Det beror ju lite på hur man ser på saken. Död är den inte men den är i avtagande och transistorstorleken börjar nu bli så liten att kvanteffekter gör sig gällande vilket sätter en absolut gräns för just den aspekten på Moorse lag.
I vilket fall är en prestandafördubbling på fem år mellan 2011-2016 med en samtidig prishöjning på åtskilliga tusen helt klart inte någon gynnsam prisutveckling. Här kan du läsa om en av orsakerna och som du ser är det även en prishöjning i USD räknat:
https://marco.org/2013/12/22/mac-pro-pricing-...
Kan hålla med dig. Har just nu en 15" MBPr 2012 (den sista med dedikerat GeForce-grafik innan Apple bytte till AMD) som jobbdator på mitt konsultbolag.
Var dags att byta ut den i början på hösten, men jag ville avvakta till nya MBP-släppet. Blir ju som ni är inne på inga jättestora kliv prestandaökningar längre, men det blir alltid lite batterisnålare och annan bra ny teknik (grafikchip, WiFi, nya portar, etc). Klockren och självklar uppgradering för mig alltså.
Blev dock riktigt besviken på den nya modellen. Självklart så är prisökningen till en lite nyare nivå alltid problematisk (när man skall övertyga chefen om inköpet av den modellen man vill ha, helst maxad), men den största besvikelsen var dock försämringen att de tog bort funktionstangenterna och ersatte med touchbar (hopplös att skriva på som professionell, så man måste titta ner på tangentbordet för att se var man trycker, vilket jag normalt aldrig gör).
Sedan tangentbordet i sig; ifrån att ha varit ibland de absolut bästa på marknaden (tillsammans med bättre ThinkPads) så är de nu för mig helt oanvändbara och absolut sämst på marknaden (tom. de lösa tangentbordsfodralen till mina iPad och SurfacePro är milsvida bättre).
Just nu har jag avvaktat ett köp som var (nästa) 100% givet för mig. Är ganska villrådig vad jag skall skaffa nu (brukar inte vara det).
Funderar på vilka andra alternativ som finns. Allt ifrån att gå tillbaka till någon Windowsmaskin (Dell med tunn skärmkant, ThinkPad, Surface Pro, etc), eller faktiskt så överväger jag rent av att köpa en 2015-års MBP. Alternativt stå ut något år till (skärmen på min MBP är kass) och hoppas på bättre släpp i höst.
Priset kan jag leva med (och kan nog få med cheferna på det), och de bortplockade portarna kan jag köpa att de bytts ut till bättre och nyare USB-C (även om jag gillade SD-platsen och kommer sakna den), men för mig faller det helt på tangentbordet/touchbar.
Jag tycker Apple kan vara väldigt innovativa, men i detta fallet så önskar jag att de var lite mindre så (när det går ut över min användarupplevelse).
Hade hoppats på en MBP2016 som var som MBP2015, fast med senaste CPU, GPU och nya bättre bildskärmen.
*önskar konservativt Apple* (ibland).