iCloud är inte ren fillagring utan utrymme för allt som rör ditt digitala liv: säkerhetskopior av telefonen, nyckelring, kalendrar, kontakter, programinställningar, dokument, bilder, musik etc. Sen finns det iCloud Drive som är precis som Dropbox - en filsynkningstjänst.
iCloud är det som håller dina Appleprylar i synk.
Du ser inte allt som lagras på iCloud då du inte behöver se allt. Behöver du kika i motorrummet på bilen för att bilen ska utföra sin uppgift: att ta dig från plats A till plats B. Samma med iCloud. Det är smörjoljan som håller ditt digitala Apple liv i rörelse.
Vill du verkligen kika in under motorhuven så kör aPlainCloud. (Man kan se en del, inte allt. Precis som att du inte kan se alla inställningsfiler på Dropbox eller alla filer som tillhör din gmail).
När du kör bilen från A till B, så frågar den inte om det är ok att kylaren startar, eller att den kollar kvalitén på bränslet innan den förbränner den.
Mail i iCloud är en gratis mailtjänst som erbjuds alla iCloudanvändare. Den nyttjar iClouds lagringsutrymme. Varför använda iCloud-mailen? Det finns andra tjänster som är gratis och har fler funktioner.
Jag klickade i och ur bocken, märkte ingen skillnad. (Förutom att jag inte kom åt kontot i Mail-appen). Har bara 18 mail på det kontot så jag vet inte hur jag skall se någon skillnad.
Om man måste ha iCloud? Nej. Man måste inte ens ha en iPhone. Men att köra en iPhone utan iCloud tycker jag är korkat och bortkastade pengar på en fin telefon som man inte kan utnyttja till fullo. Jag anser att det just är iCloud som gör min iPhone till den bästa mobilen.