungligen av keptang:

Har fungerat klockrent sen jag gick över till Duplicati+Amazon Drive, inte ett enda problem. Har naturligtvis provat att återställa och det fungerar perfekt.

Har 4-5 månader kvar på CP, men stängde ner det när jag fick upp denna lösning.

Ser inga problem med det, jag har "bara" 2TB där just nu.

Använder det även för fotouppladdning (med appen i telefonen) och lite random synklagring, synkar upp min OneDrive dit t.ex. så det även är backup på den osv..

I Duplicati, klicka på AuthID så får du logga in på Amazon Drive så får du nyckeln.
I Synology (Hyper Backup) så sker det när du väljer Amazon Drive som din destination, du loggar in och får bekräfta kopplingen.

Tack för tipset.
Ska ta och testa.

Även jag kör Crashplan från min Nas.

Men denna lösning verkar mycket smidigare och snabbare samt billigare.

Möjligt att det kommer mer frågor vartefter i ämnet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-17 08:32

Hej igen.
Är redan tillbaka.

Min fråga är jag i rätt ruta för jag hittar inte alternativet som du anger.
Skärmdump
Möjligt att något har hänt under installationen.

Några tips på problem lösning emot tages tacksamt.

Ursprungligen av Johan G:

Hej igen.
Är redan tillbaka.

Min fråga är jag i rätt ruta för jag hittar inte alternativet som du anger.
Skärmdump
Möjligt att något har hänt under installationen.

Några tips på problem lösning emot tages tacksamt.

Välj Storage Type = Amazon Cloud Drive.

Så här kan det sen se ut, ange "Path on server" där backupen ska hamna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-17 09:13
Ursprungligen av keptang:

Välj Storage Type = Amazon Cloud Drive.

Så här kan det sen se ut, ange "Path on server" där backupen ska hamna.

Jag måste be att få tacka för det snabba svaret.

Det ser rätt så enkelt ut.
Tack för bilderna.

Men tyvärr så har jag inte dessa alternativ i list rutorna.
Rutorna är bara vita och inget att välja.

Har läst lite på nätet att det kan vara mono som problemet.
Vad tror ni?

Ursprungligen av Johan G:

Har läst lite på nätet att det kan vara mono som problemet.
Vad tror ni?

Kan nog vara, kika i deras forum så kanske lösningen finns där; https://groups.google.com/forum/#!forum/dupli...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-17 20:02
Ursprungligen av keptang:

Kan nog vara, kika i deras forum så kanske lösningen finns där; https://groups.google.com/forum/#!forum/dupli...

Hej igen.

jag har sett att det fins två olika mono paket att ladda ner.

Paket ett Synology Mono beta version 4.2.1-0088 Status körs Duplicati startar men jag får bara vita flervals rutor.
Paket två SynoCommunity beta version 4.6.2.7-8 Status körs Duplicati vill inte starta.

Nu kommer jag inte längre , har nog kört fast.

Någon som har några ideer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-19 14:09
Ursprungligen av keptang:

Det går säkert upp och ner, låg på 6-7Mbps upp när jag körde CrashPlan. Men har ersatt det med Duplicati och Amazon Drive.

Jag testkörde Amazon Drive lite nu i helgen. Körde ett antal restores, på enstaka filer á 100MB samt 300MB. Alla restores resulterade i ganska precis samma hastighet - 25 Mbit/s. Det är alltså ca åtta gånger snabbare än Crashplan.

OBS! Jag körde då med Arq. Har du testat Arq? Var skulle vara fördelen med att köra Duplicati istället? Förutom att Duplicati är gratis då.

Ursprungligen av zinned:

Jag testkörde Amazon Drive lite nu i helgen. Körde ett antal restores, på enstaka filer á 100MB samt 300MB. Alla restores resulterade i ganska precis samma hastighet - 25 Mbit/s. Det är alltså ca åtta gånger snabbare än Crashplan.

OBS! Jag körde då med Arq. Har du testat Arq? Var skulle vara fördelen med att köra Duplicati istället? Förutom att Duplicati är gratis då.

Lysande, kul.
Ser ingen skillnad, har dock inte provat Arq, får ta och göra det och se hur det känns!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-19 14:57
Ursprungligen av keptang:

Lysande, kul.
Ser ingen skillnad, har dock inte provat Arq, får ta och göra det och se hur det känns!

Visserligen lite fel tillvägagångssätt av mig för test av restore. Hade varit bättre att testa vad 10 000 filer á 10 KB skulle ta...får ta o göra det också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-19 22:06
Ursprungligen av keptang:

Lysande, kul.
Ser ingen skillnad, har dock inte provat Arq, får ta och göra det och se hur det känns!

Gjorde nytt test nu. Tog 1000 st kopior av samma fil, totalt ca 100 MB, och backade upp dem med Arq till Amazon Drive. Samma sak gjorde jag med 10 st kopior av en annan fil på 10 MB, också totalt ca 100 MB.

Det tog 150 sekunder att göra en restore på de 1000 filerna som utgjorde 100 MB totalt. En snitthastighet på nästan 7 Mbit/s.
Det tog 40 sekunder att göra en restore på de 10 filerna som utgjorde 100 MB totalt. En snitthastighet på 25 Mbit/s.

Jag visste att det skulle vara skillnad, fler filer kräver alltid mer tid, men att det skulle ta mer än 3,5 ggr så lång tid med mindre filer trodde jag inte. Men, fortfarande dubbelt så snabbt som Crashplan. Jag ska nu testa Duplicato men det får bli imorgon kväll

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-20 00:54

Slog till på ett år på Amazon Drive Unlimited, primärt för att använda som molnlagring av säkerhetskopior.
60USD per år är nästan 600 svenska kronor.

Tidigare har jag kört Crashplan, vilket har fungerat – snabb support och alla funktioner man kan önska sig.
Jag skriver ”har”, och syftar på tiden när jag hade 60Mbit upp. Nu har jag ADSL med 0,8 Mbit upp, men det är inte det som är det största problemet. Det är när appen får för sig att ”synkronisera”. Ett process som för mig med 2TB lagrade görs mer än att faktiskt ladda upp. Så om appen synkroniserar i 18 timmar per dygn, så har den bara 6 timmar på sig all aktivt ladda upp. Min backup behöver gå 23:00-17:00, inte tvärt om.
Sen att Crashplan inte förbättrat sin app GUI-mässigt på flera år gör inte saken bättre.

Amazon Drive Unlimited ligger som en app uppe i menyfältet, och som en genväg i Finder. Lite som Dropbox. Några delningsfunktioner existerar inte alls i Finder, men det går skapa länkar om man loggar in och bläddrar bland filerna i webbläsaren. Ungefär som Dropbox, men betydligt mindre funktioner. Bl.a. har man inga versioner av filer. 30 dagars papperskorg online finns. Lite segt ibland – en liten bild tog 4 minuter innan den dök upp på hemsidan bland filerna från att jag skapat den i Finder. I bilderna ”Photos & Videos” på hemsidan syntes den direkt. Skumt. Amazon Drive är till stor del fokuserat på lagring av bilder och video, och tjänsterna online för dessa är klart godkända.

Smidigt är att man kan ladda upp filer till sin Amazon Drive via appen, samt ladda ner – både utan att blanda in synkning. Appen ger enklare status på upp/ner -laddning, synkning och fel. Plus att man kan stänga av uppladdning av dolda filer, vilka ofta endast är till nytta för Finder och helt ointressanta ur backupperspektiv.

Ska man förvara dyrbarheter på Amazon så är det dags att aktivera tvåfaktorsautentisering om man inte gjort det tidigare.

Duplicati provkörs, hur det fungerar finns att läsa här om man är intresserad. En smart grej är att den skickar upp packade arkiv, standardstorlek är 50MB. 10000 filer på tillsammans 196MB ger alltså 3x50 + 1x46. Ska man ha ut/ner en fil på 10kB så blir det till att ladda ner alla 4 filer vad jag förstår.

Provkör även en klient på min QNAS.

En sak man bör tänka på är att stänga av synkningen av de mappar dit man säkerhetskopierar med Duplicati om man använder desktopklienten…

En fråga jag har, är hur jag kan nyttja snabb fiberuppkoppling på annan plats (jobb/vänner) för att tanka upp 2TB från min stationära dator. Med ADSL kommer det ta två år om uppladdningen är igång 18h/dygn. Har bärbar dator med <1TB som kan lämnas kortare perioder på annan plats. Idéer? Lejonparten av datan är bilder som ej kommer modifieras någon gång.

  • Medlem
  • 2016-12-20 08:53

Ni som kör Duplicati på mac, vilken klientversion använder ni? 1.3.4 var ganska sunkig (designat 1990) och 2.0.35 (?) begriper jag mig inte på riktigt vid en snabbkoll.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-20 09:34
Ursprungligen av Baron:

Ni som kör Duplicati på mac, vilken klientversion använder ni? 1.3.4 var ganska sunkig (designat 1990) och 2.0.35 (?) begriper jag mig inte på riktigt vid en snabbkoll.

2:an. Vad är oklart?
Programikon uppe i menyraden, backupmotor som nås via webbgränssnitt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 09:42

Jag har inte installerat Duplicati och det känns faktiskt som det inte kommer bli aktuellt. Det känns som om antalet felkällor kan bli för många då appen i sig känns gammal samt att det krävs en del påhängsmjukvara för att använda den. Jag lär nog hålla mig till Arq, köpa den fär $50 eller $80 inkl. livstids uppdateringar.

  • Medlem
  • 2016-12-21 00:02
Ursprungligen av reboot81:

2:an. Vad är oklart?
Programikon uppe i menyraden, backupmotor som nås via webbgränssnitt.

Den synkar jättelänge men jag ser inget i Driven.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-21 20:44
Ursprungligen av Baron:

Den synkar jättelänge men jag ser inget i Driven.

Varken på datorns drive eller på webben?

Ursprungligen av reboot81:

En fråga jag har, är hur jag kan nyttja snabb fiberuppkoppling på annan plats (jobb/vänner) för att tanka upp 2TB från min stationära dator. Med ADSL kommer det ta två år om uppladdningen är igång 18h/dygn. Har bärbar dator med <1TB som kan lämnas kortare perioder på annan plats. Idéer? Lejonparten av datan är bilder som ej kommer modifieras någon gång.

Med Duplicati ska du kunna göra det. Har inte provat det själv än, men vad jag läst mig till så ska det gå fint att göra så.

edit: Från utvecklaren; "Yes, if the source folders are the same, (and the password), then yes, you should be able to continue a backup if you change servers.
If you copy the database, you are more likely to have the right setup, but Duplicati is designed to work without the database."

  • Medlem
  • 2016-12-22 13:09
Ursprungligen av reboot81:

Varken på datorns drive eller på webben?

Nä. Testar Arq nu i stället. Också ganska långsam imho.

Testkör Duplicati mot Google drive. Laddade upp 70 GB på 2 dagar. Ska testa att återställa till en lokal disk nu. Jag har 20/5 MBit/s koppling så det lär ta veckor att göra en full backup.
Där jag bor kan jag få 1000/1000 MBit/s till det facila priset av 12500:- per månad. Tror jag håller mig med 800:- per lånad med
Långsam koppling.:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-22 15:43
Ursprungligen av hummel:

Testkör Duplicati mot Google drive. Laddade upp 70 GB på 2 dagar. Ska testa att återställa till en lokal disk nu. Jag har 20/5 MBit/s koppling så det lär ta veckor att göra en full backup.
Där jag bor kan jag få 1000/1000 MBit/s till det facila priset av 12500:- per månad. Tror jag håller mig med 800:- per lånad med
Långsam koppling.:-)

800 kr/mån för 20/5? Var bor du? Långtbortidyrastistan?

Abu Dhabi. Vi ha dock sand, sol och värme. Visst det har börjat krypa ner under 30° ibland
Landet har en stor operatör som är statlig, Etisalat. Ingen är nöjd med deras service, känns det igen?
Jag har fiber in i lägenheten som är begränsad...

www.etisalat.ae

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-30 12:46

Äntligen har BBB sparkat igång vår 250/100 Mbit/s fiberförbindelse i vår förening.

Att backa mot Amazon Drive går givetvis ännu bättre nu än tidigare, just nu ligger jag stadigt kring 100-120 Mbit/s upp mot Amazon.

Ursprungligen av zinned:

Äntligen har BBB sparkat igång vår 250/100 Mbit/s fiberförbindelse i vår förening.

Att backa mot Amazon Drive går givetvis ännu bättre nu än tidigare, just nu ligger jag stadigt kring 100-120 Mbit/s upp mot Amazon.

Samma resultat som mig med 250/100 från BBB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-30 13:01
Ursprungligen av keptang:

Samma resultat som mig med 250/100 från BBB.

Gytt

Dock har jag ett annat problem (kanske egentligen kan tas i PM med dig eller annan tråd) och det är att jag genom min Asus RT-AC66U inte lyckas få mer än ca 170 Mbit nedströms. BBB levererar tydligen en rätt bra router annars, en Technicolor TG799vac Xtream som jag precis hämtade ut. Dock vill jag ju helst köra min egen Asus där allt är rätt konfat redan med portar etc samt att den är uppsatt på väggen där den ska vara och alla kablar är dolda.

Tips?

Ursprungligen av zinned:

Gytt

Dock har jag ett annat problem (kanske egentligen kan tas i PM med dig eller annan tråd) och det är att jag genom min Asus RT-AC66U inte lyckas få mer än ca 170 Mbit nedströms. BBB levererar tydligen en rätt bra router annars, en Technicolor TG799vac Xtream som jag precis hämtade ut. Dock vill jag ju helst köra min egen Asus där allt är rätt konfat redan med portar etc samt att den är uppsatt på väggen där den ska vara och alla kablar är dolda.

Tips?

Inga direkta tips tyvärr.
Får själv 265Mbit/s (med rätt mkt trafik igång) ner både via kabel och mobiltelefon.

AC56U med Merlin firmware, http://asuswrt.lostrealm.ca/
Kanske kan vara något om du inte redan kör det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-30 14:36
Ursprungligen av keptang:

Inga direkta tips tyvärr.
Får själv 265Mbit/s (med rätt mkt trafik igång) ner både via kabel och mobiltelefon.

AC56U med Merlin firmware, http://asuswrt.lostrealm.ca/
Kanske kan vara något om du inte redan kör det.

Jag kör också Merlin på min, version 378.55.

  • Medlem
  • 2017-01-04 08:16
Ursprungligen av zinned:

Jag har inte installerat Duplicati och det känns faktiskt som det inte kommer bli aktuellt. Det känns som om antalet felkällor kan bli för många då appen i sig känns gammal samt att det krävs en del påhängsmjukvara för att använda den. Jag lär nog hålla mig till Arq, köpa den fär $50 eller $80 inkl. livstids uppdateringar.

Jag köpte just livstids-Arq, kör den mot Amazon Drive.
Crashplan är fortfarande inte i närheten av att vara färdig ens med den första uppladdningen av den första disken av två.

Bevaka tråden