Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på iMac g3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-20 21:52

Hej!
Kan jag installera OS X (medföljde min Powerbook g4) på min iMac g3 av 1999 års modell? Jag menar, det står ju på skivorna att de är för g4, betyder det att g3 inte klarar av dem?
Tycker det är så trist att bara köra OS 9 på den stationära.

/lollo

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 22:25

Problemet är skivan för PB G4 känner av om det är rätt maskin att installera.
Är det annan dator (olika modeller) så vägrar skivan installera.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-20 23:10

Ska nog inte vara några problem. Os9 var grinig när det gällde modeller, men osx brukar inte klaga.

Jag kör själv osx på iMac G3 500 utan problem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 23:20

Jag menar alltså skivan som följde med PB G4 är hårdvarulåst till denna.
Men om man köper OSX av en butik, alltså OSX 10.2 kartong. Den går att installera på G3, G4 modellerna.

Det du måste göra innan du ens försöker installera osx på en gammal imac är att uppgradera firmware, annars kommer skärmbilden bli förvrängd och du kommer behöva skicka in datorn för reparation.

• Medlem
  • 2003-08-21 15:48

Jag har iaf installerat från både en 10.1 skiva från en iBook och en 10.2 skiva från en G4 på en iMac 500.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-22 15:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Jag menar alltså skivan som följde med PB G4 är hårdvarulåst till denna.
Men om man köper OSX av en butik, alltså OSX 10.2 kartong. Den går att installera på G3, G4 modellerna.

Detta är en myt. Skivorna är inte hårdvarulåsta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 22:29

Det kan inte vara en myt!

Hur förklarar du då att jag inte kan installera en PMG4-skiva med 9.1 på en iMac G3 eller PM8600? Eller tvärtom?

Hårdvarulåst vet jag inte riktigt om man kan kalla det.
En iMac-skiva kan bara installera startfiler till en iMac, om det inte är en sån maskin, så vägrar den installera. Samma gäller för alla modeller. Däremot har jag lyckats installera en skiva till en senare iMac G3-modell på en tidigare modell.

Fast, det förstås, det kanske inte gäller skivor med Mac OS X som följde med...
Men det tror jag nog det gör.

• Oregistrerad
  • 2003-08-24 22:39

os9 var specifikt för maskiner - OSX är det inte (mig veterligen)

os9 gick inte installera på en maskin och flytta disken (om det inte var samam modell) - OSX går (men blir kanske inte optimalt)

Och som sagt - glöm inte FW uppgraderingen av iMac:en (olika för olika modeller) : och gör det under os9

• Medlem
  • 2003-08-26 20:46

Det här med att uppdatera FirmWare... Jag har gjort det några gånger under årens lopp, men det var ett tag sen nu.
Hur vet jag om jag har den senaste uppdateringen och var hämtar jag den? (jag har os 9.1)

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av lollo
Det här med att uppdatera FirmWare... Jag har gjort det några gånger under årens lopp, men det var ett tag sen nu.
Hur vet jag om jag har den senaste uppdateringen och var hämtar jag den? (jag har os 9.1)

Gå till apple.com och support och sök på firmware...
där finns ett mycket bra dokument som beskriver how to and how to not och allt du behöver veta, jämte nerladdningsbar firmware

EDIT:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117
och (antar jag)
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384

1
Bevaka tråden