Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så spelar du dina gamla favoritspel

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av star-affinity:

Får se om jag förstått dig rätt…

Om man exempelvis har en Super Nintendo med Super Mario World hemma och när man åker till mor och far över julen tycker man det är för bökigt att ta med den, så man spelar Super Mario World på en Super Nintendo-emulator (rullandes på Mac, Window eller Linux) där så är det alltså inte okej (rent moraliskt) menar du?

Min åsikt är att det är inte okej. Så du har förstått helt rätt.

Ursprungligen av Borttaget:

Min åsikt är att det är inte okej. Så du har förstått helt rätt.

Alright.

Har lite svårt att förstå att man tycker det är fel rent moraliskt så länge "den riktiga enheten" inte används samtidigt som man emulerar den på ett ställe på annat håll.

Du menar att man bör köpa en konsol till om man inte orkar hålla på att packa ned och packa upp den enda man har?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av star-affinity:

Alright.

Har lite svårt att förstå att man tycker det är fel rent moraliskt så länge "den riktiga enheten" inte används samtidigt som man emulerar den på ett ställe på annat håll.

Du menar att man bör köpa en konsol till om man inte orkar hålla på att packa ned och packa upp den enda man har?

Till att börja med ser jag inte problemet med att ta med den första och enda maskinen man har.

Men är lättja din väg så visst. Packa ner spelkasetten och ha en extra maskin var du nu än åker

Min NES och SNES åkte med många ggr i yngre dagar när man semestrade med husvagn utomlands.
Game Boy blev dock ersättaren med åren.

Ursprungligen av Borttaget:

Till att börja med ser jag inte problemet med att ta med den första och enda maskinen man har.

Men är lättja din väg så visst. Packa ner spelkasetten och ha en extra maskin var du nu än åker

Tänker du på samma sätt om köpta MP3-filer också? Man får inte bränna dem på en CD-skiva för att lyssna på ett ställe där det inte går att spela MP3-filer? Eller måste man packa ner hela sin dator och allt vad det är för att "ta med sig musiken"?

Får man säkerhetskopiera sin musik till ett annat media? USB-minne? En annan dator? Ett annat operativsystem?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av carlsson:

Tänker du på samma sätt om köpta MP3-filer också? Man får inte bränna dem på en CD-skiva för att lyssna på ett ställe där det inte går att spela MP3-filer? Eller måste man packa ner hela sin dator och allt vad det är för att "ta med sig musiken"?

Får man säkerhetskopiera sin musik till ett annat media? USB-minne? En annan dator? Ett annat operativsystem?

nu drar du det för långt

Vi betalar ju avgift till copyswede och privatkopiering är tillåtet på musik.

Program/spel tillåts inte kopieras under denna lag.

Kan inte säga att jag är så laglydig alla gånger. Men ibland få man ta den med en nypa salt.

Ursprungligen av Borttaget:

nu drar du det för långt

Vi betalar ju avgift till copyswede och privatkopiering är tillåtet på musik.

Program/spel tillåts inte kopieras under denna lag.

Jag tycker inte jag drar det för långt, liknelsen är exakt lika dum som att ta med sig hela sitt spelsystem istället för en enkel smidig kopia. Även om du har rätt i att lagarna skiljer sig mellan spel och musik så finns det någonstans sunt förnuft, eller som du kallar det, "lättja".

I all välmening; Jag tror att du är i extrem minoritet i dina åsikter om det här. Ibland måste man vara lite smidig helt enkelt.

Av ren nyfikenhet: Överskrider du någonsin hastighetsgränser eller går mot röd gubbe?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av carlsson:

I all välmening; Jag tror att du är i extrem minoritet i dina åsikter om det här. Ibland måste man vara lite smidig helt enkelt.

Jag känner till att jag är minoritet i detta tänkande. Men vet att jag ej är alena.

Ursprungligen av carlsson:

Av ren nyfikenhet: Överskrider du någonsin hastighetsgränser eller går mot röd gubbe?

Hah. Nu kryper snart hela personligheten min fram. Överskrider inte några hastighetsgränser och går inte mot röd gubbe.

Livet är inte så stressframkallande att man måste springa om sig själv.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-12-29 19:32

Connectix vann ju rättstvisten mot Sony, angående deras Virtual Game Station - Alltså fullt lagligt att spelapå emulator istället för orginalkonsolen...

Ursprungligen av oskich:

Connectix vann ju rättstvisten mot Sony, angående deras Virtual Game Station - Alltså fullt lagligt att spelapå emulator istället för orginalkonsolen...

Men det innebar att du använder orginalskivan.
För det är så Virtual Game Station fungerar.

Den emulerar hårdvara, inte mjukvaran.

Ursprungligen av Borttaget:

Till att börja med ser jag inte problemet med att ta med den första och enda maskinen man har.

Men är lättja din väg så visst. Packa ner spelkasetten och ha en extra maskin var du nu än åker

Min NES och SNES åkte med många ggr i yngre dagar när man semestrade med husvagn utomlands.
Game Boy blev dock ersättaren med åren.

Lättja och lättja… men att lägga ned tid på att koppla loss och koppla in något som man kanske har lagt en hel del möda på att koppla in snyggt genom att dra sladdar osv. Har man bara konsolen stående framme med alla sladdar synliga så visst – då blir det lite lättare. Men sen finns aspekten att en konsol inklusive sladdar tar en del plats också, något som exempelvis en barnfamilj kanske inte har så gott om när de ska ut på resa.

Nä, jag ser verkligen inte vad det är för moraliskt fel med att spela spelet via annan hårdvara/lösning så länge man har betalt för den hårdvara (konsol) och spel man använder ”på annat håll”. Vad exakt är det som är det moraliska problemet (har du motiverat det?) enligt dig förresten? Vem/vad är det som ”tar skada”?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av star-affinity:

Nä, jag ser verkligen inte vad det är för moraliskt fel med att spela spelet via annan hårdvara/lösning så länge man har betalt för den hårdvara (konsol) och spel man använder ”på annat håll”.

Du får lov att tycka så. Det är din rättighet som medborgare.

Ursprungligen av star-affinity:

Vad exakt är det som är det moraliska problemet (har du motiverat det?) enligt dig förresten? Vem/vad är det som ”tar skada”?

Ett moraliskt problem innebär inte att någon tar skada.

Mitt tänk är snarare att lagen säger vad som gäller. Min moraliska kompass säger att lagen skall följas. Både till ens fördel men även nackdel.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-12-30 01:08
Ursprungligen av Borttaget:

Men det innebar att du använder orginalskivan.
För det är så Virtual Game Station fungerar.

Den emulerar hårdvara, inte mjukvaran.

Precis - då står det mig fritt att välja någon av dessa "emulatorer"...

https://www.lukiegames.com/retron-3-system-ne...

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/...

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av oskich:

Precis - då står det mig fritt att välja någon av dessa "emulatorer"...

https://www.lukiegames.com/retron-3-system-ne...

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/...

Jag förstår inte...
Om detta var ett argument emot mitt tankesätt så har du missat min poäng.

Har inget emot emulerad hårdvara. Det är mjukvaran i spelen som jag motsätter mig emot bli rippad till roms.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-30 07:59
Ursprungligen av Borttaget:

Hah. Nu kryper snart hela personligheten min fram. Överskrider inte några hastighetsgränser och går inte mot röd gubbe.

Livet är inte så stressframkallande att man måste springa om sig själv.

Ursprungligen av Borttaget:

Ett moraliskt problem innebär inte att någon tar skada.

Mitt tänk är snarare att lagen säger vad som gäller. Min moraliska kompass säger att lagen skall följas. Både till ens fördel men även nackdel.

Jag beundrar människor som dig. Även om ni är jobbiga att umgås med ibland.

Senast redigerat 2018-07-23 15:23
  • Medlem
  • 2016-12-30 08:33

I början av 80 talet hade jag en ZX Spectrum 48K
Kollade Playstore finns många emulator och spel från den tiden som Jetpack och Manic Miner ?

Ursprungligen av Borttaget:

Du får lov att tycka så. Det är din rättighet som medborgare.

Vad bra.
Men du finner alltså inget irrationellt med mitt resonemang? För om någon gör det ändrar jag gärna åsikt.

Ursprungligen av Borttaget:

Ett moraliskt problem innebär inte att någon tar skada.

Mitt tänk är snarare att lagen säger vad som gäller. Min moraliska kompass säger att lagen skall följas. Både till ens fördel men även nackdel.

Aha, så om det skulle bli lagligt att göra ROMs av spel man har köpt så skulle det alltså inte vara något problem?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Ursprungligen av IngoX:

Jag beundrar människor som dig. Även om ni är jobbiga att umgås med ibland.

Jag är inte jobbig alls i sociala sammanhang. Alla har rätt att tänka och tycka som de vill. Avviker man i sin åsikt får man välja sin fight. Bråkar aldrig om bagateller.

Ursprungligen av star-affinity:

Vad bra.
Men du finner alltså inget irrationellt med mitt resonemang? För om någon gör det ändrar jag gärna åsikt.

Aha, så om det skulle bli lagligt att göra ROMs av spel man har köpt så skulle det alltså inte vara något problem?

hade det varit fullt lagligt så hade jag heller inte haft problem med det nej.

Ursprungligen av Borttaget:

Alla har rätt att tänka och tycka som de vill.

Nja, tycker nog att man måste ha viss insikt i det man har en åsikt om. Annars får man vara väldigt ödmjuk när man framför sin åsikt. Som någon sade på engelsk: ”everyone is entitled to an informed opinion”. Det finns saker som är objektiva (mer än andra i alla fall), exempelvis att jorden är rund och att sexuell tillhörighet inte är något man väljer.

Ursprungligen av Borttaget:

hade det varit fullt lagligt så hade jag heller inte haft problem med det nej.

Alright.

Senast redigerat 2018-07-23 15:25
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-31 12:25
Ursprungligen av Borttaget:

Jag förstår inte...
Om detta var ett argument emot mitt tankesätt så har du missat min poäng.

Har inget emot emulerad hårdvara. Det är mjukvaran i spelen som jag motsätter mig emot bli rippad till roms.

Många moderna kloner av Nintendokonsoler rippar faktiskt ROM:en som du stoppat in i facken. Det är därför det ofta tar några sekunder extra vid start (som många som kört original ofta reagerar på). De börjar med att automagiskt läsa in ROM och rippa de till RAM-minne (behövs, då de själva ofta är emulatorer, fast det inte syns utåt då allt är inbyggt i en box).

Så egentligen gör dessa moderna konsoler exakt samma sak som beskrivs i artikeln, men helt automatiserat i en färdig box.

Har lite svårt att se någon juridisk eller moralisk skillnad?

Antingen är det OK, eller inte.

Senast redigerat 2018-07-23 15:25
Ursprungligen av omartint:

Många moderna kloner av Nintendokonsoler rippar faktiskt ROM:en som du stoppat in i facken. Det är därför det ofta tar några sekunder extra vid start (som många som kört original ofta reagerar på). De börjar med att automagiskt läsa in ROM och rippa de till RAM-minne (behövs, då de själva ofta är emulatorer, fast det inte syns utåt då allt är inbyggt i en box).

Så egentligen gör dessa moderna konsoler exakt samma sak som beskrivs i artikeln, men helt automatiserat i en färdig box.

Har lite svårt att se någon juridisk eller moralisk skillnad?

Antingen är det OK, eller inte.

Just av den anledningen jag själv bara länkade till FPGA-kloner och inte skit som Hyperkin Retron 5.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-31 12:58
Ursprungligen av Borttaget:

Just av den anledningen jag själv bara länkade till FPGA-kloner och inte skit som Hyperkin Retron 5.

Ok, köper att du då är du konsekvent iaf. Den poängen måste jag klart ge dig.

Sedan så kan jag tycka, att även om det är en teknisk skillnad (som jag håller med om) att det praktiskt och juridiskt inte blir någon större skillnad.

Många insatta på området hävdar att det är lagligt och att man som konsument, iaf enligt amerikansk lagstiftning, har rätt att tillgängliggöra sina inköp av IP som musik, filmer, spel och annat, så länge som man inte försöker att kringgå något kopieringsskydd (vilket Nintendo inte har här).

Om det verkligen hade varit olagligt som du hävdar (och som jag inte sett något som helst bevis för); tror du inte då att Nintendo för länge sedan stämt skiten ur tillverkare av denna typ av konsoler som tex. nämnda Hyperkin Retron?

Senast redigerat 2018-07-23 15:25
Ursprungligen av omartint:

Många insatta på området hävdar att det är lagligt och att man som konsument, iaf enligt amerikansk lagstiftning, har rätt att tillgängliggöra sina inköp av IP som musik, filmer, spel och annat, så länge som man inte försöker att kringgå något kopieringsskydd (vilket Nintendo inte har här).

Om det verkligen hade varit olagligt som du hävdar (och som jag inte sett något som helst bevis för); tror du inte då att Nintendo för länge sedan stämt skiten ur tillverkare av denna typ av konsoler som tex. nämnda Hyperkin Retron?

Kommer inte ens gå in i diskussion angående andra länders regler.

När det kommer till min tolkning av lagen får jag hänvisa till inlägg nr #9.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-31 16:25
Ursprungligen av Borttaget:

När det kommer till min tolkning av lagen får jag hänvisa till inlägg nr #9.

Jag tolkar lagtexten som du klistrar in, precis som Jakob, till stöd för att man tvärt om faktiskt har rätt att använda sina lagligt förvärvade IP/licenser i emulatorer.

Men det är OK att vi tolkar lagtexten olika. Detta är inte helt enkelt eller självklart på något sätt. Det blir nog först vid en eventuell principiell rättegång av något aktuellt fall som vi kan få klarhet i vilket tolkningsföreträde som gäller.

Gott Nytt iaf! ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:25
Bevaka tråden